Rajd IX – woj. podlaskie



Kłopoty Stanisławy

Siemiatycze, 30 lipca 2022 r.

Baza rajdu: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (Stadion), ul. Nadrzeczna 29

Dystans Podróżniczy: Start g. 9 (rejestracja 8:30-8:45)

Dystans Sportowy i Rekreacyjny: Start g. 11 (rejestracja 9:10-10:30)


Na IX etap cyklu „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” zapraszamy w jedną z Waszych ulubionych destynacji, czyli na Podlasie! Gospodarzem rajdu na „krańcach wschodnich” ponownie będą klimatyczne Siemiatycze, do których po krótkiej przerwie zawitamy już po raz trzeci. Ponieważ do tej pory z naszymi rajdami przyjeżdżaliśmy tu tylko jesienią, to tym razem przekonamy się, czy okolica równie malowniczo prezentuje się w środku lata oraz jak bardzo wakacyjne jest położenie Miasta przy Zalewie na rzece Kamionce :)

Choć tutejsze drogi mogą wydawać się Wam już bardzo dobrze znane (również za sprawą przebiegającego w pobliżu Szlaku GreenVelo), to w tym roku spróbujemy Was zaskoczyć niemal całkowicie nową trasą! A mianowicie pojedziemy sobie w zupełnie przeciwnym kierunku niż dotychczas, aż za horyzont złocistych pól, gdzie w leśnych zakamarkach kryją się kilometry nowych asfaltów najwyraźniej wybudowanych z myślą o naszym Cyklu (bo jeszcze kilka lat temu sporej części z nich zwyczajnie nie było, a i teraz szczerze mówiąc chyba mało kto tamtędy jeździ ;) )

Rozochoceni sielankowym krajobrazem będziecie nie tylko mieli okazję zająć się kolarskim rzemiosłem, ale choćby i uśmiechnąć w duchu (albo na głos!) czytając nazwy mijanych miejscowości i drogowskazów. Będzie m.in. Stara Kosianka, Czarna Średnia, Boćki, Końskie Góry czy Hornowszczyzna, ale przede wszystkim – będą KŁOPOTY. A najważniejsze ze wszystkich kłopotów – są Kłopoty Stanisławy!

A gdy już miniecie wszystko co nowe, to pewnie z niemałym zaskoczeniem i radością dostrzeżecie to co już znacie – czyli kilka finałowych kilometrów spod Klasztoru w Grabarce na metę w Siemiatyczach, gdzie przy miejskiej plaży z dyskretnym widokiem na Cerkiew Piotra i Pawła czy Klasztor Karmelitanek na wygłodniałych rowerzystów pewnie znowu będą czekać smakowite Zaguby :)


A trasę przygotowaliśmy w 3 wariantach o różnej długości:
=> Sportowa (PRO, 112 km / 500m przewyższenia)


=> Rekreacyjna (MINI, 89 km / 400m przewyższenia)


=> Podróżnicza (GT, 170 km / 700m przewyższenia)

UWAGA! Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy lub ewentualnie podróżniczy!


Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników po okolicznościowe medale, na pyszny posiłek z lokalnego pieca, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, czapeczki, buffy, rękawki, ochraniacze na buty, ręczniki, skarpetki, t-shirty, bidony…), jak również rozmaite przysmaki dla wzbogacenia mistrzowskiej diety ;)


Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • modne i wygodne stroje oraz akcesoria kolarskie z autorskiej kolekcji firmowanej przez MARTOMBIKE,
  • znane i lubiane sportowe okulary przeciwsłoneczne marki GOG,
  • aromatyczne i regenerujące magiczne specyfiki na bazie soli bocheńskiej od firmy SALCO,
  • przyjemnie orzeźwiające i mocno wyskokowe, ale absolutnie bezalkoholowe piwa KARMI i SOMERSBY,
  • czarodziejskie smarowidła marki Sportsbalm oraz niezastąpione suplementy od Dextro Energy – na co dzień do kupienia w Radello,
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony DeliTire,
  • pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Miasta Siemiatycze :)

