Rajd I – woj. warmińsko-mazurskie


/

Puszcza Napiwodzko-Ramucka – Olsztyn, 13 kwietnia 2019 r. (start o g. 11)

Baza rajdu: CRS Ukiel, ul. Kapitańska 23, Olsztyn

/

Na premierowy rajd III Edycji „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” zawitamy… ponownie do Olsztyna! Tym razem jednak zamiast na częstochowską Jurę – zapraszamy wprost do Stolicy Warmii i Mazur, gdzie spotkamy się w otoczeniu obudzonych wczesną wiosną jezior. Radzimy przyjrzeć im się dobrze zawczasu, bo połyskujące w blasku kwietniowego słońca wodne tafle mogą podczas jazdy zanadto obniżać koncentrację – szczególnie, gdy drogi będą cichutko szumieć gęstym warmińskim lasem ;)

W odróżnieniu od poprzednich edycji zaczniemy więc na Warmii – i to z jej urokami zmierzymy się w pierwszej kolejności. Ale o Mazury w znanej i lubianej przez szosowców odsłonie też zahaczymy. Dzięki gościnności Gospodarza rajdu, czyli Miasta Olsztyna, za bazę posłuży nam Centrum Rekreacyjno-Sportowe „Ukiel” – przepięknie położone i wyposażone w przeróżne udogodnienia. Będzie to zatem jedna z tych lokalizacji, gdzie można fajnie spędzić czas zarówno przed, jak i po zawodach – a nie zabraknie też atrakcji dla osób towarzyszących i przywiezionych autokarami kibiców ;) Mamy nadzieję, że w tych okolicznościach dojazd (a następnie powrót) z trasy właściwej rajdu nie okażę się zbytnią niedogodnością – tym bardziej, że przejazd przez ruchliwsze odcinki będzie odbywał się drogą rowerową.

Jak przystało na początek sezonu, runda nie będzie przesadnie wymagająca – z pewnością łatwiejsza od tej zeszłorocznej (choć wliczając kilometry dojazdowe – nieco dłuższa). Docelowo zaproponujemy dwa dystanse – podstawowy (o długości 115 km) i skrócony (o długości 90 km), choć w rezerwie będziemy mieć jeszcze trzeci (ok. 55 km, na wypadek „niespodziewanych okoliczności”). Po honorowym przejeździe przez miasto, zabawę tak „na serio” rozpoczniemy w okolicach Bartąga i jego mniejszego brata Bartążka. Skorzystamy z popularnej wśród okolicznych Szosowców „Butrynówki” i pomkniemy pełną uroku leśną drogą hen-hen na południe, aż po… No właśnie – pierwotnie zamierzaliśmy się zapuścić w kierunku Rezerwatu Źródeł Rzeki Łyny (ewentualnie Nidzicy), ale prowadzący tam asfalt bardzo źle zniósł obecność ostatniej zimy. Widząc, że na nierównej walce z nawierzchnią trzeba by było spędzić w sumie ok. 20 kilometrów, postanowiliśmy skorygować trasę i dużo wcześniej obrać stery na goszczący nas raptem pół roku wcześniej Olsztynek. Ale zanim zakręci się w oku łezka wspomnień – przyjdzie wykonać ostry zwrot i odwiedzić inne rewiry zazwyczaj skutecznie ukrywające się przed wzrokiem codziennych podróży. Jadąc przez Nadrowo do Waplewa będzie zatem okazja dokładniej przyjrzeć się Głuszy i dopiero wtedy ostrą szarżą wzdłuż ekspresówki udać się do Olsztynka. Wkrótce potem przyjdzie przypomnieć sobie starą kolarską prawdę, że skoro kwiecień – to bruki! Choćby dwa i niedługie, takie jak te biegnące przez Gryźliny i Stawigudę. Taki manewr można by jeszcze powtórzyć w Dorotowie, ale mając do wyboru nową i gładką szosę chętnych znalazło by się niewielu. Tym bardziej, że do „lotnego finiszu” w Tomaszkowie prowadzi króciutka, ale stroma ścianka. Dzięki temu pierwszą nagrodą po przekroczeniu końcowego punktu pomiaru czasu będzie wyśmienity widok na jez. Wulpińskie. Po takiej porcji atrakcji łatwiej będzie ostatnie kilometry nad Ukiel pokonać już zupełnie luźno i rozjazdowo.

A po rajdzie zapraszamy na posiłek regeneracyjny, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku” – będą stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony… – wszystko z naszej kolekcji ;) [UWAGA – nie prowadzimy sprzedaży wysyłkowej!]

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

 

Podsumowanie / na co zwrócić szczególną uwagę / inne niebezpieczeństwa:

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO; Trasa liczy dobrze ponad 100km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa o lekko pagórkowatym profilu, z kilkoma krótkimi podjazdami; umiarkowanie wymagająca fizycznie i dosyć łatwa technicznie (choć trzeba mieć na względzie, że to początek sezonu);

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, w większości dobra i bardzo dobra; dłuższy fragment o pogorszonej nawierzchni prowadzi z Olsztynka do Waplewa (uwaga na remontowany przejazd kolejowy, km 66); w Gryźlinach i Stawigudzie centrum miejscowości wyłożone kostką; pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ natężenie ruchu: na głównych drogach generalnie umiarkowane, choć zmienne (bywa pusto, bywa ruchliwie), na bocznych – niewielkie;

⇒ osobny temat to przejazd przez Olsztyn (wyjazd i powrót) – prowadzi bardzo ruchliwymi drogami, dlatego tam gdzie to możliwe korzystamy z równolegle poprowadzonych dróg i ścieżek rowerowych oraz wydzielonego pobocza, jednocześnie zachowując MAKSYMALNĄ ostrożność;

⇒ „zwykłą” ostrożność zachować należy cały czas, również w stosunku do współuczestników;

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu.

potencjalne niebezpieczeństwa:

– wzmożony ruch samochodowy w Olsztynie, a okresowo być może też na innych odcinkach trasy;

– remontowany przejazd kolejowy przed Waplewem (km 66) – tuż przed i tuż za torami nawierzchnię stanowią głównie kamienie. Warto maksymalnie zwolnić lub nawet przeprowadzić rower;

– w Olsztynku będzie odbywał się Jarmark Wielkanocny – możliwe chwilowe utrudnienia w ruchu (choć trasa nie prowadzi bezpośrednio przez Rynek).

Ponieważ trasa wiedzie drogami o bardzo zróżnicowanej widoczności, apelujemy o zabranie oświetlenia rowerowego albo jaskrawej odzieży.

 

Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!

 

Dystans pełny: 115 km; łączne przewyższenie: ok. 700 m

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2019 warmińsko-mazurskie.gpx”]

 

Wersja MINI: 90 km; łączne przewyższenie: ok. 600 m

[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2019 warmińsko-mazurskie MINI.gpx”]

 

Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Ponadto, trasy będą oznakowane strzałkami na asfalcie.

 

Pliki do pobrania: