Rajd V – woj. małopolskie




Skarby Południa, cz. II

Czchów, 9 czerwca 2024 r.

Baza rajdu: Rynek w Czchowie

Dystans Podróżniczy: Start g. 8:15 (rejestracja od 8:00)

Dystans Sportowy i Rekreacyjny: Start g. 11 (rejestracja 9:00-10:30)




Na V etap „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę 2024” zapraszamy do Małopolski! Naszym Gospodarzem absolutnie premierowo będzie Miasto Czchów, które jest przepięknie rozłożone na zboczach Pogórza Wiśnickiego i wraz z zamkową basztą dumnie góruje nad przepływającym nieopodal Dunajcem 🤩 Przy okazji rajdu odbędzie się także Kiermasz Produktów Regionalnych (od lokalnych pierogów, przez rozmaite łakocie i wyroby artystyczne po unikatową śliwkę sechneńską), a dla osób towarzyszących nie zabraknie atrakcji w oczekiwaniu na powrót kolarzy! (https://fb.watch/sxqIKAY7GJ/)

Skoro tereny mamy do tego wymarzone, to zgodnie z naszą wieloletnią już tradycją trasa rajdu w Małopolsce będzie intensywnie falować po okolicznych wzniesieniach i czarować widokami w całej swojej rozciągłości. W wariantach Sportowym i Podróżniczym nie przewidujemy taryfy ulgowej – wystarczy spojrzeć na „wysokościówkę” by przekonać się, że będzie bolało! Nie ukrywamy, że jest to najbardziej wymagający etap w całej tegorocznej edycji, a przy tym gratka przede wszystkim dla wielbicieli jazdy po górkach i pagórkach. Będzie stromo, będzie ciasno, będzie kręto i technicznie – ale frajda z każdego zjazdu i podjazdu, z włożonego wysiłku, z otaczających krajobrazów – będzie po prostu wyjątkowa!

Żeby nie być gołosłownym – do wyboru przedstawiamy trasę w 3 wariantach o różnej długości i charakterstyce:
=> Sportowa (PRO, 108km / 2.350m przewyższenia)


=> Rekreacyjna (MINI, 74km / 1.400m przewyższenia)

=> Podróżnicza (GT+: 201km / 4.250m przewyższenia lub ciut krótsza GT, 183km / 4.000m przewyższenia)

UWAGA! 

=> Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy lub ewentualnie podróżniczy!

=> Pliki GPX ze śladem trasy przesyłamy zarejestrowanym Uczestnikom przeważnie we czwartek-piątek przed rajdem (w razie nieotrzymania komunikatu startowego – w piątek prosimy sprawdzić SPAM!).

=> Trasy Sportowa i Rekreacyjna są znakowane strzałkami na asfalcie – Podróżnicza częściowo wymaga samodzielnej nawigacji.

Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników po okolicznościowe medale, na kulinarne przysmaki przygotowane w ramach Kiermaszu Produktów Regionalnych, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji – stroje kolarskie, czapeczki, buffy, rękawki, ochraniacze na buty, ręczniki, skarpetki, t-shirty, kubeczki, bidony (…) ;)


Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

Nagrodami głównymi w edycji 2024 są 3 wspaniałe wyjazdy kolarskie z wiodącym na polskim rynku organizatorem takich wypraw, czyli z doświadczonym i niezwykle pomysłowym MJProTour. Dodatkowo – na hasło „RajdyDlaFrajdy” – wszystkim chętnym przeżyć niezapomnianą przygodę przysługuje 5% zniżki!


!! NAGRODY I UPOMINKI wręczamy w różnych kategoriach – NIE TYLKO DLA NAJSZYBSZYCH !! :)


Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – obowiązują numery wydane WYŁĄCZNIE w 2024 r.;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy – w takich miejscach inicjowanie ucieczek jet ZABRONIONE);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ … czego by jednak o „ściganiu” nie mówić i nie pisać, to w przypadku takiej trasy o wyniku sportowej rywalizacji zadecydują przede wszystkim różnice na podjazdach. Prosimy o tym pamiętać – i w szczególności NIE URZĄDZAĆ karkołomnych pościgów na zjazdach (zwłaszcza że często ZUPEŁNIE się do tego nie nadają);

⇒ trasa o mocno pagórkowatym, a nawet wręcz górzystym profilu – z wieloma podjazdami i zjazdami. Nie są to oczywiście „wysokie góry” – ale teren jest wymagający, a suma przewyższeń spora. Trasa bardzo wymagająca fizycznie, a na części zjazdów również technicznie (przede wszystkim bywa wąsko, kręto i stromo – ponadto możliwy żwir, niespodziewane ubytki w jezdni oraz… zwierzęta!);

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie bardzo dobra i dobra – dłuższe odcinki z gorszą nawierzchnią w zasadzie nie występują. Natomiast Waszą uwagę kierujemy przede wszystkim na krótkotrwałe ubytki jakie tu i ówdzie występują np. na skrzyżowaniach czy łączeniu dróg oraz prawdopodobne pozostałości po ostatnich burzach i ulewach (żwir, piasek, kamienie czy błoto z pól). Ponadto w przebudowie jest droga Łososina – Laskowa i w kilku miejscach jest ruch wahadłowy (w razie czerwonego światła przestój można ominąć przeważnie szerokim i gotowym już chodnikiem).

Oczywiście pomniejsze nierówności, progi zwalniające czy pojedyncze dziury zawsze mogą się zdarzyć, więc warto jechać czujnie;

⇒ natężenie ruchu: przeważnie niewielkie; większy ruch może przytrafić się na krótkich odcinkach dróg wojewódzkich czy lokalnych dróg głównych oraz w pobliżu kościołów. Jednocześnie przestrzegamy przed złudnym poczuciem, że jesteście „sami” i lekceważącym sposobem jazdy – pojazd z naprzeciwka może pojawić się nagle, a kierowca będzie równie zaskoczonym Waszym widokiem, jak Wy jego!;

⇒ … bo ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, pieszych, pojazdów rolniczych oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania! UWAGA – na niektórych skrzyżowaniach brakuje oznakowania, a pierwszeństwo przeważnie bierze albo większy, albo szybszy ;)

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie;

⇒ zatrzymanie się na BUFECIE jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Dla wszystkich dystansów bufet planujemy w tym samym miejscu, tj. w rejonie Jaworznej. Dla dystansu PRO postój wypadnie po ok. 60km, dla MINI po ok. 40km, a dla GT – po ok. 150km (wcześniejsze postoje na trasie Podróżniczej wg własnych potrzeb i we własnym zakresie);

„finiszowa kreska” zlokalizowana będzie w Kozieńcu, tj. na ostatnim i stosunkowo łagodnym podjeździe, ok. 3km od bazy rajdu. Na metę będziecie zapewne wpadać pojedynczo lub w małych grupkach, niemniej przypominamy o bezpieczeństwie i fair-play – ze swojej strony uprzedzamy, że finisz lewą stroną jezdni jest zabroniony i może skończyć się dyskwalifikacją;

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 75 minut od przyjazdu pierwszych zawodników do bazy rajdu. W tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zjeść posiłek czy też wziąć udział w kiermaszu produktów regionalnych;


⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

– boczne drogi bywają bardzo wąskie – i należy mieć to na uwadze zwłaszcza w kontekście okazjonalnych mijanek z innymi pojazdami;

– szczególną ostrożność należy zachować na zjazdach – zwiększyć odstępy, a prędkość dostosować do panujących warunków i własnych umiejętności – apelujemy o rozsądek i ZABRANIAMY SZARŻOWANIA w jakiejkolwiek postaci. Kilka zjazdów jest naprawdę stromych lub wymagających technicznie, a dodatkowo część z nich kończy się koniecznością ustąpienia pierwszeństwa, a nawet zatrzymania;

– ponadto – zwłaszcza podczas jazdy w grupie – radzimy zachować koncentrację, rozsądne odstępy – i nie wykonywać gwałtownych manewrów typu nagła zmiana toru jazdy czy ostre hamowanie. Co jest możliwe – sygnalizujcie sobie zawczasu!


⇒ krótki wyciąg z regulaminu:

1) lemondki i kierownice czasowe w sportowej grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE.

2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem bezpiecznego zatrzymania się na poboczu – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Towarzyszącymi autami istotnie zwiększacie ryzyko powstania niebezpiecznej sytuacji drogowej oraz… bardzo psujecie sobie zdjęcia!

3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie “podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy do Szybkościowców czy Zapaleńcy do Podróżników).

4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.

I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;)

Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie mapy i kilometrówki do wydruku (powyżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie (za wyjątkiem części Podróżniczej) – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie może być słabo widoczne.

Rozjazdy tras w rejonie Żmiącej i Rozdziela oznakowane są symbolami PRO (sportowa) oraz MINI (rekreacyjna).

Podróżnicy (GT) swoją dodatkową pętlę pokonują w oparciu o wskazania nawigacji – na pozostałej części spokojnie można korzystać ze strzałek dystansu PRO. Wyjazd na pętlę Podróżniczą ma miejsce po 19,5km (w pobliżu lotniska w Łososinie Dolnej) i NIE JEST w żaden sposób oznakowany.


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!