Rajd III – woj. świętokrzyskie



Świętokrzyskie Nieoczywiste

Jędrzejów, 26 kwietnia 2025 r.

Baza rajdu: Centrum Kultury, al. Piłsudskiego 3

Start g. 11 (rejestracja 8:30-10:30)


W pierwszą sobotę po Wielkanocy zapraszamy na III już rajd w tegorocznym GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE „Rowerem Przez Polskę”! Etap świętokrzyski zostanie rozegrany w zupełnie premierowej lokalizacji, a Gospodarzem będzie pełne pozytywnie zakręconych kolarzy Miasto Jędrzejów!

Mając na uwadze początek sezonu zaprezentujemy Wam łagodniejsze i nieoczywiste oblicze województwa, które przeważnie kojarzone jest z dość wymagającymi trasami. Zaczniemy niemal płaściuteńko, w kierunku północno-zachodnim (co ciekawe pierwsze drogowskazy kierują na… Zawiercie – czyli do miejsca startu kolejnego dnia!). Wzrok przykuwać będą malownicze łąki i lasy, które raz po raz urozmaicane są tradycyjną zabudową oraz stawami pełnymi ryb, kaczek czy innego ptactwa. Dalej będzie jeszcze piękniej, gdyż na dobrą chwilę zatopimy się w dolinie Białej Nidy (do Nidy właściwej też dotrzemy!). Bardzo przyzwoitej jakości boczne drogi niemal wolne są od samochodów, co dodatkowo ułatwi wprowadzenie w znakomity rytm.

Na dystansie rekreacyjnym w takim nastroju pozostaniemy w zasadzie aż do końca, natomiast Łowców Emocji zachęcamy do wybrania dystansu sportowego lub podróżniczego, które w drugiej części wjadą głębiej do Chęcińsko-Kieleckiego Parku Krajobrazowego i tym samym dostarczą także nieco bardziej pagórkowatych wrażeń ;) Najpierw pod koła wjedzie przeuroczy fragment Jedlnica-Bolim-Milechowy-Zajączków, następnie na horyzoncie pojawią się Chęciny z odrestaurowanym Rynkiem i górującym na wzgórzu Zamkiem (podjazd będzie króciutki, za to zjazd – przepyszny!), a na koniec jeszcze ze 2-3 hopki w okolicach Tokarni czy Mokrska. Całość zakończymy prostym jak strzała, 800-metrowym podjazdem (jak bardzo widowiskowym – to zależeć będzie głównie od Was!) – i na ostatnie 6km zjedziemy spokojnie do bazy rajdu przy Centrum Kultury w Jędrzejowie :)

Zgodnie z zapowiedzią – na potrzeby rajdu zostały przygotowane 3 trasy o różnej długości [poniższe mapy pochodzą z programu VeloPlanner i po kliknięciu otwierają się w nowym oknie. Pod każdą z map znajdują się również odnośniki do tras w aplikacji Strava – natomiast kilometrówki z wyszczególnieniem istotnych punktów trasy znajdują się na dole niniejszej strony]:

=> STRAVA (link do trasy PRO)


=> STRAVA (link do trasy MINI)


=> STRAVA (link do trasy GT)


UWAGA! 

=> Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii, a zajęte miejsce nie ma większego znaczenia (ta zasada dotyczy obydwu grup Rekreacyjnych – zarówno na dystansie MINI jak i PRO). Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy (do Szybkościowców lub Zapalonych Frajdowców) lub ewentualnie podróżniczy!

=> Pliki GPX ze śladem trasy przesyłamy zarejestrowanym Uczestnikom wraz z komunikatem startowym przeważnie we czwartek przed rajdem (w razie nieotrzymania komunikatu startowego – w piątek prosimy sprawdzić SPAM!).

=> Trasy Sportowa i Rekreacyjna są znakowane strzałkami na asfalcie – Podróżnicza częściowo wymaga samodzielnej nawigacji.

=> Trasa znakowana jest w ten sposób, że tam gdzie jedziemy z pierwszeństwem przejazdu (pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc.), to nie stosujemy dodatkowego oznakowania – po prostu jedziemy „po głównej”. Oznakowanie pojawia się tam, gdzie z drogi głównej zjeżdżamy – oraz tam, gdzie na nią wjeżdżamy.


Po rajdzie zapraszamy po okolicznościowe medale, na smaczny posiłek serwowany w otoczeniu amfiteatru, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji – stroje kolarskie, czapeczki, buffy, rękawki, ochraniacze na buty, ręczniki, skarpetki, t-shirty, kubeczki, bidony (…) ;)


Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • modne i wygodne stroje kolarskie oraz dodatki z naszej autorskiej kolekcji przygotowanej przez MARTOMBIKE,
  • vouchery na zakup znakomitych i bezkompromisowych kół rowerowych od stylowych kołodziejów z DANDYHORSE,
  • budujące formę i gubiące wagę plany treningowo-żywieniowe od ambitnych entuzjastów z NA OSI – Trening & Dietetyka,
  • znane i lubiane sportowe okulary przeciwsłoneczne marki GOG,
  • przyjemnie orzeźwiające i lekko dopingujące, a przy tym absolutnie bezalkoholowe piwa SOMERSBY i ŻATECKY od CARLSBERG POLSKA,
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony DeliTire,
  • niepodrabialne upominki i wartościowe vouchery do wykorzystania w salonie rowerowym GIANT Clepardia Kraków,
  • odporne na wstrząsy i uderzenia – a przy tym wygodne kaski od EKOI Polska (a także inne akcesoria czy elementy odzieży),
  • mocno pulsujące gadżety od firmy Sport Konsulting – wyłącznego dystrybutora produktów marki POLAR w Polsce,
  • i wreszcie pamiątkowe medale, statuetki oraz upominki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Miasta Jędrzejów Samorządu Województwa Świętokrzyskiego :)


Nagrodami głównymi w edycji 2025 są 3 wspaniałe wyjazdy kolarskie z wiodącym na polskim rynku organizatorem takich wypraw, czyli z doświadczonym i niezwykle pomysłowym MJProTour. Dodatkowo – na hasło „RajdyDlaFrajdy” – wszyscy chętni przeżyć niezapomnianą przygodę otrzymują specjalny rabat powitalny w wysokości 200 zł!


!! NAGRODY I UPOMINKI wręczamy w różnych kategoriach – NIE TYLKO DLA NAJSZYBSZYCH !! :)


Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy ich, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej. Obowiązują numery wydane WYŁĄCZNIE w 2025 r.;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa o umiarkowanym stopniu trudności (zarówno fizycznie, jak i technicznie) – w pierwszej części płaska, a w drugiej o bardziej pagórkowatym profilu. Ze względu na zjazdy, zakręty, skrzyżowania oraz miejscami wąskie drogi należy zachować koncentrację i pamiętać o bezpieczeństwie – szczególnie podczas jazdy w grupie;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, w większości bardzo dobra i dobra; dłuższych odcinków o pogorszonej nawierzchni w zasadzie brak, a w dziurę chyba najłatwiej wpaść na zjeździe między Milechowami a Zajączkowem albo gdzieś przypadkiem na „starej siódemce”. Oczywiście pomniejsze nierówności czy pojedyncze dziury zawsze mogą się zdarzyć, więc warto jechać czujnie. UWAGA! Miejscami mogą wystąpić różne naleciałości typu żwir/piasek/błoto! (ogólnie jednak jest takich miejsc niewiele);

⇒ natężenie ruchu: przeważnie niewielkie, a nawet minimalne; większy ruch może przytrafić się w rejonie samego Jędrzejowa, Chęcin czy dawnej drodze krajowej nr 7.

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet dla wszystkich dystansów przewidujemy niedaleko za tablicami z nazwą miejscowości Tokarnia. Dla tras PRO i MINI postój wypada po 45km, a dla trasy GT – po 78km (gdyby Podróżnikom potrzebne były dwa postoje, to o sklepy najłatwiej w Kozłowie po 50 km i w Chęcinach po 115-116 km).

UWAGA! Trasa MINI po bufecie ZAWRACA – i podąża za strzałkami do mety.

⇒ obowiązuje BEZWZGLĘDNY nakaz stosowania się do sygnalizacji świetlnej, kolejowej etc. W razie utknięcia przed przejazdem ewentualnych „uciekinierów” – zawodnicy dojeżdżający później proszeni są o zachowanie fair-play i opóźnienie restartu (a przynajmniej spowolnienie);

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.

