Rajd X – woj. mazowieckie



Mazowiecki Park Krajobrazowy

Celestynów, 11 lipca 2021

Baza rajdu: Hala Sportowo-Widowiskowa, ul. H. Koprowskiego 2

Dystans Podróżniczy: Start g. 9 (rejestracja 8:20-8:40)

Dystans Sportowy i Rekreacyjny: Start g. 11 (rejestracja 9:10-10:30)


Na X etap cyklu z serii „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” zapraszamy na Mazowsze! Po dwuletniej przerwie wracamy w południowo-wschodnią część województwa, gdzie przycupnął rekreacyjnie nacechowany, niemal letniskowy Celestynów. Położony w sercu Mazowieckiego Parku Krajobrazowego – czyli jednego z trzech członków Drużyny Zielonego Pierścienia Warszawy – wybornie nadaje się na miejsce startu i mety malowniczej trasy po tej części regionu. Na miejsce kusi dojechać np. pociągiem, bo podróż ze Stolicy zajmie niewiele dłużej niż zwykły przejazd tramwajem, a pozwoli ominąć zgiełk wielkiego miasta (ale oczywiście można też rowerem czy samochodem).

Od naszej poprzedniej wizyty w okolicy sporo się zmieniło – m.in. w związku z dokończeniem drogi S17, która przejęła część lokalnego ruchu samochodowego, a także pozwoliła uporządkować i wyremontować szereg pomniejszych szlaków komunikacyjnych (dzięki czemu mają teraz jeszcze bardziej rekreacyjny, wręcz rowerowy charakter!). W stosunkowo spokojnym jak dotąd otoczeniu walory krajobrazowe i przyrodnicze zyskały więc dodatkowe punkty za styl i prowadzenie! Atmosferze relaksu sprzyja też mocno wypłaszczony charakter pobliskich terenów, niemniej zrobimy co się da, żeby urozmaić przebieg zabawy – na monotonię i brak atrakcji z pewnością narzekać nie będziecie!

Trasa została przygotowana w 3 wariantach o różnej długości (przydatne informacje, mapy i pliki do pobrania znajdują się na dole strony):
=> podróżnicza (GT, 200 km / 650 m przewyższenia)
=> sportowa (PRO, 125 km / 375 m przewyższenia)
=> rekreacyjna (MINI, 85 km / 300 m przewyższenia)

Na stanowiącej punkt wyjścia trasie Sportowej tym razem zapuścimy się nieco w kierunku Wisły, choć zanim to nastąpi – podjedziemy sprawdzić, co się zmieniło w rozlewisku zazwyczaj wysychającego na nasz widok Świdra ;) Runda w przeważającej większości prowadzi wśród kolorowych pól i mniej lub bardziej gęstych lasów – w powietrzu łatwo wyczuwalne są duże ładunki relaksu, a kilometry w zasadzie upływają same.

Sztuczka z samojezdnymi kilometrami przyda się zapewne na dystansie Podróżniczym, na którym do przejechania będzie równo 200km [UWAGA! Ze względu na rozpoczęte remonty i wprowadzony ruch wahadłowy przebieg tej trasy w ostatnich dniach został istotnie zmieniony!]. Co prawda trasy nie wytyczaliśmy z założeniem „jak szybko można ją zrobić” – ale spodziewamy się, że szybko (pomimo kilku urokliwych fragmentów czy osławionej niebieskiej ławeczki z serialu „Ranczo”). Niemniej do bicia rekordów nie zachęcamy – raczej do spędzenia fajnego dnia na siodełku.

Takich rekomendacji nie trzeba wydawać na dystansie Rekreacyjnym, który w zamyśle służy niespiesznemu i nieskrępowanemu wyciskaniu frajdy. Z pewną dozą dystansu można zażartować, że w tych 85km zawarte zostało „Mazowsze w pigułce”, ale to oczywiście pewne uproszczenie, czy nawet nadużycie. W każdym razie czasu będzie dość, okolica przyjemna, dystans umiarkowany – naprawdę nie ma się do czego spieszyć :) A komu zdarzało się jeździć tą trasą, temu na marginesie można jeszcze dodać, że nie ma już okrutnej „płytoteki” w Nowych Kościeliskach – więc nawet i ponarzekać chyba nie będzie za bardzo na co… ;)

OSTRZEŻENIE: Wszystkie warianty prowadzą do mety monumentalnym podjazdem ul. Regucką! ;)))


Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na pyszny kolarski makaron, dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…), a także przeróżne przysmaki dla wzbogacenia mistrzowskiej diety ;)


Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.

Ponadto – zabrania się udziału w rajdzie osobom z podejrzeniem lub objawami wirusa COVID-19, jak również podlegającym kwarantannie.



Podsumowanie / co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa jest raczej łatwa technicznie, w większości płaska; ze 3-4 wzniesienia może i są widoczne gołym okiem, ale nie powinny nikomu sprawić najmniejszego problemu; trasa w większości przebiega w terenie otwartym, aczkolwiek kilka zalesionych odcinków też się przytrafi;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, w większości dobra i bardzo dobra – niemniej kilka „zmęczonych” fragmentów też się przytrafi. Generalnie stan dróg w okolicy jest niezły, ale nawierzchnia potrafi zmieniać się dosłownie co chwilę, jakby w każdy dzień tygodnia do roboty przychodziła inna ekipa ;) Dobrym przykładem jest tu jeden z pierwszych odcinków Kołbiel-Starogród, a szczególnie przejazd przez uroczą skądinąd Radachówkę. Z kolei na Trasie Podróżniczej pewnych poświęceń będzie wymagała zwłaszcza wizyta w Jeruzalu, ale tak to już bywa, gdy przychodzi mierzyć się z „legendą” (wcześniej, tak na wysokości 50. km, mamy też kilkusetmetrowy odcinek dobrej szutrówki);

⇒ natężenie ruchu: generalnie niewielkie, a nawet znikome – wszystko przez to, że poruszamy się możliwie bocznymi drogami. W zasadzie większy ruch może przydarzyć się w rejonie Wilgi (te 8km po DK-76 i DW-801) oraz na DK-50 przed powrotem do Celestynowa – niemal wszędzie tam jest jednak dosyć szeroko, często nawet z wydzielonym poboczem;

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet usytuowany będzie w Woli Rębkowskiej – tj. po ok. 60km trasy PRO / 134km trasy GT / 45km trasy MINI. Kwestia pierwszego pit-stopu dla trasy GT pozostaje do ustalenia przed startem z bezpośrednio zainteresowanymi (możemy go zrobić w rzeczonym Jeruzalu, ale to aż 92km – więc może w Kałuszynie po 74km);

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 45 minut od finiszu pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować kolegom, zjeść posiłek czy też odświeżyć się pod prysznicem;

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.

⇒ finisz lewą stroną drogi jest ZABRONIONY, a konsekwencją może być dyskwalifikacja lub przesunięcie na koniec grupy.


⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

Co prawda technicznie trasa zalicza się do tych najłatwiejszych, ale paradoksalnie podczas jazdy w grupie to właśnie na takich częściej dochodzi do niepożądanych zdarzeń. Radzimy przede wszystkim zachować koncentrację, rozsądne odstępy – i nie wykonywać gwałtownych manewrów typu nagła zmiana toru jazdy czy ostre hamowanie. Pewne zaskoczenie mogą stanowić stosunkowo częste zmiany nawierzchni, dlatego sygnalizujcie sobie to zawczasu, podobnie jak ewentualny żwir, zakręty czy dziury. Pamiętajmy też, że w razie zagapienia zawsze lepiej mimo wszystko przejechać dziurę, niż gwałtownie odbić i wyłożyć pół peletonu…

W kontekście sportowej rywalizacji – ostatnie 1.800m wiedzie lekko pod górkę, co powinno pomóc w bezpiecznym rozstrzygnięciu. Zwróćcie jednak uwagę, że finał poprzedzony jest skrzyżowaniem ze światłami – co prawda skręcacie w prawo i przeważnie macie „wolną drogę”, ale na dojeździe warto obserwować sytuację i sygnalizację. Raz, że mimo wszystko być może będzie trzeba ustąpić pierwszeństwa (bezwarunkowy lewoskręt dla nadjeżdżających z przeciwka – przeważnie 1-2 auta), a dwa – że nie warto się tam „skotłować” z oczekującymi na światłach samochodami (też raczej rzadka sytuacja). W obu przypadkach wystarczy CIUT odpuścić, a rozpędzanie „na serio” ponowić za skrzyżowaniem :)


Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się zaktualizowane ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy w większości będą też oznakowane strzałkami na asfalcie (za wyjątkiem części Podróżniczej) – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Rozjazdy tras znakowane są symbolami: GT (podróżnicza), PRO (sportowa) oraz MINI (rekreacyjna).


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!


Wytyczone zostały 3 trasy o różnej długości:

=> Trasa Podróżnicza: 200 km / ok. 650 m przewyższenia (link)

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2021 mazowieckie GT.gpx”]



=> Trasa Sportowa: 125 km / ok. 375 m przewyższenia (link)

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2021 mazowieckie.gpx”]



=> Trasa Rekreacyjna: 85 km / ok. 300m przewyższenia (link)

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2021 mazowieckie MINI.gpx”]

[Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy lub ewentualnie podróżniczy!]


Pliki do pobrania: