Rajd II – woj. wielkopolskie


Dolina Noteci

Czarnków – nowy termin! – 21 czerwca (start o g. 11)

Baza rajdu: Miejskie Centrum Kultury w Czarnkowie, ul. Kościuszki 60

Start: Plac Wolności (Rynek)



Na drugą część premierowego weekendu IV edycji „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” wyruszamy w Dolinę Noteci! Na start i metę rajdu zapraszamy do mającego średniowieczne korzenie i bogate rowerowe tradycje Czarnkowa, który przycupnął w miejscu dla Wielkopolski dość nietypowym, czyli pośród morenowych wzgórz i lasów zwanych Szwajcarią Czarnkowską (a przy tym oczywiście nad Notecią). Różnorodność tutejszego krajobrazu sprawia, że w ciągu jednego dnia można odwiedzić miejsca pochodzące jakby z różnych krain, a jedynym ograniczeniem wydaje się być ilość bocznych dróg z przyzwoitą jakościowo nawierzchnią ;)

Tegoroczną trasę przygotujemy według pomysłu sprawdzonego w poprzedniej edycji, ale z jedną bardzo zasadniczą zmianą. O ile bowiem żelazne atrakcje w postaci początku i zakończenia pozostaną w zasadzie niezmienione, to środkową część rajdu [tą, która poprzednio jednym przysporzyła nieco radości, a innym nieco złości] przeniesiemy zupełnie gdzie indziej :) Że trudno to sobie wyobrazić? Otóż da się – wystarczy spojrzeć na przygotowaną mapę! Co więcej – w tej sytuacji “kręgosłupem” staje się wersja MINI, która będzie praktycznie taka sama. Takie to są zalety koncepcji modułowych ;)

Z Czarnkowa wyruszymy więc na północ, w kierunku Trzcianki – ale tym razem do niej nie zawitamy. Kompasy ustawimy jeszcze bardziej na wschód, czyli po minięciu Radolinków i Białej skierujemy się na Piłę. Aby jednak do niej nie dojechać, w Stobnie wykonamy znaną już woltę na Ługi Ujskie i dotrzemy do Ujścia [Gwdy do Noteci]. Tam w blasku świateł ustawimy bufet oraz… punkty krańcowe nieco zwariowanej rundy przez Byszki, Dziembowo i Kaczory. A co ważniejsze – z podręcznikowym landszaftem Doliny Noteci oraz swawolnymi pagóreczkami pośrodku. Jednak o tym, że nawet w Wielkopolsce mogą przydać się dodatkowe koronki (a może nawet mała tarcza z przodu) przyjdzie przekonać się dopiero w ostatniej fazie rajdu – na serpentynce z Ujścia, na leśnej górce pod Kruszewem i oczywiście na finiszu przed Czarnkowem, którego pokonania każdemu życzymy z wiatrem, rozpędem i na pełnym gazie! :)

W wersji podstawowej dystans rajdu wyniesie niecałe 111 kilometrów (plus 2,5 km powrotne na Plac Wolności), podczas których płaskiej w większości perspektywie przytrafi się 5-6 niewinnych wzniesień. W wersji dla amatorów jazdy czysto rekreacyjnej dystans wyniesie 78 km (licząc “do finiszu”) i będzie przebiegał po tej samej trasie, za wyjątkiem wspomnianej pętelki Ujście – Kaczory – Ujście.

Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…)

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.

Podsumowanie – oraz na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowegoUczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO; Trasa liczy 110 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa o lekko pagórkowatym profilu, na której można wyróżnić kilka niewielkich podjazdów – najbardziej odczuwalny powinien być ten od Ujścia; trasa nie jest szczególnie wymagająca fizycznie ani technicznie, niemniej trzeba mieć na uwadze, że niektóre odcinki są dość wąskie, a inne nie zawsze w dobrym stanie;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie dobra – czasem bardzo dobra, a czasem niezbyt dobra; jeśli już mają miejsce asfaltowe uciążliwości, to nie są one duże – warto zwrócić uwagę np. na “znikającą drogę” za wiaduktem w Kalinie (przez ok. 100m można odnieść wrażenie, że nastąpiła pomyłka i wjechało się w ślepą uliczkę) czy na trylinkę w Mirosławiu (zwłaszcza, że jest po zjeździe); pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ natężenie ruchu: Na większości trasy niewielkie bądź umiarkowane; większego ruchu można spodziewać się łącznie przez kilka kilometrów, tj. w samym Czarnkowie oraz w Ujściu i jego okolicach (proponujemy korzystać tam z pobocza);

⇒ Przejazd przez Czarnków ma charakter „honorowy”. Nabieranie rajdowego tempa sugerujemy rozpocząć dopiero po kilkuset metrach od startu, np. po minięciu „dużego” ronda przy Marinie i „zaliczeniu” widoków roztaczających się z mostu nad Notecią. Z kolei przysłowiowa „kreska” usytuowana będzie na bocznej i nieuczęszczanej drodze wzdłuż obwodnicy Czarnkowa, na ok. 2,5km przed metą;

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, również w stosunku do współuczestników;

⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. [Bufet będzie usytuowany w Ujściu, przy wjeździe/wyjeździe z rundy Byszki – Kaczory – Dziembowo]

Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie, ale trzeba pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!



Dystans: 111 km; łączne przewyższenie: ok. 500 m



Dystans MINI: 78 km; łączne przewyższenie: ok. 350 m

[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]

 

Pliki do pobrania: