Rajd XI – woj. dolnośląskie



Sudety Wałbrzyskie

Boguszów-Gorce, 22 sierpnia (start o g. 11)

Baza rajdu: Obiekty sportowe przy Szkole Podstawowej nr 1 (ul. Szkolna 3, wjazd od Konopnickiej)


Sudety Wałbrzyskie, czyli prawdziwa śmietanka na torcie naszych rajdowych tras! Na niezwykle malowniczy i narysowany mocno falującą kreską etap dolnośląski zapraszamy do Boguszowa-Gorc, gdzie emocji będzie co niemiara! Skąd ta pewność? Na początek niech wystarczy, że tamtejszy Rynek i Ratusz szczycą się mianem najwyżej położonych w Polsce :)

Z trasą rajdu mamy do wyrównania jednoroczne rachunki (poprzedni został storpedowany pogodą) i liczymy, że tym razem zaprezentuje się nam ona w pełnej krasie. Warunki ku temu są znakomite, bo okolica jest doprawdy urzekająca, a lokalne drogi jakby uszyte pod Cyklistów! Bez wątpienia jest to jedna z najpiękniejszych tras, jakie udało nam się do tej pory przygotować – a przy tym baaardzo wymagająca.

Pierwsza część rajdu upłynie na dynamicznym falowaniu po raczej mniejszych niż większych pagórkach. Tak będzie od Boguszowa-Gorc przez Krzeszów (z imponującą Bazyliką), Kamienną Górę (z której wcale nie tak łatwo wyjechać) czy Świebodzice (które ominiemy troszkę bokiem, by uniknąć skrzyżowań ze światłami) aż po „strefę bufetu” na Rowerowej Obwodnicy Wałbrzycha w Julianowie. Ani się obejrzycie, gdy na licznikach stuknie połowa dystansu! Im dalej jednak w rajd, tym „schody” zaczną robić się większe. Pierwsza zadyszka pojawi się jeszcze przed Zagórzem Śląskim, na odcinku od Dziećmorowic. Przedsmakiem prawdziwych wyzwań będzie króciutka wspinaczka spod tamy nad Jezioro Bystrzyckie. Po niej nastąpią 2 doprawdy pyszne podjazdy – przez Michałkową (dłuższy, ale przełamywany wypłaszczeniami) i przez Rzeczkę Górną (treściwy aż do bólu). To oczywiście jeszcze nie koniec – zanim bowiem pojawi się meta, będzie trzeba powalczyć od Grzmiącej do Rybnicy Leśnej i od Unisławia Śląskiego. A kto już pokona wszystkie trudności – będzie mógł rozkoszować się krótkim, mocnym i brukowanym finiszem na ulicach Boguszowa-Gorc ;)

Uroku zabawie doda też fakt, że niektóre odcinki będą wąziutkie i ciaśniutkie – w sam raz na mocno rozciągnięty sznureczek zapalczywie pedałujących pod górkę harcowników. Jednocześnie jednak przestrzegamy przed popuszczaniem fantazji na zjazdach – raz, że jedziemy w ruchu otwartym i z naprzeciwka zawsze może wyłonić się samochód czy inny pojazd, a dwa, że rozwijanie wysokich prędkości na nieznanych drogach jest bardzo ryzykownym pomysłem. Wiara we własne umiejętności zjazdowe oczywiście jest potrzebna, ale szanse na „odrobienie cennych sekund” tak naprawdę są iluzoryczne i błahe w porównaniu z czasem zyskanym lub straconym na podjazdach (nie wspominając o czasie straconym w ewentualnych “pokrzywach”).

Jeśli wersja 119 km / 1.700 m przewyższenia wyda się komuś zbyt poważnym wyzwaniem, będzie można skorzystać z wersji skróconej do 88 km i pozbawionej największych trudności.

Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…)

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • pierwszorzędne stroje i akcesoria kolarskie z kolekcji zaprojektowanej specjalnie na nasze Rajdy przez MARTOMBIKE,
  • przeciwsłoneczne okulary spod znaku sportowej elegancji od GOGGLE,
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony Deli Tire,
  • poręczne i przydatne uchwyty na telefon FINN, na co dzień do kupienia w AlpinBIKE,
  • pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Miasta Boguszów-Gorce i Powiatu Wałbrzyskiego :)

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.

Ponadto – zabrania się udziału w rajdzie osobom z podejrzeniem lub objawami wirusa COVID-19, jak również podlegającym kwarantannie.


Podsumowanie / co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ … czego by jednak o „ściganiu” nie mówić i nie pisać, to w przypadku takiej trasy o wyniku sportowej rywalizacji zadecydują przede wszystkim różnice na podjazdach. Prosimy o tym pamiętać – i w szczególności NIE URZĄDZAĆ karkołomnych pościgów na zjazdach (zwłaszcza że niektóre z nich ZUPEŁNIE się do tego nie nadają);

⇒ trasa o mocno pagórkowatym profilu, z wieloma wyraźnymi podjazdami i zjazdami, bardzo wymagająca fizycznie, a na większości zjazdów również technicznie;

nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie bardzo dobra, a niejednokrotnie zupełnie nowa.

Odcinek o wyraźnie pogorszonej nawierzchni jest w zasadzie jeden – od Grzmiącej w kierunku Rybnicy Leśnej (km 103-106 – w porównaniu z poprzednim rokiem, ostatnie 2 km podjazdu zyskało już nową nawierzchnię!),

marnie wygląda też przejazd przez Rzeczkę Górną, ale to tylko krótki fragment w pobliżu szczytu;

ul. Szkolna stanowiąca początkowe i końcowe 600-700 m rajdu jest brukowana. W tej sytuacji finisz – choć króciutki – powinien dostarczyć dodatkową porcję radości :)

pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ natężenie ruchu: generalnie niewielkie, miejscami umiarkowane – rajd w większości przebiega mało uczęszczanymi drogami; nieco większego ruchu można spodziewać się w samym Boguszowie-Gorcach, Kamiennej Górze, Świebodzicach, Głuszycy, a także w miejscach popularnych turystycznie (Krzeszów, Walim, jez. Bystrzyckie);

⇒ niemniej ostrożność zachować należy cały czas, również w stosunku do współuczestników;

⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ Na odcinku 2.300 m występuje zakaz poruszania się rowerem po jezdni – należy wówczas wjechać na biegnącą obok piękną i szeroką drogę rowerową. