Rajd V – woj. dolnośląskie


Sudety Wałbrzyskie – Boguszów-Gorce, 11 maja 2019 r. (start o g. 11)

Baza rajdu: Obiekty sportowe przy Szkole Podstawowej nr 1 (ul. Szkolna 3, wjazd od Konopnickiej)

/

W maju kontynuujemy nasze „wysokogórskie” zmagania, wobec czego na rajd w woj. dolnośląskim zapraszamy w Sudety Wałbrzyskie! Bez wątpienia jest to jedna z najpiękniejszych tras, jakie udało nam się do tej pory przygotować – a przy tym baaardzo wymagająca. Spotykamy się w Boguszowie-Gorcach, tuż pod Rynkiem i Ratuszem, które szczycą się mianem najwyżej położonych w Polsce. Tym samym nie zabraknie bajecznych krajobrazów, a w sieci okolicznych dróg nowiutkich asfaltów, położonych ledwie w 2018 r.

Pierwsza część trasy upłynie na dynamicznym falowaniu po raczej mniejszych niż większych pagórkach. Tak będzie od Boguszowa-Gorc przez Krzeszów (z imponującą Bazyliką), Kamienną Górę (z której wcale nie tak łatwo wyjechać) czy Świebodzice (które ominiemy troszkę bokiem, by uniknąć skrzyżowań ze światłami) aż po „strefę bufetu” na Rowerowej Obwodnicy Wałbrzycha w Julianowie. Im dalej jednak w rajd, tym „schody” zaczną robić się większe. Pierwsza zadyszka pojawi się jeszcze przed Zagórzem Śląskim, na odcinku od Dziećmorowic. Przedsmakiem prawdziwych wyzwań będzie króciutka wspinaczka spod tamy nad Jezioro Bystrzyckie. Po niej nastąpią 2 doprawdy pyszne podjazdy – przez Michałkową (dłuższy, ale przełamywany wypłaszczeniami) i przez Rzeczkę Górną (treściwy aż do bólu). A to oczywiście jeszcze nie wszystko – zanim bowiem pojawi się meta, będzie trzeba jeszcze pokonać wzniesienia od Grzmiącej do Rybnicy Leśnej, od Unisławia Śląskiego i finałowy – krótki-mocny-brukowany! – w samym Boguszowie-Gorcach!

Uroku zabawie doda też fakt, że niektóre odcinki będą wąziutkie i ciaśniutkie – w sam raz na mocno rozciągnięty sznureczek zapalczywie pedałujących pod górkę harcowników. Jednocześnie jednak przestrzegamy przed popuszczaniem fantazji na zjazdach – raz, że jedziemy w ruchu otwartym i z naprzeciwka zawsze może wyłonić się samochód czy inny pojazd, a dwa, że rozwijanie wysokich prędkości na nieznanych drogach jest bardzo ryzykownym pomysłem. Wiara we własne umiejętności zjazdowe oczywiście jest potrzebna, ale szanse na „odrobienie cennych sekund” tak naprawdę są iluzoryczne i błahe w porównaniu z czasem zyskanym lub straconym na podjazdach.

Jeśli wersja 119 km / 1.700 m przewyższenia wyda się komuś zbyt poważnym wyzwaniem, będzie można skorzystać z wersji skróconej do 86 km i pozbawionej największych trudności.

A po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku” – będą stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony… – wszystko z naszej kolekcji ;) [UWAGA – nie prowadzimy sprzedaży wysyłkowej!]

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

 

Podsumowanie / na co zwrócić szczególną uwagę / inne niebezpieczeństwa:

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO; Trasa liczy niemal 120km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ … czego by jednak o „ściganiu” nie mówić i nie pisać, to w przypadku takiej trasy o wyniku sportowej rywalizacji zadecydują przede wszystkim różnice na podjazdach. Prosimy o tym pamiętać – i w szczególności NIE URZĄDZAĆ karkołomnych pościgów na zjazdach;

⇒ trasa o mocno pagórkowatym profilu, z kilkoma wyraźnymi podjazdami i zjazdami, bardzo wymagająca fizycznie, a na niektórych zjazdach również technicznie;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie bardzo dobra, a niejednokrotnie zupełnie nowa. Odcinek o wyraźnie pogorszonej nawierzchni jest w zasadzie jeden – od Grzmiącej do Rybnicy Leśnej (km 103-108), marnie wygląda też przejazd przez Rzeczkę Górną, ale to tylko krótki fragment w pobliżu szczytu; pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ ul. Szkolna stanowiąca początkowe i końcowe 600-700 m rajdu jest brukowana. W tej sytuacji finisz – choć króciutki – powinien dostarczyć dodatkową porcję radości :).

⇒ natężenie ruchu: generalnie niewielkie, miejscami umiarkowane – rajd w większości przebiega mało uczęszczanymi drogami; nieco większego ruchu można spodziewać się w samym Boguszowie-Gorcach, Kamiennej Górze, Świebodzicach, Głuszycy, a także w miejscach popularnych turystycznie (Krzeszów, Walim, jez. Bystrzyckie).

⇒ niemniej ostrożność zachować należy cały czas, również w stosunku do współuczestników;

⇒ Na odcinku 2.300 m występuje zakaz poruszania się rowerem po jezdni – należy wówczas wjechać na biegnącą obok piękną i szeroką drogę rowerową. Ma to miejsce na „wschodniej obwodnicy Wałbrzycha” (km 66,6-68,9 – proszę sprawdzić „kilometrówkę”);

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu.

potencjalne niebezpieczeństwa:

– szczególną ostrożność należy zachować na zjazdach – zwiększyć odstępy między Uczestnikami, a prędkość dostosować do panujących warunków i własnych umiejętności – apelujemy o rozsądek i ZABRANIAMY SZARŻOWANIA w jakiejkolwiek postaci; niektóre zjazdy są strome i bardzo strome, a przy tym kręte i wąskie – nabieranie wysokich prędkości może okazać się dużo łatwiejsze niż wyhamowanie przed wirażem czy nadjeżdżającym z przeciwka samochodem…;

– na trasie znajdują się przejazdy kolejowe – bez zapór, za to z sygnalizacją świetlną, do której należy się bezwzględnie stosować;

– w mijanych ośrodkach miejskich czy rejonach popularnych turystycznie możliwe jest zwiększone natężenie ruchu aut oraz pieszych – prosimy zachować dodatkową ostrożność;

 

Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!

 

Dystans: 119 km; łączne przewyższenie: ok. 1.700 m

 

Wersja MINI: 88 km; łączne przewyższenie: ok. 1.100 m

[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]

 

Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Ponadto, trasy będą oznakowane strzałkami na asfalcie.

 

Pliki do pobrania: