Rajd XII – woj. łódzkie



Pępek Kraju

Kutno, 21 sierpnia 2022 r.

Baza rajdu: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Kościuszki 26

Dystans Podróżniczy: Start g. 9 (rejestracja 8:20-8:40)

Dystans Sportowy i Rekreacyjny: Start g. 11 (rejestracja 9:10-10:30)


Na łódzki etap cyklu „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” zapraszamy do Kutna, czyli do leżącego w samym sercu naszego kraju Miasta Róż, które w tegorocznej edycji debiutuje w gronie Gospodarzy Rajdów dla Frajdy :) Z tej okazji dokonamy małej podróży w czasie, bo rajd odbędzie się w niedzielę, ale pod drodze zahaczymy jeszcze o Sobotę, a następnie zajrzymy do Piątku! Językowych zabaw z nazwami miejscowości będzie więcej, bo na rozkładzie znajdą się choćby Przezwiska, Gadka czy Mięsośnia. Ponadto z początku trzeba będzie zdecydować, czy trasa wejdzie z oporami czy bez Oporów – a pod koniec dowieść czym się różnią Szewce Nadolne od Szewców (Szewc?) Owsianych ;)

Jak na Bardzo Centralną Polskę przystało runda przebiegać będzie w terenie płaskim, a odpowiedzialność za wrażenia krajobrazowe wezmą na siebie świeżo skoszone – lub dopiero czekające na żniwa – zielono-złote pola i łąki. Zrelaksowane wakacjami łydki będą się spinać głównie na autostradowych wiaduktach, chyba że „łódzkim zwyczajem” znajdą się chętni na żwawsze tempo jazdy ;) Wszystkim pozostałym przygotowany dystans powinien upłynąć lekko i przyjemnie, a na Podróżników znów będzie czekało „łatwe 200” :)

Warto zauważyć, że wytyczona trasa czerpie możliwie wiele ze szlaków turystycznych przebiegających śladami dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego regionu, m.in. szlaku Bitwy nad Bzurą (w Kutnie znajduje się muzeum upamiętniające to wydarzenie) czy kompilacji szlaków „W Centrum Polski” i „W Królestwie Diabła Boruty”. Przejeżdżać będziemy przez tereny kilku Parków Krajobrazowych (Pradolina Warszawsko-Berlińska, Pradolina Bzury-Neru), a także w pobliżu m.in. Klasztoru Paulinów i Zamku w Oporowie, geometrycznego środka Polski w Piątku czy charakterystycznej świątyni w Orłowie. Podróżnicy, oprócz Starego Miasta w Kutnie, dodatkowo zobaczą imponującą Archikolegiatę Tumską (największa budowla romańska w kraju!), Zamek Królewski w Łęczycy oraz kilka ładnych budowli w Krośniewicach.

Trasę przygotowaliśmy w 3 wariantach o różnej długości:
=> Sportowa (PRO, 120 km / 300m przewyższenia)


=> Podróżnicza (GT, 204 km / 550m przewyższenia)


=> Rekreacyjna (MINI, 88 km / 200m przewyższenia)

UWAGA! Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy lub ewentualnie podróżniczy!


Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników po okolicznościowe medale, na pyszną porcję kolarskiego makaronu, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, czapeczki, buffy, rękawki, ochraniacze na buty, ręczniki, skarpetki, t-shirty, bidony…), jak również rozmaite przysmaki dla wzbogacenia mistrzowskiej diety ;)


Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • modne i wygodne stroje oraz akcesoria kolarskie z autorskiej kolekcji firmowanej przez MARTOMBIKE,
  • znane i lubiane sportowe okulary przeciwsłoneczne marki GOG,
  • aromatyczne i regenerujące terapie solankowe od bocheńskiej firmy SALCO,
  • przyjemnie orzeźwiające i mocno wyskokowe, ale absolutnie bezalkoholowe piwa KARMI SOMERSBY,
  • czarodziejskie smarowidła marki Sportsbalm oraz niezastąpione suplementy od Dextro Energy – na co dzień do kupienia w Radello,
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony DeliTire,
  • pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Miasta Kutno :)

