Rajd XIV – woj. opolskie



Stobrawski Park Krajobrazowy

Brzeg, 22 sierpnia 2021

Baza rajdu: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Sportowa 1 (parking od ul. Kusocińskiego)

Dystans Podróżniczy: Start g. 9 (rejestracja 8:20-8:40)

Dystans Sportowy i Rekreacyjny: Start g. 11 (rejestracja 9:10-10:30)


Na ostatni wakacyjny etap tegorocznej edycji zapraszamy na Opolszczyznę! Wybierzemy się w region częściowo Wam już znany, ale jednak z zupełnie nowej lokalizacji – oto bowiem Gospodarzem rajdu po raz pierwszy będzie nadodrzański Brzeg. Jeśli ta historyczna siedziba kilkusetletniego panowania piastowskiego rodu książąt brzeskich nie znalazła się dotąd na mapie Waszych wypraw, to koniecznie musicie razem z nami nadrobić zaległości! Bogata przeszłość i dziedzictwo zabytków z Zamkiem Piastów Śląskich, niebosiężną gotycką świątynia pw. św. Mikołaja czy obłędnym renesansowym Ratuszem niezwykle udanie komponują się tu z rytmem nowoczesnego miasta. Próbkę tego połączenia można zobaczyć tutaj: https://brzeg.pl/miasto/poznajcie-brzeg

Dogodne położenie na przecięciu ważnych szlaków komunikacyjnych docenili już Starożytni prowadząc tędy Via Regia – i faktycznie dojazd jest tu bardzo wygodny (zawsze też można jeszcze dopłynąć ;) ). Natomiast areną naszych zmagań w tej części Niziny Śląskiej będą przede wszystkim malownicze łąki, pola oraz gęste lasy Stobrawskiego Parku Krajobrazowego. Oczywiście runda będzie różnić się od tych z lat 2017-2018, ale została ułożona w taki sposób, by najładniejsze tereny przemierzyć ponownie. Jednocześnie wszystko wskazuje, że będzie to prawdopodobnie najbardziej płaski etap w całej edycji!

Trasa została przygotowana w 3 wariantach o różnej długości (przydatne informacje, mapy i pliki do pobrania znajdują się na dole strony):
=> Sportowa (PRO, 132 km),
=> Podróżnicza (GT, 200 km),
=> Rekreacyjna (MINI, 92 km).

Nie da się ukryć, że w okolicy jest płasko, bardzo płasko i płasko jak po stole. Do miana „podjazdów” urastają tu wjazdy na wiadukty, a żeby „pomknąć” 50 km/h trzeba już wykazać się pewną siłą w nogach i odrobiną determinacji ;) Czy to jednak wada? Bywa że tak, bo choć nie wszyscy lubimy jeździć po pagórkach, to często wprowadzają one istotne urozmaicenie. Ale tu krajobraz absolutnie nie jest nużący, a nawet więcej – są miejsca, gdzie jest po prostu pięknie! Długie i czasem nawet gładkie drogi ciągną się daleko za horyzont, a w zależności od pory roku z pobocza ciekawie zerkają przepastne łany zbóż, kukurydzy, słoneczników czy rzepaku. Sporej radości przysparzają też wjazdy do Stobrawskiej „puszczy”, która nawet w gorący sierpniowy dzień potrafi dać przyjemny cień i o kilka stopni niższą temperaturę.

Takich smaczków i atrakcji doświadczą wszyscy, bez względu na wybrany dystans. Ci, którzy wybrali Trasę Sportową otrzymają zestaw najbardziej „zbilansowany” – i to właśnie tak naprzemian. Po pierwszych „aglomeracyjnych” kilometrach nastanie bowiem niedługi, ale bardzo przyjemny Rezerwat Lubsza. Kolejne 40 km to w głównej mierze pola i łąki, ale wyglądają one zupełnie inaczej za Mąkoszycami, inaczej za Świerczowem, a inaczej między Domaszowicami a Wołczynem. Za Wierzchami zaczyna się LAS, zwany tutaj „Puszczą”, bo takie określenie naszym zdaniem lepiej oddaje rzeczywistość. Fantastyczna wręcz droga wiedzie przez ponad 35 km, aż do Popielowa – i za wyjątkiem okolic Murowa wyróżnia się przeważnie bardzo przyjemnym asfaltem (kilka koszmarnych kilometrów za Ładzą szczęśliwie należy już do przeszłości). Trzecia „faza” to odsłonięte nadodrzańskie łąki, które przez Skorogoszcz i Lewin Brzeski łagodnie przechodzą w pola. Na jednym z takich pól, na wyjeździe z Michałowa, przypadkiem znaleźliśmy największe w okolicy wybrzuszenie (będzie tego ze 300m i podchodzi pod 5%!), za którym wyłania się 3-kilometrowa prosta z nieograniczonym wręcz widokiem. Nazwaliśmy ją „finiszowa” – i zachęcamy by to już na niej rozpocząć finałowe harce i skoki, albowiem linia mety i końcowy punkt pomiaru czasu zlokalizowane będą właśnie przy jej końcu. Stamtąd na metę pozostanie 10 swobodnych kilometrów z przejazdami kolejowymi i skrzyżowaniami oraz miejską częścią Brzegu.

Kto wybierze Trasę Rekreacyjną, tego w naturalny sposób część przyjemności ominie. Ceną za „skrócenie” dystansu będzie przede wszystkim „ładny kawał lasu”, choć i tych pól też trochę żal ;) Na ograniczenia w kilometrażu niewiele jednak jesteśmy w stanie poradzić – co najwyżej polecić wybór dłuższej wersji na kolejny rajd :)

Natomiast Amatorom dalszych podróży wpletliśmy w trasę szczyptę awangardy i włóczęgi, bo uważamy że to właśnie na tym dystansie jest dla nich najwięcej miejsca. Zatem oprócz „zupełnie normalnych” kilometrów dodatkowych będzie też Dzień Pieszego Rowerzysty (po zaporze w Chróścicach obowiązuje zakaz jazdy rowerem – czyli trzeba go kawałek PRZEPROWADZIĆ) oraz porcyjka lekkiego przełaju broniąca dostępu do małej elektrowni wodnej i uroczego Rezerwatu Kokorycz [Spokojnie – kłopotliwe nie powinno być więcej niż 150-200m ginącego pod ściółką asfaltu w rejonie przejazdu pod A4. A w nagrodę droga tylko dla Was, szum wody o niespotykanie zielonym kolorze, ptaków śpiew – i Grodków na horyzoncie, z fajną wieżą ciśnień tuż przy wjeździe oraz robiącym niemałe wrażenie „ryneczkiem”].

Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na pyszne pierogi, dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…), a także przeróżne przysmaki dla wzbogacenia mistrzowskiej diety ;)


Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.

Ponadto – zabrania się udziału w rajdzie osobom z podejrzeniem lub objawami wirusa COVID-19, jak również podlegającym kwarantannie.



Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa jest raczej łatwa technicznie i zdecydowanie płaska – największą „trudność” może sprawić kilka ostrych zakrętów, przejazdy kolejowe (w niekoniecznie optymalnej kondycji) oraz krótkie odcinki bruku; trasa częściowo przebiega w terenie otwartym, częściowo w [gęsto] zalesionym;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, w większości dobra i bardzo dobra – trafiają się krótkie odcinki brukowe oraz niespodziewane ubytki na kilkunastometrowych fragmentach zupełnie dobrej drogi. Kilka “zmęczonych” asfaltów też się przytrafi, np. w okolicach Zagwiździa / Murowa czy spod Lewina Brzeskiego w stronę Michałowa. Na Trasie Rekreacyjnej w zmiennym stanie jest odcinek Świerczów-Ładza, podobnie jak na Podróżniczej odcinek Michałów-Grodków (płyty, chwilowo zanikający pod ściółką asfalt, pozostałości po wywózce drewna);

⇒ natężenie ruchu: generalnie niewielkie, a na głównych drogach umiarkowane; część trasy przebiega po drogach krajowych, jednak w niedzielę ruch na nich jest nieporównywalnie mniejszy niż w tygodniu (może za wyjątkiem krótkiego odcinka przez Skorogoszcz na DK-94). Z Brzegu wyjeżdżamy „honorowo”, a do miasta wracamy spokojnie i na pełnym luzie. W rejonie Miasta obowiązują ścieżki i drogi rowerowe;

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… wakacyjnych kierowców!!

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.

⇒ obowiązuje BEZWZGLĘDNY nakaz zatrzymania przy przejazdach kolejowych w przypadku opuszczenia zapór!

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Dla dystansu PRO bufet będzie w rejonie Zagwiździa (ok. 70. km), natomiast dla Podróżników i Rekreacyjnych spróbujemy ustawić się na leśnym parkingu między Ładzą a Popielowem (ok. 90. km dla GT i 50. km dla MINI);

⇒ przysłowiowa „kreska” namalowana będzie w Pogorzeli, niemal na końcu 4-kilometrowej prostej (tej z jedynym na trasie „podjazdem”). Jeśli będziecie chcieli porywalizować, to cały ten odcinek nadaje się całkiem nieźle – jest szeroko, na uboczu i ze świetną widocznością – można się uczciwie zmierzyć, a nawet chwilę poczarować. Jednocześnie przestrzegamy przed kuszącym często pomysłem, by finisz kilkunastoosobowej grupy zostawiać na ostatnie 100 metrów, bo wtedy zwycięstwo czuje dosłownie każdy – i bywa niebezpiecznie. Jeśli więc na tą finałową prostą wjedziecie większą grupą – spróbujcie się trochę rozerwać ;)) Jednocześnie zastrzegamy, że finisz lewą stroną drogi jest ZABRONIONY, a konsekwencją może być dyskwalifikacja lub przesunięcie na koniec grupy.

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 60-75 minut od przyjazdu do bazy pierwszych zawodników – w tym czasie można zjeść posiłek czy też odświeżyć się pod prysznicem;


⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

Co prawda technicznie trasa zalicza się do tych najłatwiejszych, ale paradoksalnie podczas jazdy w grupie to właśnie na takich częściej dochodzi do niepożądanych zdarzeń. Radzimy przede wszystkim zachować koncentrację, rozsądne odstępy – i nie wykonywać gwałtownych manewrów typu nagła zmiana toru jazdy czy ostre hamowanie. Co jest możliwe – sygnalizujcie sobie zawczasu!

Ponadto – będzie niedziela, koniec sierpnia – wzdłuż trasy mogą mieć miejsce odpusty kościelne (np. w Lubszy, Zagwiździu, Popielowie…), które mogą oznaczać wzmożony ruch pieszych i częściowe zajęcie pasa drogi – należy zachować zwiększoną ostrożność!;

I jeszcze Rynek w Wołczynie – przejazd jest mało intuicyjny, średnio czytelny – ale pozostajemy cały czas na drodze głównej (DK 42). Nie skręcać na Byczynę!


⇒ krótki wyciąg z regulaminu:

1) lemondki i kierownice czasowe w grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE; W pozostałych grupach mogą być zamontowane, ale korzystanie jest dozwolone tylko w czasie jazdy solo lub na czele grupy!

2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem zatrzymania się – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Poza tym – autami towarzyszącymi psujecie sobie zdjęcia!

3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie “podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy w razie dogonienia przez Szybkościowców czy Zapaleńcy przez Podróżników).

4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.

I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;)


Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się zaktualizowane ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy w większości będą też oznakowane strzałkami na asfalcie (za wyjątkiem części Podróżniczej) – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Rozjazdy tras znakowane są symbolami: GT (podróżnicza), PRO (sportowa) oraz MINI (rekreacyjna).


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!


Wytyczone zostały 3 trasy o różnej długości:


=> Trasa Sportowa: 132km / ok. 200m przewyższenia (link)

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2021 opolskie.gpx”]


=> Trasa Podróżnicza: 200km / ok. 300m przewyższenia (link)

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2021 opolskie GT.gpx”]


=> Trasa Rekreacyjna: 92km / ok. 125m przewyższenia (link)

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2021 opolskie MINI.gpx”]

[Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy lub ewentualnie podróżniczy!]


Pliki do pobrania: