Rajd IX – woj. dolnośląskie



Sudety Wałbrzyskie

Boguszów-Gorce, 19 sierpnia 2023

Baza rajdu: Szkoła Podstawowa nr 1, ul. Szkolna 3 (wjazd od ul. Konopnickiej)

Dystans Podróżniczy: Start g. 9 (rejestracja 8:30-8:45)

Dystans Sportowy i Rekreacyjny: Start g. 11 (rejestracja 9:00-10:30)

Organizacja wydarzenia została dofinansowana ze środków budżetu państwa – Ministerstwa Sportu i Turystyki w ramach programu „Sport dla Wszystkich” (realizacja zadania publicznego pn. „Ogólnopolskie rajdy rowerowe”). Pełna informacja dotycząca zadania oraz finansowania znajduje się tutaj


Na IX tegoroczny etap cyklu „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” zapraszamy w górne rejony Dolnego Śląska! Po rocznej przerwie Gospodarzem rajdu znów będzie Boguszów-Gorce, czyli miasto z najwyżej położonym Rynkiem i Ratuszem w Polsce. To miejsce do którego zawsze przyjeżdżamy z autentyczną radością, w dowód czego odwiedzimy je już po raz czwarty!

Na IX tegoroczny etap cyklu „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” zapraszamy w górne rejony Dolnego Śląska! Po rocznej przerwie Gospodarzem rajdu znów będzie Boguszów-Gorce, czyli miasto z najwyżej położonym Rynkiem i Ratuszem w Polsce. To miejsce do którego zawsze przyjeżdżamy z autentyczną radością, w dowód czego odwiedzimy je już po raz czwarty!

Położenie w sercu Sudetów Wałbrzyskich sprawia, że podczas rajdu „jest co oglądać”, a przebieg trasy jest przyjemnie urozmaicony. Z początku można nawet odnieść wrażenie, że jest nie tylko malowniczo, ale wręcz nadspodziewanie łatwo. W krajobrazie dominują bowiem łagodnie falujące wzgórza i dużo zieleni – a że startujemy „z wysoka”, to pierwsza część trasy upływa lekko i swobodnie. Z czasem okazuje się, że część okolicznych wzniesień osiąga wcale niemałe wysokości, a drogi prowadzące w pobliże szczytów czy przełęczy kryją kilka solidnych podjazdów i trzeba się przy nich nieco napocić. Jakkolwiek nie planujemy bicia rekordów łącznego przewyższenia, to przygotowana runda z pewnością będzie należała do najbardziej wymagających w tegorocznej edycji!

Jakich konkretnie trudności można się spodziewać? Na części wspólnej dla wszystkich dystansów podjazdów co prawda nie zabraknie, ale w większości będą one miały naprawdę wygładzony charakter. W pierwszej części będzie miało miejsce powolne opadanie (do bufetu obniżymy się o ponad 300m wysokości), sporadycznie przerywane niewielkimi hopkami jak np. Obwodnica Czarnego Boru czy Cieszów. Prawdziwa zabawa zacznie się po bufecie, gdy przyjdzie podjeżdżać pod Modliszów (3 kilometry z piękną serpentynką w środku), spod tamy na koronę jeziora Bystrzyckiego, czy po w całości już nowej nawierzchni pod Rybnicę Leśną (licząc od Głuszycy to aż 7km, ale nachylenie przeważnie waha się między 2 a 5%). Z Unisławia Śląskiego trzeba jeszcze pokonać 1,5-kilometrowy „przegibek” – a na finał 600m Waszej ulubionej, brukowanej ścianki w Boguszowie-Gorcach :)

Na dłuższej o niby tylko 18km trasie Sportowej wyzwań jest już więcej, a kilka fragmentów nabiera na intensywności. Na rozgrzewkę znów będzie Pustelnik, czyli krótka ścianka z przepięknym leśnym wypłaszczeniem w kierunku „szczytu”. Natomiast gwoździem programu będzie podjazd znad jez. Bystrzyckiego w kierunku Walimia – ciasny, twardy i momentami nawet dość brutalny. Zresztą na wyjeździe z Walimia też będzie trzeba przez chwilę mocniej stanąć na pedały ;) Poszukiwaczom górskich atrakcji do gustu najbardziej powinna jednak przypaść trasa Podróżnicza, która ostatecznie liczyć będzie 174km i 2.800m przewyższenia. W tym wariancie dochodzą bowiem jeszcze 4 naprawdę solidne podjazdy – a nawet przełęcze, z których każda „wjeżdża” na wysokość 700-800m npm: Rędzińska, Walimska, Jugowska i Sokola. Dla przeciwwagi mamy tu natomiast 7,5km niemal płaskiej velostrady z Krzeszowa do Kamiennej Góry (z pięknym widokiem na krzeszowską bazylikę). Nic tylko jechać!

Wspomniane powyżej trasy w liczbach i rysunkach przestawiają się następująco:

=> Sportowa (PRO, 112 km / 1.400m przewyższenia)


=> Podróżnicza (GT, 174 km / 2.800m przewyższenia)

=> Rekreacyjna (MINI, 94 km / 1.000m przewyższenia)

UWAGA! 

=> Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy lub ewentualnie podróżniczy!

=> Pliki GPX ze śladem trasy przesyłamy zarejestrowanym Uczestnikom przeważnie we środę lub czwartek przed rajdem.

=> Trasy Sportowa i Rekreacyjna są znakowane strzałkami na asfalcie – Podróżnicza częściowo wymaga samodzielnej nawigacji!


Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników po okolicznościowe medale, na smaczny i syty posiłek regeneracyjny, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji – stroje kolarskie, czapeczki, buffy, rękawki, ochraniacze na buty, ręczniki, skarpetki, t-shirty, kubeczki, bidony… ;)


Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

Nagrodami głównymi w edycji 2023 są 3 wspaniałe wyjazdy kolarskie z wiodącym na polskim rynku organizatorem takich wypraw, czyli z doświadczonym i niezwykle pomysłowym MJProTour. Dodatkowo – na hasło „RajdyDlaFrajdy” – wszystkim chętnym przeżyć niezapomnianą przygodę przysługuje 5% zniżki!

!! NAGRODY I UPOMINKI wręczamy w różnych kategoriach – NIE TYLKO DLA NAJSZYBSZYCH !! :)


Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy ich, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ … czego by jednak o „ściganiu” nie mówić i nie pisać, to w przypadku takiej trasy o wyniku sportowej rywalizacji zadecydują przede wszystkim różnice na podjazdach. Prosimy o tym pamiętać – i w szczególności NIE URZĄDZAĆ karkołomnych pościgów na zjazdach;

⇒ trasa o mocno pagórkowatym profilu, z wieloma wyraźnymi podjazdami i zjazdami, bardzo wymagająca fizycznie, a na części zjazdów również technicznie (kręto, wąsko, stromo – możliwy żwir, niespodziewane ubytki w jezdni oraz… zwierzęta!);

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, w większości bardzo dobra i dobra; Na części wspólnej dla wszystkich dystansów najwięcej “zmęczonego” asfaltu jest na odcinku Świebodzice-Witoszów oraz Jugowice-Jedlina. Ponadto – w rejonie Gostkowa trwa budowa drogi ekspresowej i ok. 300m trzeba pokonać drogą technologiczną (przejazd zgodnie ze znakami).

Na dystansie Podróżniczym w złym stanie są okolice miejscowości Sokolec, tj. pomiędzy przełęczą Jugowską a przełęczą Sokolą (druga część zjazdu i większość podjazdu). Ponadto na DDR przed Kamienną Górą jest zniszczone kilkadziesiąt metrów (prawdopodobnie osunęła się skarpa).

