Rajd XII – woj. podkarpackie




Pogórze Czarnorzecko-Strzyżowskie

Strzyżów, 1 sierpnia 2021

Baza rajdu: Dom Kultury „Sokół”, ul. Mostowa 2

Dystans Podróżniczy: Start g. 9 (rejestracja 8:20-8:40)

Dystans Sportowy i Rekreacyjny: Start g. 11 (rejestracja 9:10-10:30)


Na XII etap cyklu z serii „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” zapraszamy na Podkarpacie, gdzie chcielibyśmy Was zabrać w region kolarsko stosunkowo jeszcze mało znany (przynajmniej szosowo). Gospodarzem rajdu – oczywiście po raz pierwszy – będzie Powiat Strzyżowski, który już z radością oczekuje najazdu wszelkiej maści rowerzystów z frajdownego peletonu 😉 Areną naszych zmagań będą fantastyczne pod wieloma względami tereny Pogórza Strzyżowskiego i Czarnorzecko-Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego, które dla nas stały się prawdziwym odkryciem minionego roku (po pierwsze widokówki i wskazówki nt. przyrodniczych atrakcjach regionu można zajrzeć np. tutaj: https://strzyzowski.pl/tourism/atrakcje-przyrodnicze).

W szerszym ujęciu Pogórze Strzyżowskie to urokliwie falujący obszar rozpościerający się od doliny Wisłoki na zachodzie po krętą dolinę Wisłoka na wschodzie (tak, tak – to nie literówki!). Możecie wierzyć lub nie, ale drogi w pobliżu Strzyżowa, Wiśniowej czy Frysztaka są po prostu OBŁĘDNE i wprost stworzone do rowerowych eskapad. Żeby była jasność – chodzi o boczne drogi, bo te główne są dosyć ruchliwe i umiarkowanie interesujące. Ale gdy zjechać z utartego szlaku – świat zmienia się nie do poznania, a przed oczami odkrywają się fantastyczne krajobrazy. Tutejsze wzgórza są niezwykle malownicze, cokolwiek tajemnicze i cudownie wyciszające. Choć amplitudy zmiany wysokości nie powodują od razu szybszego drżenia łydek, to trasy potrafią być wymagające – a że wyraźnie przybyło tych lepszych asfaltów, to i przyjemność z jazdy wskoczyła na odpowiednio wyższy poziom. Nogi przeważnie pieką lekko, bo mimo zdecydowanie pofałdowanego terenu nachylenie oscyluje najczęściej w granicach 6-10%. I doskonale komponuje się z otoczeniem, które ciągle jeszcze jest bardzo naturalne, a miejscami wręcz dziewicze. Nie twierdzimy przy tym bynajmniej, że „nikt tu wcześniej nie kręcił”, ale w porównaniu do wielu podkarpackich lokalizacji segmenty na stravie nie są przesadnie obładowane, a okolica zdecydowanie jest warta bliższego poznania. O walorach estetycznych można by tu pisać długo i kolorowo, a i tak nie odda się właściwego klimatu – na rajd do Strzyżowa po prostu trzeba przyjechać, a my już Wam wszystko pokażemy!

Trasa została przygotowana w 3 wariantach o różnej długości (przydatne informacje, mapy i pliki do pobrania znajdują się na dole strony):
=> Podróżnicza (GT, 178 km / 3.000 m przewyższenia),
=> Sportowa (PRO, 124 km / 2.000 m przewyższenia),
=> Rekreacyjna (MINI, 86 km / 1.300 m przewyższenia).

Na usianej licznymi podjazdami i dynamicznymi zjazdami rundzie przewidzianych zostało kilka dodatkowych smaczków i atrakcji. W Czarnorzecko-Strzyżowskim Parku Krajobrazowym zapuścimy się pod narciarskie trasy biegowe i zjazdowe pod kapitalnym Działem Czarnorzeckim (Mroczny Mur) – co prawda wyciągi aktualnie są nieczynne, ale i bez tego powinno być wesoło (PS. O ile na wieżę widokową wdrapywać się można, o tyle na przekaźnik już nie bardzo!). Kilkanaście chwil później traficie pod popularne wśród turystów ruiny Zamku Kamieniec – z kilku prowadzących tam podjazdów wybrany został ten najładniejszy i… prawdopodobnie najmniej ruchliwy. Po zakończeniu Pętli Czarnorzeckiej zapachnie na chwilę pieniędzmi – otóż przejeżdżając przez Węglówkę napotkacie poletka ropy naftowej. Metoda wydobycia jest mniej więcej ze średniowiecza, ale można się zaciągnąć i na chwilę wczuć w rolę lokalnego szejka. Tankowanie przewidziane jest niedługo później – bidony i energię uzupełnicie bowiem na terenie najładniejszego ze wszystkich dotychczasowych punktów bufetowych, czyli Zespołu Parkowo-Dworskiego w Wiśniowej. Można zabawić tam dłuższą chwilę (czy wręcz odpocząć), a następnie wyruszyć na magiczne dróżki, wstążki i niteczki północnej części Pogórza Strzyżowskiego. Drugą część trasy cechuje nieco inne otoczenie – teren jest bardziej otwarty i wzrasta poczucie przestrzeni. Chwilami można odnieść wrażenie, że droga prowadzi znikąd donikąd – i że wszędzie jest bardzo daleko. Najładniejsze fragmenty faktycznie prowadzą przez pustkowia i meandrują granicą łąk, pól oraz lasów. Głowa z pewnością odpocznie, tylko nogi pewnie trochę mniej ;)

Trasa Rekreacyjna tradycyjnie zostanie pozbawiona części kilometrów i największych trudności – w tym wypadku Pętli Czarnorzeckiej i okolic Pstrągowej. Natomiast Podróżników na dodatkową rundę wyślemy pogwizdać – rzecz jasna w polach wokół Pogwizdowa. Dojadą tam wzdłuż rezerwatu Herby, przez warty kilku tęsknych spojrzeń Frysztak czy obok schronu kolejowego w Stępinie (podobna atrakcja jest też w samym Strzyżowie – Tunel Schronowy pod Górą Żarnowską). A wrócą… o ile w ogóle będą chcieli wracać! ;)

A po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na pyszne placki ziemniaczane (po węgiersku lub ze śmietaną), dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…), jak również rozmaite przysmaki dla wzbogacenia mistrzowskiej diety ;)


Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • pierwszorzędne stroje i akcesoria kolarskie z kolekcji zaprojektowanej specjalnie na nasze Rajdy przez MARTOMBIKE,
  • przeciwsłoneczne okulary w nowej odsłonie, czyli GOG‘i (tudzież GOG‘sy)
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony DeliTire,
  • dodające komfortu kosmetyki Sportsbalm oraz pobudzające smakołyki spod znaku Honey Stinger i Dextro Energy – na co dzień do kupienia w Radello,
  • magiczne eliksiry i życiodajne minerały od ActivLab,
  • poręczne i przydatne uchwyty na telefon FINN,
  • pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Powiatu Strzyżowskiego i Miasta Strzyżów :)

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.

Ponadto – zabrania się udziału w rajdzie osobom z podejrzeniem lub objawami wirusa COVID-19, jak również podlegającym kwarantannie.



Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ … czego by jednak o „ściganiu” nie mówić i nie pisać, to w przypadku takiej trasy o wyniku sportowej rywalizacji zadecydują przede wszystkim różnice na podjazdach. Prosimy o tym pamiętać – i w szczególności NIE URZĄDZAĆ karkołomnych pościgów na zjazdach;

⇒ trasa o mocno pagórkowatym profilu, z wieloma wyraźnymi podjazdami i zjazdami, bardzo wymagająca fizycznie, a na części zjazdów również technicznie (kręto, wąsko, stromo – możliwy żwir oraz zwierzęta);

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, w większości bardzo dobra i znakomita; odcinków o wyraźnie pogorszonej nawierzchni w zasadzie brak – najwięcej „zmęczonego” asfaltu jest na odcinku Węglówka-Czarnorzeki; pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

W tym miejscu jeszcze istotna uwaga – w związku z notowanymi ostatnio regularnymi burzami czy nawet podtopieniami, na drodze może niespodziewanie pojawić się żwir, piasek czy kamienie, co najbardziej niebezpieczne może być na zjazdach;

I tu osobne zdanie dla Trasy Podróżniczej, w 3 punktach: 1) Między Stępiną a Pogwizdowem (na zjeździe, km 89) trwa remont uszkodzonej drogi na odcinku ok. 300m (jest nawet znak „zakaz ruchu”). W niedzielę prac raczej nie będzie, droga jest przejezdna, ale częściowo bez nawierzchni – niemniej wystarczy zwolnić. 2) Na zjeździe z pogwizdowskiego płaskowyżu (do Grudnej, km 100) pojawiła się BARDZO duża ilość żwiru – nie sposób ominąć, trzeba wyhamować! 3) Niedługo potem – w rejonie Grudnej Górnej (km 101) – jest ok. 1 km drogi z kiepskim asfaltem.

⇒ natężenie ruchu: w większości znikome lub niewielkie; zwiększony ruch możliwy jest w rejonie samego Strzyżowa czy Wiśniowej, na odcinku Żyznów-Czarnorzeki (ale to raczej w późniejszych godzinach) czy pod Zamkiem Kamieniec – oraz gdy gdzieś ludzie wyjdą akurat z kościoła ;) Na Dziale Czarnorzeckim (od parkingu do wieży widokowej) możliwy wzmożony ruch turystyczny, głównie pieszy (uwaga na dzieci!).

Ponadto zwracamy uwagę na 2 miejsca, gdzie trasa jest „nieoczywista”:

  1. Wspomniane wyżej Czarnorzeki, gdzie na skrzyżowaniu skręcamy w lewo – a znak informuje, że „droga bez przejazdu”. Otóż droga która my jedziemy jest przejezdna – jechać!
  2. Końcówka podjazdu za Pstrągową, gdzie skręcamy w boczną drogę w prawo – strava chce skręcać kilkadziesiąt metrów wcześniej, w pole. Nawigacje mogą tam trochę wariować – radzimy zawczasu się temu przyjrzeć :)

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet usytuowany będzie na terenie Zespołu Parkowo-Dworskiego w Wiśniowej (wszystkie trasy, a Podróżnicza nawet dwa razy!). PRO: po 63km / GT: po 63 i 121 km / MINI: po 46 km.

⇒ przysłowiowa “kreska” namalowana będzie 5km przed końcem trasy, między Łętownią a Strzyżowem, tj. na ostatnim podjeździe dnia. Sam podjazd liczy ok. 3km – w pierwszej części jest stromo, później następuje wyraźne wypłaszczenie. Mając na względzie ukształtowanie terenu zakładamy wjazdy w pojedynkę lub w kilkuosobowych grupach. Niemniej finisz lewą stroną drogi jest ZABRONIONY, a konsekwencją może być dyskwalifikacja lub przesunięcie na koniec grupy.

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 75 minut od finiszu pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować kolegom, zrobić rozjazd, zjeść posiłek czy też odświeżyć się nieco w łazienkach Domu Kultury. Na Rynku w Strzyżowie działa cukiernia „Pod Papugami” – polecamy mix kawy z gałką lodów ;) (płatność tylko gotówką)

⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

Tradycyjnie – zjazdy :) Jedne są wąskie, drugie kończą się “nagle” koniecznością ustąpienia pierwszeństwa, a na jeszcze innych może trafić się żwir, leżący w cieniu kot albo przebiegający pies – trzeba po prostu jechać rozsądnie, czyli z głową na karku i dłońmi na klameczkach!

⇒ krótki wyciąg z regulaminu:

1) lemondki i kierownice czasowe w grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE;

2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem zatrzymania się – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Poza tym – ewentualnymi autami towarzyszącymi psujecie sobie zdjęcia!

3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie “podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy w razie dogonienia przez Szybkościowców czy Zapaleńcy przez Podróżników).

4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.

I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;)


Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy w większości będą też oznakowane strzałkami na asfalcie (za wyjątkiem części Podróżniczej) – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Rozjazdy tras znakowane są symbolami: GT (podróżnicza), PRO (sportowa) oraz MINI (rekreacyjna).


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!


Wytyczone zostały 3 trasy o różnej długości:

=> Trasa Podróżnicza: 180 km / ok. 3.000m przewyższenia (link)



=> Trasa Sportowa: 124km / ok. 2.000m przewyższenia (link)



=> Trasa Rekreacyjna: 86km / ok. 1.350m przewyższenia (link)

[Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy lub ewentualnie podróżniczy!]


Pliki do pobrania: