Rajd VIII – woj. warmińsko-mazurskie




Wysoczyzna Elbląska

Elbląg, 24 sierpnia 2024 r.

Baza rajdu: Hala Sportowa MKS Truso, ul. Kościuszki 77a

Dystans Podróżniczy: Start g. 9:00 (rejestracja 8:30-8:45)

Dystans Sportowy i Rekreacyjny: Start g. 11 (rejestracja 9:00-10:30)


Na warmińsko-mazurski etap cyklu „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” zupełnie premierowo zapraszamy na Wysoczyznę Elbląską! Gospodarzem etapu będzie debiutujący w naszej zabawie Elbląg, czyli jedno z najstarszych i jednocześnie najniżej położone miasto w Polsce (a tego jeszcze u nas nie było!).

Ze względu na lokalizację gwarantujemy więc prawdziwą huśtawkę nastrojów – od nieuniknionej depresji po autentyczny nadmorski „haj”. W tym jednak miejscu wszystkich pragnących zmierzyć się z legendami o piaszczystych fatamorganach dalekiej północy czy szykujących się na zdobywanie bezkresnych wydm z tajemniczo wysychającymi bidonami musimy przestrzec, że choć faktycznie płasko nie będzie, a tutejsze pagórki są odrobinę nieoczekiwane czy wręcz zaskakujące – to przeważa łagodne i ogólnie rzecz biorąc bezproblemowe ukształtowanie terenu ;) Na szczęście znajdujące się na trasie wzniesienia potrafią dostarczyć sporo radości, a przy korzystnym wietrze w niektórych miejscach można naprawdę solidnie się rozpędzić (nie zapomnijcie zabrać z domu hamulców!). Jednocześnie mamy nadzieję, że okoliczne krajobrazy nie zostaną za Wami zbyt szybko w tyle i będzie okazja choćby w przelocie przyjrzeć się mijanym atrakcjom!

Oprócz niewątpliwych uroków samego Elbląga (uwaga na soczyście zielone tramwaje!) – na rozkładzie znajdą się m.in. obrotowy most w Nowakowie, trójząb Suchacz-Kadyny-Tolkmicko, a przede wszystkim Frombork, w którym planujemy postój na bufet w wyjątkowym miejscu (pod Wieżą Wodną przy kanale Kopernika – i z widokiem na Zamek i Katedrę). Z kolei przed lub po rajdzie gorąco polecamy skorzystać z bogatej oferty turystycznej Elbląga – od planowanego na ten czas Święta Chleba poczynając, a na cudach techniki Kanału Elbląskiego kończąc :)

Na potrzeby rajdu przewidujemy wytyczenie trasy w 3 wariantach o różnej długości. Podróżnicy na dodatkowe kilometry udadzą się przez Braniewo w częściowo znane z zeszłorocznej edycji tereny przygraniczne (tym razem ślad powiedzie w przeciwnym kierunku, więc będzie sobie można porównać i wybrać „swoją ulubieńszą stronę”). Natomiast dystans MINI ze względu na odległość „nie dojeżdża” do Fromborka, tylko nawraca w Pogrodziu – ale jeśli ktoś będzie chętny to jak najbardziej można, tylko trzeba sobie doliczyć ok. 18km (w obie strony). Na mapach i kilometrówkach wygląda to następująco:

=> Sportowa (PRO, ok. 112 m / 800m przewyższenia)


=> Rekreacyjna (MINI, 77km / 550m przewyższenia) – tutaj dla chętnych jest wspomniana wyżej możliwość wydłużenia trasy do Fromborka (odcinek Pogrodzie-Frombork-Pogrodzie liczy ok. 18km)


=> Podróżnicza (GT, 201km / 1.200m przewyższenia)

UWAGA! 

=> Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii, a zajęte miejsce nie ma większego znaczenia (ta zasada dotyczy obydwu grup Rekreacyjnych – zarówno na dystansie MINI jak i PRO). Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy (do Szybkościowców lub Zapalonych Frajdowców) lub ewentualnie podróżniczy!

=> Pliki GPX ze śladem trasy przesyłamy zarejestrowanym Uczestnikom wraz z komunikatem startowym przeważnie we czwartek-piątek przed rajdem (w razie nieotrzymania komunikatu startowego – w piątek prosimy sprawdzić SPAM!).

=> Trasy Sportowa i Rekreacyjna są znakowane strzałkami na asfalcie – Podróżnicza częściowo wymaga samodzielnej nawigacji.

=> Trasa znakowana jest w ten sposób, że tam gdzie jedziemy z pierwszeństwem przejazdu (pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc.), to nie stosujemy dodatkowego oznakowania – po prostu jedziemy „po głównej”. Oznakowanie pojawia się tam, gdzie z drogi głównej zjeżdżamy – oraz tam, gdzie na nią wjeżdżamy.


Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników po okolicznościowe medale, na smaczną porcję kolarskiego makaronu, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji – stroje kolarskie, czapeczki, buffy, rękawki, ochraniacze na buty, ręczniki, skarpetki, t-shirty, kubeczki, bidony (…) ;)


Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • modne i wygodne stroje kolarskie oraz dodatki z naszej autorskiej kolekcji przygotowanej przez MARTOMBIKE,
  • vouchery na zakup znakomitych i bezkompromisowych kół rowerowych od stylowych kołodziejów z DANDYHORSE,
  • budujące formę i gubiące wagę plany treningowo-żywieniowe od ambitnych entuzjastów z Na Osi – Trening & Dietetyka,
  • znane i lubiane sportowe okulary przeciwsłoneczne marki GOG,
  • przyjemnie orzeźwiające i mocno wyskokowe, ale absolutnie bezalkoholowe piwa SOMERSBY i GARAGE od CARLSBERG POLSKA,
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony DeliTire,
  • rabaty na bagażniki i platformy rowerowe oraz na boksy i akcesoria motoryzacyjne od ADAMOT.pl,
  • okolicznościowe zestawy upominkowe od Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego,
  • i wreszcie pamiątkowe medale i statuetki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Miasta Elbląg :)


Nagrodami głównymi w edycji 2024 są 3 wspaniałe wyjazdy kolarskie z wiodącym na polskim rynku organizatorem takich wypraw, czyli z doświadczonym i niezwykle pomysłowym MJProTour. Dodatkowo – na hasło „RajdyDlaFrajdy” – wszystkim chętnym przeżyć niezapomnianą przygodę przysługuje 5% zniżki!


!! NAGRODY I UPOMINKI wręczamy w różnych kategoriach – NIE TYLKO DLA NAJSZYBSZYCH !! :)


Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa jest umiarkowanie wymagająca fizycznie i technicznie – absolutnie nie zwalnia to jednak z zachowywania ostrożności. Miejscami będzie kręto, a kilka skrzyżowań czy zakrętów jest dość „ciasnych”. Niektóre odcinki mogą być pokonywane na niemałej szybkości, więc należy spodziewać się przyhamowań!;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie dobra i bardzo dobra – choć kilka „zmęczonych” czy niewyremontowanych fragmentów też się przydarzy (ale bez odcinków jednoznacznie złych). Oczywiście pomniejsze nierówności, progi zwalniające czy pojedyncze dziury mogą się zdarzyć także na tej „dobrej” nawierzchni, więc warto jechać czujnie. UWAGA – ze względu na sezon prac w polu oraz niedawne burze, miejscami mogą wystąpić różne naleciałości typu żwir/piasek/błoto!

⇒ natężenie ruchu: przeważnie niewielkie, choć ze względu na turystyczny charakter części szlaku miejscami może być ruchliwiej. Bardziej dotyczy to pierwszej części dystansu – np. rejonu Fromborka czy odcinka Suchacz – Kadyny – Tolkmicko. Na typowo miejski styl jazdy należy oczywiście przestawić się podczas pokonywania samego Elbląga (tu nigdzie się nam nie spieszy, bo albo jedziemy „honorowo” przez pierwsze 6km, albo „rozjazdowo” przez ostatnie 5km), a Podróżnikom dochodzą jeszcze Braniewo (jedno rondo, jedne światła i kilkanaście przejść dla pieszych) oraz ciut „pokręcone” Młynary;

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, pieszych, pojazdów rolniczych oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.

⇒ obowiązuje BEZWZGLĘDNY nakaz stosowania się do sygnalizacji świetlnej, kolejowej etc. W razie utknięcia przed przejazdem ewentualnych „uciekinierów” – zawodnicy dojeżdżający później proszeni są o zachowanie fair-play i opóźnienie restartu (a przynajmniej spowolnienie);

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Na bufet zapraszamy pod Wieżę Wodną we Fromborku, gdzie miejsca z widokiem na katedrę użyczy nam właściciel Galeria Cafe. Dla trasy PRO postój wypadnie po niespełna 66km, a dla GT i chętnych z MINI – po 55km. Uczestnicy dystansu MINI nie planujący jazdy do Fromborka postój będą mieli w Pogrodziu, tj. po 45km. Z kolei Dla Podróżników następne postoje już wg indywidualnych potrzeb i we własnym zakresie – np. w Żelaznej Górze (km 112) czy Płoskini (km 143);

⇒ finiszowa „kreska” planowana jest na drodze serwisowej wzdłuż S22, na 9km przed bazą rajdu. „Ostatnia prosta” liczy 2.300m, teren jest delikatnie pofalowany, widoczność jest dobra, a przecięcie linii mety poprzedzają dwa łagodne wiraże – pamiętajcie więc o bezpieczeństwie i fair-play! W miarę możliwości finiszujemy prawą stroną drogi – tym bardziej że nie jest tam szczególnie szeroko.

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 75 minut od przyjazdu pierwszych zawodników do bazy rajdu. W tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, a w bazie rajdu – zjeść posiłek czy skorzystać z prysznica.


⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

Co prawda technicznie trasa zalicza się do tych łatwiejszych, ale paradoksalnie to właśnie na takich etapach częściej dochodzi do niepożądanych zdarzeń – zwłaszcza podczas jazdy w grupie. Radzimy przede wszystkim zachować koncentrację, rozsądne odstępy – i nie wykonywać gwałtownych manewrów typu nagła zmiana toru jazdy czy ostre hamowanie. Co jest możliwe – sygnalizujcie sobie zawczasu!

Prosimy też monitorować teren przed sobą – zwłaszcza na zjazdach i na skrzyżowaniach. Warto obserwować zarówno zachowanie współuczestników, jak i asfalt przed kołami (gdzieniegdzie może zalegać żwir czy piasek).


⇒ krótki wyciąg z regulaminu:

1) lemondki i kierownice czasowe w sportowej grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE.

2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem zatrzymania się – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Poza tym – towarzyszącymi autami bardzo psujecie sobie zdjęcia!

3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie “podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy do Szybkościowców czy Zapaleńcy do Podróżników).

4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.

I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;)


Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie mapy i kilometrówki do wydruku (powyżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Rozjazdy tras znakowane są symbolami: PRO (sportowa) i MINI (rekreacyjna).

Trasa GT (podróżnicza) nie jest w żaden sposób oznakowana – natomiast ok. połowa dystansu pokrywa się z PRO.