Oczywiście pomniejsze nierówności czy pojedyncze dziury zawsze mogą się zdarzyć, więc warto jechać czujnie – ale ogólny stan dróg na trasie przejazdu jest naprawdę w porządku;

Stanowiąca początkowe i końcowe 600 m rajdu ul. Szkolna jest brukowana. W tej sytuacji finisz – choć króciutki – powinien dostarczyć dodatkową porcję radości :)

⇒ natężenie ruchu: generalnie niewielkie, miejscami umiarkowane – rajd w większości przebiega mało uczęszczanymi drogami; nieco większego ruchu można spodziewać się w samym Boguszowie-Gorcach, w okolicach Kamiennej Góry (wyjazd w stronę Pisarzowic dla GT czy krótki odcinek po DK-5 do Pustelnika), w Świebodzicach, na odcinku Jugowice-Głuszyca, a także w miejscach popularnych turystycznie jak Walim czy jez. Bystrzyckie (tu momentami bywa tłoczno);

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… wakacyjnych kierowców!!

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.

⇒ obowiązuje BEZWZGLĘDNY nakaz zatrzymania przy przejazdach kolejowych w przypadku opuszczenia zapór lub działającej sygnalizacji! W razie dogonienia tam ewentualnych „uciekinierów” – zawodnicy dojeżdżający później proszeni są o zachowanie fair-play i opóźnienie restartu (a przynajmniej spowolnienie).

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet usytuowany będzie przy Zalewie w Komorowie, tj. po ok. 56km (PRO) / 46km (MINI) / 79km (GT). Ewentualny drugi pit-stop dla trasy Podróżniczej już we własnym zakresie (najsensowniejszy wydaje się odcinek z Pieszyc w kierunku przełęczy Jugowskiej, gdzie znajduje się kilka sklepików – km 122-124).

⇒ start i meta będą w tym samym punkcie, tj. przy ul. Szkolnej. Mając na względzie charakter finałowych metrów – wjazdy na kreskę przewidujemy niezbyt tłumne i na raczej umiarkowanej prędkości. Niemniej finisz lewą stroną drogi jest ZABRONIONY, a konsekwencją może być dyskwalifikacja lub przesunięcie na koniec grupy.

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 75 minut od finiszu pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować kolegom, zrobić rozjazd, zaglądnąć na Rynek, zjeść posiłek czy też nieco się odświeżyć.

⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

Tradycyjnie – zjazdy :) Jedne są wąskie, drugie kończą się “nagle” koniecznością ustąpienia pierwszeństwa, a na jeszcze innych może trafić się żwir, leżący w cieniu kot albo przebiegający pies – trzeba po prostu jechać rozsądnie, czyli z głową na karku i dłońmi na klameczkach! Szczególnie stromy i podstępny jest zjazd z Michałkowej do Walimia, a ponadto w Złotym Lesie czy Unisławiu Śląskim po szybkim zjeździe trzeba mocno wyhamować przed wjazdem na drogę główną (widoczność jest tam mocno ograniczona – stąd znaki „STOP!”). Na Trasie Podróżniczej dochodzą zjazdy opisane na „kilometrówce” powyżej (radzimy przeczytać i… zapamiętać!).


⇒ krótki wyciąg z regulaminu:

1) lemondki i kierownice czasowe w grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE;

2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem zatrzymania się – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Poza tym – ewentualnymi autami towarzyszącymi psujecie sobie zdjęcia!

3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie „podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy w razie dogonienia przez Szybkościowców czy Zapaleńcy przez Podróżników).

4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.

I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;)


Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie mapy i kilometrówka. Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie (za wyjątkiem części Podróżniczej) – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie może być słabo widoczne.

Rozjazdy tras oznakowane są symbolami: PRO (sportowa) oraz MINI (rekreacyjna).

Podróżnicy (GT) swoje 2 dodatkowe odcinki pokonują w oparciu o wskazania nawigacji – na pozostałej części można również korzystać ze strzałek, ale trzeba pamiętać, że rozjazdy na GT nie są oznakowane (Czarny Bór, po 8,7km – oraz Walim, po 105,5km).


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!