Bory Tucholskie
Tuchola – nowy termin! – 20 czerwca (start o g. 11)
Baza rajdu: Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Warszawska 17
Z A C Z Y N A M Y !!
Na premierowy rajd IV edycji „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” zapraszamy na skraj Tucholskiego Parku Krajobrazowego! Tamtejsze lasy – a w zasadzie „bory” – od jakiegoś czasu przyciągają nas magnetycznie i do tego nieustannie. Często gęste i głębokie, a przy tym wyjątkowo spokojne i intensywnie pachnące – oby tym razem zapachniały wiosną! Do etapu kujawsko-pomorskiego już po raz trzeci przystąpimy z niezwykle gościnnej dla nas Tucholi, która w tym roku świętuje 100-lecie powrotu do Ojczyzny.
Rejony Borów Tucholskich odwiedzamy bardzo chętnie z kilku co najmniej powodów. O wspomnianych wyżej walorach przyrodniczych pisać by można długo, ale i tak nic nie zastąpi wrażeń towarzyszących podczas jazdy. A jeździ się bardzo przyjemnie również dlatego, że na większości bocznych dróg ruch samochodowy jest sporadyczny. Co więcej – ku naszej uciesze – systematycznie przybywa świeżo odnowionych asfaltów, dzięki czemu można komfortowo śmigać nie tylko po znanych już szlakach, ale też odkrywać co raz to nowe obszary. Podobnie będzie i tym razem – nasza runda została wzbogacona o kolejne ciekawe odcinki i nabrała nieco innego kształtu.
Tym razem z Tucholi wyruszymy więc na południe, w kierunku Sępólna, choć tak naprawdę chodzi o to, żeby „nawinąć” pod Gostycyn. Wyjazd drogą wojewódzką powinien mieć charakter rozgrzewkowy, a przede wszystkim być uważny i ostrożny. W ten sposób po ok. pół godzinie rajd rozpocznie się na dobre – w terenie mało uczęszczanym, po bardzo dobrym asfalcie i w lekko falującym, otwartym krajobrazie okolic Przyrowej. Po krótkiej wizycie w Gostycynie, który na tej trasie urasta niemal do rangi „węzła komunikacyjnego”, puścimy się przez Piłę-Młyn i Zamrzenicę w lasy i jeziora wzdłuż biegu rzeki Brdy. Tak dojedziemy do Klonowa – gdzie dołączy poprowadzona skrótem wersja MINI – i dalej pod osłoną zieleni w kierunku Świekatowa, gdzie ku pewnemu zaskoczeniu wybije już połowa dystansu i będzie czekał regeneracyjny pit-stop. Druga część trasy to zupełnie nowy asfalt z Błądzimia do Brzemion, a następnie absolutnie ulubiony fragment, czyli „kołysanka” Wierzchy-Zdroje-Trzebciny i 20-kilometrowa finałowa prosta przez rozszumiane Bory Tucholskie, z subtelnym finiszem na rogatkach Miasta.
W wersji podstawowej dystans rajdu wyniesie 111 przeważnie płaskich kilometrów (plus 2 km powrotne na bazę rajdu) – kilka niewielkich wzniesień również się przytrafi, ale niektóre mogą nawet pozostać niezauważone ;) W wersji skróconej dystans „oficjalnie” wyniesie 93 km, ale w razie potrzeby można go jeszcze zmniejszyć do 86 km (zainteresowanych takim rozwiązaniem prosimy o kontakt – podeślemy stosowny plik .gpx i mapkę). Wariant MINI wyruszy z Tucholi inną trasą – po drodze rowerowej do Szumiącej, a następnie nowym asfaltem przez Bysławek do Klonowa, gdzie trasy się połączą.
Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny przygotowany przez Panie Czarodziejki z lokalnego Koła Gospodyń Wiejskich, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…)
Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:
- pierwszorzędne stroje i akcesoria kolarskie z kolekcji zaprojektowanej specjalnie na nasze Rajdy przez MARTOMBIKE,
- przeciwsłoneczne okulary spod znaku sportowej elegancji od GOGGLE,
- wytrzymałe i nieznoszące przebić opony Deli Tire,
- poręczne i przydatne uchwyty na telefon FINN, na co dzień do kupienia w AlpinBIKE,
- pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Miasta i Gminy Tuchola oraz Powiatu Tucholskiego
Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.
Podsumowanie – oraz na co zwrócić szczególną uwagę:
⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.
⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);
⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO; Trasa liczy ponad 110 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)
⇒ trasa o lekko pagórkowatym profilu, z niemal zupełnie płaskim fragmentem w środkowej części; trasa nie jest szczególnie wymagająca fizycznie ani technicznie – ewentualne zmęczenie to raczej kwestia tempa czy dystansu;
⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie bardzo dobra – odcinków o pogorszonej jakości jest bardzo niewiele; pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;
⇒ natężenie ruchu: Na większości trasy niewielkie, a nawet minimalne; większego ruchu można spodziewać się w samej Tucholi i jej okolicach, ewentualnie w rejonie Błądzim-Lniano. W wersji MINI odcinek z Tucholi do Szumiącej zalecamy przejechać drogą rowerową, a z tej „samochodowej” korzystać jedynie sporadycznie (np. na krótkich odcinkach bez asfaltu));
⇒ Przejazd przez Tucholę ma charakter „honorowy” i prosimy o zachowanie zwiększonej ostrożności. Nabieranie rajdowego tempa sugerujemy rozpocząć dopiero po wyjeździe z miasta;
⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, również w stosunku do współuczestników;
⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!
⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. [Bufet usytuowany będzie mniej więcej w połowie trasy, jeszcze przed Błądzimiem].
⇒ Z kolei przysłowiowa „kreska” usytuowana będzie „tam gdzie zawsze” – czyli na lekkim wzniesieniu przy wjeździe do Tucholi, kilkaset metrów przed „centrum” miasta.
Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie, ale trzeba pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.
Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!
Dystans: 111 km; łączne przewyższenie: ok. 500 m
[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2020 kujawsko-pomorskie.gpx”]
Dystans MINI: 93 km; łączne przewyższenie: ok. 400 m
[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2020 kujawsko-pomorskie MINI.gpx”]
[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]
Pliki do pobrania: