Rajd XII – woj. lubuskie


Puszcza Rzepińska

Krosno Odrzańskie, 23 sierpnia (start o g. 11)

Baza rajdu: Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Pułaskiego 3


Na pełen frajdownych emocji i zagubiony w leśnej gęstwinie kolejny etap naszych rajdów zapraszamy w lubuskie, do prastarego miasta tkaczy, czyli do Krosna Odrzańskiego! Będzie to nasze ostatnie wakacyjne spotkanie, można więc zabrać leżaki, kuse stroje kąpielowe (choć najlepiej nieco przedłużane w nogawkach) oraz wszelakie kubki, butelki czy bidony – ważne, by były wypełnione po brzegi życiodajnym płynem.

Spotkamy się w otoczeniu majestatycznych mostów, wałów czy przeróżnych nadrzecznych budowli. Nad samą Odrą zbyt wiele czasu nie spędzimy, ale okazji do sierpniowego relaksu nie zabraknie. Jak przystało na niedzielę – pogonimy się trochę po okolicznych lasach, ale przesadnie tempa forsować pewnie nie będziemy. Chyba, że dmuchnie wiatrem i napędzi z górki ;)

Tegoroczna trasa prawdopodobnie pokryje się z ubiegłoroczną, ponieważ okoliczna sieć drogowa rozwija się i wygładza w sposób, który jeszcze nie zachęca do szerszej eksploracji sąsiednich terenów. Wyśmienicie za to zapowiada się będący poprzednio w rozbudowie 25-kilometrowy odcinek Korczyców-Torzym – asfalt tam lśni równiutko, a ruch samochodowy pozostał na szczęście minimalny. Równie udanych fragmentów (choć nieco krótszych) będzie oczywiście więcej – choćby droga do Maszewa czy do Cybinki. Gęste i zacienione rewiry Puszczy Rzepińskiej będą kolorowo przeplatać się z otwartą przestrzenią łąk i pól – czy jeszcze złocistych, czy już skoszonych – okaże się na miejscu! Niewątpliwym atutem tej lokalizacji jest jej spokojne i malownicze położenie w pewnym oddaleniu od gęściej zaludnionych obszarów. Gdyby tylko zapuścić się nieco dalej od szosy, to naturalnym środowiskiem byłyby torfowiska czy mokradła. Nie brakuje tu jezior i jeziorek, niekiedy połączonych kanałami z Odrą lub płynącą tu centralnie Pliszką.

W wersji podstawowej dystans rajdu wyniesie ok. 125 leciutko pofałdowanych kilometrów (większych wzniesień w zasadzie brak, choć 2-3 “zmarszczki” się pojawią). W razie potrzeby – dla amatorów jazdy czysto rekreacyjnej – przygotujemy też wersję skróconą do 86 km.

Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…)

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.

Ponadto – zabrania się udziału w rajdzie osobom z podejrzeniem lub objawami wirusa COVID-19, jak również podlegającym kwarantannie.


Podsumowanie / co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa o dość łagodnym profilu wysokościowym – mimo braku konkretnych podjazdów nie jest jednak zupełnie płasko (droga często ma tendencje do wznoszenia lub opadania z 2-3% nachyleniem); umiarkowanie wymagająca fizycznie i raczej łatwa technicznie – drogi w większości są szerokie, a zakręty „przyjazne”;

nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie dobra i bardzo dobra, ale zdarzają się też odcinki w pogorszonym stanie, jak np. Skórzyn-Budachów (km 99-107), czy Lubin-Jerzmanice (km 63-66). Na dystansie MINI zdecydowanie najgorzej wypada fragment Rybaki-Rąpice (km 17-29), gdzie dodatkowo występują krótkie sekcje brukowe (podczas przejazdów przez miejscowości) – ale przy prędkościach rzędu 20-25 km/h można to spokojnie przejechać (na plus zapisać trzeba, że okolica jest bardzo przyjemna, a ruch samochodowy minimalny)

Pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

natężenie ruchu: zróżnicowane. Na większości trasy niewielkie (a nawet minimalne), natomiast na odcinkach poprowadzonych drogami krajowymi – w niedzielę powinno być umiarkowane. DK-92 (Torzym-Boczów, 10 km) bywa tłoczna przede wszystkim od samochodów ciężarowych – na większości odcinka jest jednak wydzielone pobocze, są fotoradary, więc i prędkości aut nie są wysokie. Na DK-29 ruch w początkowej fazie rajdu (Krosno Odrzańskie – Osiecznica, 6 km) jest pochodną ruchu miejskiego; z kolei „na powrocie” (Cybinka-Skórzyn, 18 km) natężenie powinno być zupełnie akceptowalne, natomiast poprawkę trzeba brać na auta niejednokrotnie mknące z dużą prędkością (długie proste w obszarze leśnym niezabudowanym). Dla bezpieczeństwa zalecamy posiadanie oświetlenia rowerowego albo jaskrawej odzieży, a odcinki te sugerujemy pokonać żwawszym tempem – bez nadmiernego zachwycania się otaczającą przyrodą ;)

ostrożność zachować należy cały czas, również w stosunku do współuczestników;

⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet przewidujemy pod Biedronką w Cybince, po ponownym połączeniu tras MINI (km 41) i MAXI (km 81).

⇒ przysłowiowa “kreska” narysowana będzie tuż przy obiektach OSiR – poprzedza ją ostry skręt w prawo z ul. Wakacyjnej w ul. Piastów, a następnie krótki podjazd. Pamiętajcie o bezpieczeństwie i fair-play – ze swojej strony uprzedzamy, że finisz lewą stroną jezdni będzie równoznaczny z dyskwalifikacją;

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 60 minut od wjazdu na metę przez pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zrobić rozjazd, zjeść posiłek czy też się odświeżyć;

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie;

⇒ Prosimy o rezygnację z „prywatnych pojazdów wspierających” (samochodów, motocykli, znajomych rowerzystów), które jadąc w pobliżu Uczestników zakłócają przebieg rajdu. Często w sposób niezamierzony, ale niejednokrotnie powodują „korki”, wydłużają kolumnę i utrudniają wyprzedzanie innym kierowcom, przez co niepotrzebnie rośnie liczba sytuacji „stresowych”. Oprócz tego – najzwyczajniej psują Wam zdjęcia!

⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

– możliwe jest zwiększone natężenie ruchu na odcinkach poprowadzonych drogami krajowymi – prosimy zachować dodatkową ostrożność;

– odcinki Maszewo-Korczyców (km 16-25) i po części Skórzyn-Bytnica (km 99-113) zostały wybudowane na „półtora samochodu” i są dosyć wąskie. Ich naturalnym „rozszerzeniem” jest dodatkowy pas sypkiej nawierzchni na poboczu, przydatny przy mijankach. Trasa rajdu prowadzi „w dobrym kierunku”, tj. ustępować drogi powinni nadjeżdżający z przeciwka. Przynajmniej w teorii…;

– droga z Jerzmanic do Cybinki co do zasady jest szeroka i łatwa technicznie, ale przejeżdżając przez dwie znajdujące się tam miejscowości (Radzików i Sądów) napotkacie zwężenia i ciasne, dość niebezpieczne zakręty – ostrożnie!

finiszowe kilkaset metrów to wjazd na ulice miasta (odruchowo aż chce się zwolnić) oraz ostry skręt w prawo w ul. Piastów – prosimy nie dać ponieść się emocjom i dodatkowo zwiększyć ostrożność!


Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie, ale trzeba pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!


Dystans: 126 km; łączne przewyższenie: ok. 600 m


Wersja MINI: 86 km; łączne przewyższenie: ok. 350 m

[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]

Na 2-3 dni przed rajdem wszyscy zarejestrowani Uczestnicy na podany adres e-mail otrzymują przedstartowy komunikat organizacyjny (w razie nieotrzymania – w piątki prosimy sprawdzić SPAM!)