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa generalnie jest raczej łatwa technicznie i płaska – nie zwalnia to jednak z zachowania ostrożności. Miejscami będzie kręto, a czasami również wąsko – w środkowej części trasy będzie też trochę „kluczenia” i skrzyżowań. Za sumę przewyższeń w pierwszej kolejności odpowiadają wiadukty nad autostradą ;)

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie dobra i bardzo dobra, choć pojawi się też kilka krótkich odcinków nieco gorszej jakości. Oczywiście pomniejsze nierówności, progi zwalniające czy pojedyncze dziury zawsze mogą się zdarzyć, więc warto jechać czujnie;

⇒ natężenie ruchu: na większości trasy niewielkie, okresami umiarkowane. Większego ruchu należy spodziewać się w rejonie samego Kutna (start honorowy, pierwsze 1,2 km powolutku i spokojnie – podobnie ostatnie 5 km, czyli powrót z finiszu do bazy), Żychlina (uwaga na auta parkujące wzdłuż drogi!) czy Piątku (z uwagi na pobliski węzeł autostradowy). Okresowo ruchliwa bywa też droga Łowicz – Łęczyca (DW-703), na której w zależności od wybranego dystansu spędzicie krótszą lub dłuższą chwilę. Dodatkowo – na dystansie Podróżniczym więcej aut może pojawić się w rejonie Łęczycy czy Krośniewic;

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, pieszych, pojazdów rolniczych oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.

⇒ obowiązuje BEZWZGLĘDNY nakaz zatrzymania przy przejazdach kolejowych w przypadku opuszczenia zapór lub działającej sygnalizacji! W razie utknięcia przed przejazdem ewentualnych „uciekinierów” – zawodnicy dojeżdżający później proszeni są o zachowanie fair-play i opóźnienie restartu (a przynajmniej spowolnienie);

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet planujemy między Bielawami a Brzozowem, tj. po niespełna 50 km trasy (dla trasy GT będzie to po ok. 130 km, a wcześniejsze „tankowanie” nastąpi w bazie rajdu, po ukończeniu porannej pętli liczącej 84km);

⇒ finiszowa „kreska” namalowana będzie na przedmieściach Kutna, na wjeździe ul. Lotniczą (6,7 km od bazy rajdu). Jest to jedna z najmniej uczęszczanych dróg w okolicy, niemniej uważać trzeba. Ostatnie 8 km prowadzi z pierwszeństwem przejazdu, ale droga przechodzi przez 3 miejscowości (Krzyżanówek, Krzyżanów, Żakowice) – dopiero ostatnie kilkaset metrów pozbawione jest zabudowań. Przypominamy, że finisz lewą stroną jezdni jest zabroniony, a konsekwencją może być dyskwalifikacja lub przesunięcie na koniec grupy – pamiętajcie więc o bezpieczeństwie i fair-play!

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 70 minut od przyjazdu pierwszych zawodników na stadion. W tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zrobić rozjazd, zajrzeć na powrocie na Rynek w Kutnie, a w bazie rajdu – zjeść posiłek czy odświeżyć się pod prysznicem;


⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

Co prawda technicznie trasa zalicza się do tych najłatwiejszych, ale paradoksalnie podczas jazdy w grupie to właśnie na takich etapach częściej dochodzi do niepożądanych zdarzeń. Radzimy przede wszystkim zachować koncentrację, rozsądne odstępy – i nie wykonywać gwałtownych manewrów typu nagła zmiana toru jazdy czy ostre hamowanie. Co jest możliwe – sygnalizujcie sobie zawczasu! (tym bardziej, że na trasie nie brakuje skrzyżowań i zmian kierunku jazdy).


⇒ krótki wyciąg z regulaminu:

1) lemondki i kierownice czasowe w sportowej grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE.

2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem zatrzymania się – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Poza tym – towarzyszącymi autami bardzo psujecie sobie zdjęcia!

3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie “podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy w razie dogonienia przez Szybkościowców czy Zapaleńcy przez Podróżników).

4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.

I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;)

Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie mapy i kilometrówki do wydruku (powyżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Rozjazdy tras znakowane są symbolami: PRO (sportowa) i MINI (rekreacyjna).


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!