Rajd I – woj. opolskie



Impresje Południowo-Brzeskie

Brzeg, 9 lipca 2022

Baza rajdu: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Sportowa 1 (parking od ul. Kusocińskiego)

Dystans Podróżniczy: Start g. 8.45 (rejestracja 8:15-8:30)

Dystans Sportowy i Rekreacyjny: Start g. 11 (rejestracja 9:00-10:30)


Na opolski etap cyklu „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” ponownie zapraszamy do Brzegu! Z tej nadodrzańskiej siedziby piastowskiego rodu książąt brzeskich wyruszymy na urozmaiconą i pełną miłych akcentów rundę :)

Jak na wytrawnych łowców emocji przystało, wakacyjne zmagania rozpoczniemy elegancko i bez większego wysiłku. Rajd poprowadzimy w innym kierunku niż ostatnio, a mianowicie pojedziemy spokojnymi i ładnymi drogami przez Lewin Brzeski czy Niemodlin na południe, w kierunku Nysy. Zamiast jednak wjeżdżać do samego miasta – które świetnie przecież znamy z wcześniejszych edycji – tym razem zadowolimy się przekroczeniem Nysy Kłodzkiej w Piątkowicach, skąd bardzo fajną drogą przez Sidzinę i Skoroszyce zawrócimy z powrotem na północ. Pętlę domkniemy przejazdem przez robiący nieustająco dobre wrażenie Grodków, z którego „na kreskę” pozostanie 20 idyllicznych kilometrów. Podobnie jak poprzednio, finiszowe metry sportowej rywalizacji rozegrane zostaną na otwartym polu przed Pogorzelą, gdzie do popisu będziecie mieli 3,5 km drogi prostej niemal jak strzała – wystarczająco szerokiej i ze świetną widocznością, a dla urozmaicenia rozpoczynającej się króciutkim wzniesieniem.


Trasa została przygotowana w 3 wariantach o różnej długości:
=> Sportowa (PRO, 122 km / 250m przewyższenia)


=> Podróżnicza (GT, 172 km / 850m przewyższenia)


=> Rekreacyjna (88 km / 200m przewyższenia)

UWAGI:

1. Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy lub ewentualnie podróżniczy!

2. Podane dystanse obejmują 11 km rozjazdu z finiszu do bazy rajdu.


Jak na opolszczyznę przystało etap co do zasady będzie niemal zupełnie płaski – tak żeby w letnim słońcu nikt nie miał problemu z dotarciem do mety ;) Przynajmniej na dystansie Sportowym i Rekreacyjnym, gdzie za „nabijanie pionów” odpowiadają wjazdy na wiadukty oraz ledwie wyczuwalne wybrzuszenia terenu, przy których kilkaset metrów „pod górkę” od Michałowa w stronę Pogorzeli może kogoś przyprawić o zaskoczenie. Natomiast wszystkich, których noga będzie świerzbić na spróbowanie pagórków zapraszamy na nieprzesadnie długi Dystans Podróżniczy, gdzie czai się kilka maluteńkich niespodzianek :)

W porównaniu do zeszłorocznej pętli przez Stobrawski Park Krajobrazowy należy spodziewać się mniej lasów, a więcej otwartej przestrzeni. Koncepcja ta przyświecała nam szczególnie w kontekście przygotowywania trasy pierwotnie planowanej na wiosnę, ale zważywszy że większość obszaru zajmują tu szeroko rozpostarte pola i łąki liczymy, że w lipcowych okolicznościach przyroda zaskoczy nas równie pozytywnie!


Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na pyszne pierogi, dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, czapeczki, buffy, rękawki, ochraniacze na buty, ręczniki, skarpetki, t-shirty, bidony…), jak również rozmaite przysmaki dla wzbogacenia mistrzowskiej diety ;)


Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • modne i wygodne stroje oraz akcesoria kolarskie z autorskiej kolekcji firmowanej przez MARTOMBIKE,
  • znane i lubiane sportowe okulary przeciwsłoneczne marki GOG,
  • aromatyczne i regenerujące magiczne specyfiki na bazie soli bocheńskiej od firmy SALCO,
  • przyjemnie orzeźwiające i mocno wyskokowe, ale absolutnie bezalkoholowe piwa KARMI i SOMERSBY,
  • czarodziejskie smarowidła marki Sportsbalm oraz niezastąpione suplementy od Dextro Energy – na co dzień do kupienia w Radello,
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony DeliTire,
  • pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Miasta Brzeg oraz Samorządu Województwa Opolskiego :)

