Rajd I – woj. mazowieckie




Wiosenna Jaskółka

Grodzisk Mazowiecki, 15 kwietnia 2023 r.

Baza rajdu: Hala Widowisko-Sportowa CAiIS, ul. Sportowa 29

Dystans Podróżniczy: Start g. 9 (rejestracja 8:20-8:40)

Dystans Sportowy i Rekreacyjny: Start g. 11 (rejestracja 9:00-10:30)


Na inaugurację VII edycji cyklu „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” zapraszamy na Mazowsze! Gospodarzem etapu zupełnie premierowo będzie Grodzisk Mazowiecki, w którym czeka na Was masa rozmaitych atrakcji 🙂 Jako że w tej części województwa naszych rajdów jeszcze nie było, to już na starcie będzie okazja zamazać kolejne białe plamy na frajdowej mapie Polski!

Na rajd zdecydowanie warto przyjechać z rodzinami, kibicami i znajomymi – Grodzisk Mazowiecki oferuje bowiem wiele możliwości na świetne spędzenie wolnego czasu. Na miejscu czekają piękne tereny rekreacyjne dla dzieci i dorosłych – aquapark, place zabaw, znakomite trasy spacerowe, a nawet taras widokowy i planetarium! 🤩
(więcej info: Sport w Grodzisku)

Jeśli chodzi natomiast o konkrety czysto rowerowe – przewidujemy wytyczenie 3 tras o różnej długości [podane dystanse obejmują 8 km dojazdu z finiszu do bazy rajdu]:

=> Sportowa (PRO, 111 km / 400m przewyższenia)


=> Podróżnicza (GT, 174 km / 600m przewyższenia)


=> Rekreacyjna (MINI, 80 km / 300m przewyższenia)

UWAGA! 

=> Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy lub ewentualnie podróżniczy!

=> Pliki GPX ze śladem trasy przesyłamy zarejestrowanym Uczestnikom przeważnie we czwartek przed rajdem.

=> Trasy Sportowa i Rekreacyjna są znakowane strzałkami na asfalcie – Podróżnicza wymaga częściowo samodzielnej nawigacji.


To dokąd tym razem zabierzemy Wasze rowery w podróży przez Mazowsze? Z Grodziska bardzo ładnymi drogami wyruszymy mocno na Południe – w kierunku leśnych zakamarków, filuternie mrugających oczek wodnych i… niewinnych pagóreczków (raz czy dwa może nawet będzie trzeba zrzucić z blatu!). Oczywiście w tym regionie trudno oczekiwać większych trudności, ale trasa nadrabia charakterem i taka zupełnie łatwa nie jest! Momentami będzie ciasno, momentami będzie kręto – a przy tym zazwyczaj… cicho i spokojnie! Gdyby nie przecinające trasę od czasu do czasu nitki sieci dróg krajowych i autostrad, to aż trudno byłoby uwierzyć, że kręcimy się w takiej bliskości aglomeracji warszawskiej!

Punktem zwrotnym naszej rundy będzie niewielki acz gwarny Błędów, ciekawie położony nad Mogielanką – z tętniącym życiem Rynkiem i rozległym parkiem górującym nad kompleksem uroczych niewielkich jeziorek i stawów. Będzie zresztą okazja bliżej przyjrzeć się miasteczku, bo zaplanowaliśmy w nim bufet, do którego organizacji na wieść o rajdzie ochoczo przyłączyły się władze Gminy – i serdecznie do siebie zapraszają!

Po uzupełnieniu płynów i kalorii przyjdzie pora obrócić się w siodle i skierować na Północ. Co ciekawe – choć ścieżki wiodące „tam” i „nazad” dzielić będzie przeważnie kilka, a najwyżej kilkanaście kilometrów, to charakterem krajobrazu nieco się od siebie różnią. W jednym przypadku dość znacznie różnią się też jakością asfaltu, ale o tym przeczytacie w sekcji „nawierzchnia” poniżej ;) [bo to podobno żadna sztuka umieć jeździć tylko po gładkich asfaltach!]. Mimo tych drobnych niedogodności wierzymy, że trasa jako całość ponadprzeciętnie przypadnie Wam do gustu i przysporzy odpowiedniej dawki frajdy :)

W uzupełnieniu dodamy, że dodatkowe kilometry na dystansie podróżniczym upłyną na beztroskich medytacjach w ostępach Puszczy Mariańskiej. Jeśli jednak bliżej przyjrzycie się kilometrowej rozpisce to z łatwością zauważycie, że „długodystansowcom” nie będzie dane łatwo zasnąć, albowiem trasa mocno kluczy i wywija. Owszem – przytrafią się także i długie proste, ale skupienie na drodze i mocny chwyt kierownicy będą przez większość czasu wymagać podobnej uwagi, co i kontemplacje krajobrazu ;)


A po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników po okolicznościowe medale, na pyszną porcję kolarskiego makaronu z warzywami, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji – stroje kolarskie, czapeczki, buffy, rękawki, ochraniacze na buty, ręczniki, skarpetki, t-shirty, kubeczki, bidony… ;)


Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

Nagrodami głównymi w edycji 2023 są 3 wspaniałe wyjazdy kolarskie z wiodącym na polskim rynku organizatorem takich wypraw, czyli z doświadczonym i niezwykle pomysłowym MJProTour. Dodatkowo – na hasło „RajdyDlaFrajdy” – wszystkim chętnym przeżyć niezapomnianą przygodę przysługuje 5% zniżki!