⇒ przysłowiowa „kreska” i końcowy punkt pomiaru czasu usytuowane będą na krótkim podjeździe w pięknym szczerym polu pomiędzy Kulczyzną a Cegłą (po 107,4km trasy Sportowej – i na 6,3km przed bazą rajdu w Jędrzejowie). Ruch w tym miejscu jest minimalny, widoczność znakomita, a podjazd choć krótki – na pewno zrobi swoje :) Dojazd do finiszu wiedzie po płaskim (ostatnia hopka jest za Mokrskiem, ok. 8km wcześniej), a końcowe 10km jedziecie z pierwszeństwem przejazdu. Brzmi łatwo, natomiast na pewno trzeba uważać na ostatnim skrzyżowaniu 800m przed kreską (skręt w prawo) – radzimy pokonywać je „gęsiego”, czyli pojedynczo. Nie można wjechać ciasno „po wewnętrznej” – bo przy krawędzi jezdni jest uskok. Nie można też wjechać „za szeroko” – bo można trafić pod nadjeżdżające z góry auto. Na bardzo dynamiczne wejście w ten zakręt nie ma się też co przesadnie spinać, bo choć metę będzie już widać jak na dłoni, to pozostanie do niej 750-800m podjazdu :)

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 75-90 minut od przyjazdu do bazy pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zrobić rozjazd, zjeść posiłek czy też lekko się odświeżyć.


⇒ miejsca wymagające dodatkowej uwagi:

  • Jedlnica (57km trasy PRO i 96km trasy GT) – wjazd w lewo na dość ruchliwą drogę wojewódzką, wzdłuż której prowadzi DDR. Ale na ten DDR nie ma wjazdu – dopiero za 400m, gdy skręcacie w prawo i go przecinacie (a po 100m skręcacie w lewo, pod górkę). Przez ten czas mogą niestety przydarzyć się klaksony (kierowcy mogą uważać, że jedziecie szosą pomimo DDR);
  • wjazd na Rynek w Chęcinach (77km trasy PRO i 116km trasy GT). Przed wjazdem jest znak STOP, bo samochody faktycznie pojawiają się „znienacka”, a cały Rynek ma charakter rekreacyjno-spacerowy. Trasa wiedzie w prawo i pod górkę, po łagodnej kostce – a dosłownie po kilkudziesięciu metrach wyjeżdża zakrętem w prawo. Wizyta na Rynku ma więc charakter epizodyczny, natomiast informujemy o znaku STOP, kostce i hamujemy przed zbyt pospiesznym wjazdem. A komu się nie spieszy – to polecamy krótki postój (w głębi jest bardzo ładny widok na zamek i klasztor).
  • zjazd spod zamku w Chęcinach – szeroki i nieszczególnie stromy, ale kręty i warto uważać żeby kogoś nie wyrzuciło na wirażu :)
  • końcówka zjazdu spod zamku to dosyć rozbudowane skrzyżowanie, podwójne a nawet potrójne. Formalnie sprawa nie jest trudna – pierwsza część na wprost (z pierwszeństwem) – a następnie ustąpienie pierwszeństwa i w prawo na „starą siódemkę” (i dalej prosto). Natomiast bywa, że kierowcy robią tam różne dziwne rzeczy – przystają, parkują, zawracają, a co najgorsze – na różny sposób wymuszają pierwszeństwo. Przejeżdżając tamtędy trzeba mieć po prostu oczy dookoła głowy i rączki na hamulcach (zwłaszcza że będziecie na relatywnie sporej prędkości).


⇒ krótki wyciąg z regulaminu:

1) lemondki i kierownice czasowe w sportowej grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE.

2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem zatrzymania się – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Poza tym – towarzyszącymi autami bardzo psujecie sobie zdjęcia!

3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie “podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy do Szybkościowców czy Zapaleńcy do Podróżników).

4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.

I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;)


Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie mapy i kilometrówki do wydruku (poniżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Rozjazdy tras PRO (sportowa) i MINI (rekreacyjna) tym razem nie występują – po bufecie PRO i GT jadą dalej, a MINI zawraca!

Trasa GT (podróżnicza) nie jest dodatkowo oznakowana w żaden sposób – natomiast znaczna część dystansu pokrywa się z PRO. Można więc jechać „po strzałkach”, ale trzeba pamiętać by na podróżnicze kilometry odbić w Tyńcu (w lewo, po 16km) oraz na dość rozbudowanym skrzyżowaniu przy Podzamczu (GT nie skręca jak PRO na Mosty, tylko kawałeczek dalej w lewo na Korzecko – i od razu w prawo pod górkę, w kierunku zamku w Chęcinach. Po czym robi pętelkę, wraca w to samo miejsce, skręca w prawo, w prawo na główną – i w prawo na Mosty).