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa jest raczej łatwa technicznie i zdecydowanie płaska (nie licząc kilku pagórków na dystansie GT) – największą „trudność” może sprawić kilka ostrych zakrętów, przejazdy kolejowe (w niekoniecznie optymalnej kondycji) oraz krótkie odcinki bruku;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, w większości dobra i bardzo dobra, ale trafiają się też fragmenty o pogorszonej jakości czy odcinki brukowe (jeszcze w Brzegu). Na trasie nie ma co prawda dłuższych fragmentów jednoznacznie złych (najmniej komfortowe będą okolice Jaszowa na dystansie GT), ale na dziury czy nierówności miejscami trzeba jednak uważać;

⇒ natężenie ruchu: generalnie niewielkie, w pobliżu miast umiarkowane (Brzeg, Lewin Brzeski, Niemodlin, przecięcie DK-46 w Sidzinie, Grodków). Z Brzegu wyjeżdżamy „honorowo” (pierwsze 2 km – do świateł na przecięciu DK-94), a z finiszu do miasta wracamy spokojnie i na pełnym luzie. W rejonie Miasta obowiązują ścieżki i drogi rowerowe;

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.

⇒ obowiązuje BEZWZGLĘDNY nakaz zatrzymania przy przejazdach kolejowych w przypadku opuszczenia zapór lub działającej sygnalizacji!

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Dla dystansu PRO i GT bufet planujemy w Piątkowicach (po 61 km), natomiast dla trasy MINI przy rondzie za Niemodlinem, tj. po 39 km (chętni mogą też zatrzymać się na rynku w Grodkowie, po 57 km trasy). Spragnionym drugiego postoju Podróżnikom polecamy albo stację paliw przed Kamiennikiem (po 112 km, przy ostrym skręcie na Cieszanowice – nie sposób nie zauważyć) albo mini-market na skrzyżowaniu w Strzegowie (po 128 km) – można oczywiście przystanąć też w Grodkowie (po 140 km);

⇒ przysłowiowa „kreska” znów namalowana będzie przed Pogorzelą, czyli przed końcem niemal 4-kilometrowej prostej, która rozpoczyna się od króciutkiego podjazdu. Jeśli będziecie chcieli porywalizować, to cały ten odcinek nadaje się całkiem nieźle – jest szeroko, na uboczu i ze świetną widocznością – można się uczciwie zmierzyć, a nawet chwilę poczarować. Oczywiście równie dobrze można „urwać się” gdzieś na wcześniejszych 16 kilometrach (czyli po wyjeździe z Grodkowa). W tym miejscu przestrzegamy, że finisz lewą stroną drogi jest ZABRONIONY, a konsekwencją może być dyskwalifikacja lub przesunięcie na koniec grupy.

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 60-75 minut od przyjazdu do bazy pierwszych zawodników – w tym czasie można zjeść posiłek czy też odświeżyć się pod prysznicem;


⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

Co prawda technicznie trasa zalicza się do tych najłatwiejszych, ale paradoksalnie podczas jazdy w grupie to właśnie na takich częściej dochodzi do niepożądanych zdarzeń. Radzimy przede wszystkim zachować koncentrację, rozsądne odstępy – i nie wykonywać gwałtownych manewrów typu nagła zmiana toru jazdy czy ostre hamowanie. Co jest możliwe – sygnalizujcie sobie zawczasu!

Radykalnie zwolnić i zwiększyć czujność zalecamy w okolicach Rynku w Grodkowie (łącznie ok. 700m) – kluczem do sukcesu jest tu płynny przejazd, bez konfliktu z pieszymi czy parkującymi autami.


⇒ krótki wyciąg z regulaminu:

1) lemondki i kierownice czasowe w sportowej grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE.

2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem zatrzymania się – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Poza tym – towarzyszącymi autami bardzo psujecie sobie zdjęcia!

3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie “podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy w razie dogonienia przez Szybkościowców czy Zapaleńcy przez Podróżników).

4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.

I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;)


Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie mapy i kilometrówki do wydruku (powyżej). Trasy w większości będą też oznakowane strzałkami na asfalcie (za wyjątkiem części Podróżniczej) – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Rozjazdy tras znakowane są symbolami: PRO (sportowa) oraz MINI (rekreacyjna). Nie przewidujemy osobnego oznakowania dla trasy GT (podróżnicza).


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!