!! NAGRODY I UPOMINKI wręczamy w różnych kategoriach – NIE TYLKO DLA NAJSZYBSZYCH !! :)


Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ o Wasze techniczne bezpieczeństwo na trasie zadba we własnej osobie pasjonat rowerów z duszą, właściciel sklepu i serwisu Koolarka.com z Książenic. Pan Leszek będzie podążał za Wami furgonetką wypełnioną narzędziami i dołoży starań, by defekty nie przeszkodziły Wam w dotarciu na metę!

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa jest umiarkowanie wymagająca technicznie i w większości płaska – absolutnie nie zwalnia to jednak z zachowywania ostrożności. Miejscami będzie kręto, a czasami również wąsko. Mimo wypłaszczonego profilu trasy – niektóre odcinki będą pokonywane na znacznej szybkości i należy spodziewać się częstych przyhamowań!;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie dobra i bardzo dobra – zasadniczo za wyjątkiem 3 odcinków:

1) (Ojrzanów) – Zaręby – Suchodół => pewnie nikt by tego specjalnie nie zauważył, gdyby nie „bonus” w postaci 300m szutru ;)

2) Załuski/Tomczyce => krótki, ale za to solidnie podziurawiony podjazd 3km za pit-stopem;

3) Zalesie – Machnatka – Ciechlin (trasa PRO) / Zalesie – Jakubów – Bobrowce (trasa GT) => ok. 5km BARDZO złej nawierzchni, ale niestety lepszej drogi nie ma – trzeba przeboleć!

Na trasie MINI występuje tylko pierwszy odcinek.

Na trasie GT za Osuchowem większych „dziurawców” już nie ma – a jeśli się zaczynają, to zaraz skręcamy :)

Oczywiście pomniejsze nierówności, progi zwalniające czy pojedyncze dziury zawsze mogą się zdarzyć, więc warto jechać czujnie;


⇒ natężenie ruchu: na większości trasy niewielkie, okresami umiarkowane – zwłaszcza na krótkich odcinkach jazdy drogami wojewódzkimi czy w pobliżu węzłów komunikacyjnych. Przejazdy przez DK-50 są „czytelne” – i jak na tą drogę stosunkowo płynne. Generalnie spokojne i miarowe pokonywanie skrzyżowań pójdzie sprawniej niż „nagłe i nerwowe”;

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, pieszych, pojazdów rolniczych oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.

⇒ obowiązuje BEZWZGLĘDNY nakaz zatrzymania przy przejazdach kolejowych w przypadku opuszczenia zapór lub działającej sygnalizacji! W razie utknięcia przed przejazdem ewentualnych „uciekinierów” – zawodnicy dojeżdżający później proszeni są o zachowanie fair-play i opóźnienie restartu (a przynajmniej spowolnienie);

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Dla trasy PRO i GT na krótki pit-stop zaprasza Gmina Błędów (po 56 km) – a trasa MINI zatrzymuje się w Ciechlinie (po 44km). Dla Podróżników kolejne postoje wg potrzeb i już we własnym zakresie – dobrym rozwiązaniem wydaje się tu sklepik przy skrzyżowaniu we Franciszkowie (po 119 km);

⇒ finiszowa „kreska” planowana jest w Zalesiu/Władysławowie, w 2/3 długiej prostej „między lasami”. Punkt ten i jego otoczenie będzie można zobaczyć po ok. 7km od startu, albowiem trasa rajdu prowadzi tamtędy w obu kierunkach. Od ostatniego skrzyżowania w Żabiej Woli jest 3,5km, od wiaduktu nad autostradą ok. 3km. Do finiszu zalecamy kołować w miarę możliwości z rozwagą, bo jest kręto i umiarkowanie szeroko. Jednocześnie przypominamy, że finisz lewą stroną jezdni jest zabroniony, a konsekwencją może być dyskwalifikacja lub przesunięcie na koniec grupy – pamiętajcie więc o bezpieczeństwie i fair-play!

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 75 minut od przyjazdu pierwszych zawodników do bazy rajdu. W tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, a w bazie rajdu – zjeść posiłek czy odpocząć. Przy dobrej pogodzie warto wejść na taras widokowy, a nawet zaglądnąć do obserwatorium astronomicznego (wszystko w tym samym budynku CAiIS);


⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

Technicznie trasa zalicza się do umiarkowanych – długie proste co jakiś czas przeplatają się z krętymi czy wąskimi odcinkami. Paradoksalnie jednak to podczas jazdy w grupie na takich właśnie etapach częściej dochodzi do niepożądanych zdarzeń. Radzimy przede wszystkim zachować koncentrację, rozsądne odstępy – i nie wykonywać gwałtownych manewrów typu nagła zmiana toru jazdy czy ostre hamowanie. Co jest możliwe – sygnalizujcie sobie zawczasu!


⇒ krótki wyciąg z regulaminu:

1) lemondki i kierownice czasowe w sportowej grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE.

2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem zatrzymania się – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Poza tym – towarzyszącymi autami bardzo psujecie sobie zdjęcia!

3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie “podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy do Szybkościowców czy Zapaleńcy do Podróżników).

4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.

I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;)

Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie mapy i kilometrówki do wydruku (powyżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Rozjazdy tras znakowane są symbolami: PRO (sportowa) i MINI (rekreacyjna). Trasa GT (podróżnicza) do 71.km pokrywa się z PRO, kiedy to w Zalesiu odbija w lewo na Dańków i od tego czasu niemal do samego końca podlega samodzielnej nawigacji.


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!