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa jest dosyć łatwa technicznie i raczej płaska – nie zwalnia to jednak z zachowania ostrożności!;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, w większości dobra i bardzo dobra, ale pojawi się też kilka krótkich odcinków o pogorszonej jakości. Najmniej komfortowe okażą się prawdopodobnie okolice 20., a następnie 25. kilometra – czyli na wysokości Korzeniówki oraz przed wjazdem na Kłopoty-Stanisławy. Ponadto na dystansie GT mamy ok. 1,5km szutrowej przeprawy, ale cały fragment od Boćków po Żerczyce jest warty tych drobnych niewygód. Oczywiście pomniejsze nierówności czy pojedyncze dziury zawsze mogą się zdarzyć, więc warto jechać czujnie;

⇒ natężenie ruchu: na większości trasy niewielkie, a nawet minimalne. Większego ruchu można spodziewać się w samych Siemiatyczach czy w rejonie Grabarki oraz na 2 krótkich odcinkach głównych dróg, tj. DK-19 (w pobliżu Dziadkowic lub Boćków dla GT) oraz DW-693 (w pobliżu Żerczyc);

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.

⇒ obowiązuje BEZWZGLĘDNY nakaz zatrzymania przy przejazdach kolejowych w przypadku opuszczenia zapór lub działającej sygnalizacji! Ponieważ 2 takie przejazdy znajdują się na kilka kilometrów przed metą, to w razie utknięcia tam ewentualnych „uciekinierów” – zawodnicy dojeżdżający później proszeni są o zachowanie fair-play i opóźnienie restartu.

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet dla wszystkich dystansów planujemy w tym samym miejscu – na odcinku między Czarną Średnią a Dołubowem. Dla dystansu PRO i GT wypadnie to po ok. 66 km, a dla dystansu MINI po ok. 40 km. Dla spragnionych drugiego postoju Podróżników najsensowniejszym miejscem wydaje się sklep w Boćkach na 113. km – tuż przy wjeździe na DK-19 (po lewej stronie);

⇒ mimo zupełnie zmienionej trasy finałowa „kreska” namalowana będzie „tam gdzie zawsze”, czyli na wjeździe do Siemiatycz od strony Grabarki – jeszcze przed zabudowaniami, na prowadzącej leciutko pod górkę długiej prostej. Pamiętajcie o bezpieczeństwie i fair-play – ze swojej strony uprzedzamy, że finisz lewą stroną jezdni jest zabroniony, a konsekwencją może być dyskwalifikacja lub przesunięcie na koniec grupy.

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 70 minut od przejazdu przez metę pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zrobić rozjazd, zrelaksować nad zalewem, zjeść posiłek czy też odświeżyć się pod prysznicem;


⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

Co prawda technicznie trasa zalicza się do tych najłatwiejszych, ale paradoksalnie podczas jazdy w grupie to właśnie na takich etapach częściej dochodzi do niepożądanych zdarzeń. Radzimy przede wszystkim zachować koncentrację, rozsądne odstępy – i nie wykonywać gwałtownych manewrów typu nagła zmiana toru jazdy czy ostre hamowanie. Co jest możliwe – sygnalizujcie sobie zawczasu!


⇒ krótki wyciąg z regulaminu:

1) lemondki i kierownice czasowe w sportowej grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE.

2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem zatrzymania się – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Poza tym – towarzyszącymi autami bardzo psujecie sobie zdjęcia!

3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie “podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy w razie dogonienia przez Szybkościowców czy Zapaleńcy przez Podróżników).

4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.

I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;)


Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie mapy i kilometrówki do wydruku (powyżej). Trasy w większości będą też oznakowane strzałkami na asfalcie (za wyjątkiem części Podróżniczej) – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Rozjazdy tras znakowane są symbolami: PRO (sportowa), MINI (rekreacyjna) oraz GT (podróżnicza).


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!