Rajd II – woj. mazowieckie



Kasztelańskie Przysmaki

Sierpc, 6 kwietnia 2025 r.

Baza rajdu: Browar Kasztelan, ul. Świętokrzyska 27

Start g. 11 (rejestracja 9:00-10:30)


Na drugą część weekendu otwierającego tegoroczną edycję Grand Prix Amatorów na Szosie przenosimy się na Mazowsze! Tym razem do zupełnie premierowej lokalizacji, bo w tej części województwa jeszcze wspólnie nie kręciliśmy 🚴‍♀️🚴‍♂️ I tak oto na beczkę rowerowej frajdy zapraszamy do położonego na niedalekiej północy Sierpca!

Gospodarzami etapu będą Browar Kasztelan, Stowarzyszenie Miłośników Browaru Kasztelan oraz Sierpc – Miasto ze Smakiem i Powiat Sierpecki. Oprócz czysto kolarskich emocji będzie zatem swojsko i na pewno smacznie – nawet jeśli ktoś zamiast skosztować lokalnego piwa, smalczyku czy innych smakołyków postanowi w wolnym czasie odwiedzić słynne Muzeum Wsi Mazowieckiej.

Wytyczona w kierunku północnym trasa również zapowiada się bardzo sielankowo i rekreacyjnie – a przy tym niezwykle malowniczo! Jak na nasze zwyczaje będzie niewiarygodnie wręcz płasko, a niemal zerowe przewyższenie pozwoli w spokoju rozciągnąć nogi po zimie :) W lekko rozleniwionym nastroju powłóczymy więc kołem po rozświergotanych śpiewem ptaków lasach oraz wśród zieleniejących po zimie łąk i pól. Uważni obserwatorzy dostrzegą też zapewne połyskujące tafle wód, albowiem z niewielkiej odległości prześwitywać będą tutejsze tereny rekreacyjne położone nad jeziorami Szczutowskim, Urszulewskim czy Skrwilno. Z kolei miłośników językowych łamańców zachęcamy do czytania na głos znaków i tablic informujących o rozmaitych miejscach znajdujących się na szlaku Międzyrzecza Skrwy i Wkry – podobno warto tu przyjechać na kajaki :) Co jednym się poplącze, to drugim się rozwiąże – nawet jeśli niepostrzeżenie przyjdzie na chwilę wjechać do województwa kujawsko-pomorskiego ;)

A przechodząc do konkretów – to na potrzeby rajdu zostały przygotowane 3 trasy o różnej długości:

=> Sportowa (PRO, 106 km / 150m przewyższenia)

[Mapa interaktywna => VeloPlanner / Strava]



=> Rekreacyjna (MINI, 75 km / 100m przewyższenia)

[Mapa interaktywna => VeloPlanner / Strava]



=> Podróżnicza (GT, 147 km / 275m przewyższenia)

[Mapa interaktywna => VeloPlanner / Strava]


UWAGA! 

=> Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii, a zajęte miejsce nie ma większego znaczenia (ta zasada dotyczy obydwu grup Rekreacyjnych – zarówno na dystansie MINI jak i PRO). Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy (do Szybkościowców lub Zapalonych Frajdowców) lub ewentualnie podróżniczy!

=> Pliki GPX ze śladem trasy przesyłamy zarejestrowanym Uczestnikom wraz z komunikatem startowym przeważnie we czwartek przed rajdem (w razie nieotrzymania komunikatu startowego – w piątek prosimy sprawdzić SPAM!).

=> Trasy Sportowa i Rekreacyjna są znakowane strzałkami na asfalcie – Podróżnicza częściowo wymaga samodzielnej nawigacji.

=> Trasa znakowana jest w ten sposób, że tam gdzie jedziemy z pierwszeństwem przejazdu (pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc.), to nie stosujemy dodatkowego oznakowania – po prostu jedziemy „po głównej”. Oznakowanie pojawia się tam, gdzie z drogi głównej zjeżdżamy – oraz tam, gdzie na nią wjeżdżamy.


Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników po okolicznościowe medale, na kasztelańskie przysmaki przygotowane przez Stowarzyszenie Miłośników Browaru Kasztelan, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji – stroje kolarskie, czapeczki, buffy, rękawki, ochraniacze na buty, ręczniki, skarpetki, t-shirty, kubeczki, bidony (…) ;)


Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:


Nagrodami głównymi w edycji 2025 są 3 wspaniałe wyjazdy kolarskie z wiodącym na polskim rynku organizatorem takich wypraw, czyli z doświadczonym i niezwykle pomysłowym MJProTour. Dodatkowo – na hasło „RajdyDlaFrajdy” – wszystkim chętnym przeżyć niezapomnianą przygodę przysługuje 5% zniżki!


!! NAGRODY I UPOMINKI wręczamy w różnych kategoriach – NIE TYLKO DLA NAJSZYBSZYCH !! :)


Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy ich, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej. Obowiązują numery wydane WYŁĄCZNIE w 2025 r.;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa o zdecydowanie płaskim profilu. W kontekście trudności technicznych największą uwagę zwraca kilka ostrych zakrętów oraz skrzyżowań, na których należy ustąpić pierwszeństwa i zachować zwiększoną ostrożność. Natomiast przez cały rajd warto utrzymywać koncentrację i pamiętać o bezpieczeństwie – szczególnie podczas jazdy w grupie;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, w większości dobra i bardzo dobra; Na dystansie Sportowym i Rekreacyjnym dłuższych odcinków o pogorszonej nawierzchni w zasadzie brak, choć nieco „zmęczonego asfaltu” tu i ówdzie się przytrafi (np. na leśnym odcinku po Nartach, czy w końcowej fazie rajdu pomiędzy Kuskami a Dąbrówkami). Na dystansie Podróżniczym w złym stanie jest kilkukilometrowy odcinek w rejonie Okalewka (Świedziebnia – Janowo – Okalewko – Kipichy) – radzimy zwolnić i przejechać go „na spokojnie”;

Oczywiście pomniejsze nierówności czy pojedyncze dziury zawsze mogą się zdarzyć, więc warto jechać czujnie. UWAGA! Miejscami mogą wystąpić różne naleciałości typu żwir/piasek/błoto!

Dodatkowa informacja dla Podróżników: w Czerminie po 62,5km na skrzyżowaniu jest znak „brak przejazdu” związany z remontem drogi 1,3km dalej – ta droga w zasadzie jest zrobiona i nie powinno być problemów z przejazdem rowerem;

⇒ natężenie ruchu: na głównych drogach umiarkowane, na bocznych – niewielkie. Wzmożony ruch i większa prędkość pojazdów mogą mieć miejsce na początkowym odcinku prowadzącym drogą wojewódzką z Sierpca w kierunku Szczutowa (i później jeszcze kawałeczek ze Szczutowa do Urszulewa) – na pewno bezpieczniej jechać w grupie, ale prosimy zachować dyscyplinę i nie utrudniać sobie jazdy nawzajem z kierowcami. Droga wojewódzka prowadzi też z m. Suchy Grunt przez Pietrzyk (rozjazd tras) do Poniatowa, ale ze względu na remont mostu w Okalewie obecnie korzysta z niej o wiele mniej aut (natomiast niektóre jeżdżą tamtędy bardzo szybko – więc ostrożnie!);

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet dla wszystkich dystansów przewidujemy przy Nadleśnictwie w Skrwilnie, tj. po 51km dla tras PRO i GT oraz po 31km dla trasy MINI. Podróżnicy po bufecie zawracają kilkaset metrów, a ewentualne kolejne postoje organizują już we własnym zakresie (np. sklep ABC przy skrzyżowaniu w Poniatowie, po 110,7 km);

⇒ obowiązuje BEZWZGLĘDNY nakaz stosowania się do sygnalizacji świetlnej, kolejowej etc. W razie utknięcia przed przejazdem ewentualnych „uciekinierów” – zawodnicy dojeżdżający później proszeni są o zachowanie fair-play i opóźnienie restartu (a przynajmniej spowolnienie);

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.

⇒ przysłowiowa „kreska” i końcowy punkt pomiaru czasu usytuowane będą na wjeździe boczną drogą do Sierpca, 3,5km przed bazą rajdu (czyli odpowiednio po 103, 71,5 lub 143km trasy). Zanim to nastąpi – ok. 10km wcześniej prosimy zachować bardzo dużą ostrożność podczas przejazdu przez Rościszewo, gdzie są 3 skrzyżowania – i 3 razy należy ustąpić pierwszeństwa. Zwłaszcza w 3. przypadku należy obowiązkowo zwolnić lub nawet się zatrzymać, bo główna droga prowadzi po łuku w prawo – a Wy opuszczacie skrzyżowanie na wprost (pojazdy z prawej mają pierwszeństwo!). Z kolei finałowe ok. 6,5km cały czas jedziemy drogą z pierwszeństwem przejazdu, ale jest kilka zakrętów 90 stopni i skrzyżowań „po łuku” – tak że „śmiało, ale ostrożnie”! :)

I jeszcze jedna uwaga: finałowy odcinek to podmiejska droga z niewielkim ruchem, ale jako że rajd odbywa się w otwartym ruchu drogowym, to Zawodnikom celującym w podium radzimy, by nie zostawiali wszystkiego na ostatnią chwilę, tylko poszukali okazji wcześniej (ograniczenie konkurencji do kilkuosobowego odjazdu będzie najlepszym rozwiązaniem).

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 75-90 minut od przyjazdu do bazy pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zjeść posiłek czy też lekko się odświeżyć. Przede wszystkim jednak zapraszamy w imieniu Gospodarzy (czyli Stowarzyszenia Miłośników Browaru Kasztelan) na sympatyczny poczęstunek w siedzibie Stowarzyszenia :)


⇒ krótki wyciąg z regulaminu:

1) lemondki i kierownice czasowe w sportowej grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE.

2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem zatrzymania się – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Poza tym – towarzyszącymi autami bardzo psujecie sobie zdjęcia!

3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie “podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy do Szybkościowców czy Zapaleńcy do Podróżników).

4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.

I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;)


Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie mapy i kilometrówki do wydruku (powyżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Rozjazdy tras znakowane są symbolami: PRO (sportowa) i MINI (rekreacyjna). Na trasie będą dwa takie rozjazdy – w Szczutowie (po 15 km) oraz w Pietrzyku (po 61km dystansu PRO i po 41km dystansu MINI).

Trasa GT (podróżnicza) nie jest dodatkowo oznakowana w żaden sposób – natomiast znaczna część dystansu pokrywa się z PRO (rozjazd następuje na bufecie w Skrwilnie po 51km – a ponowne połączenie w Będzyminie po 107km).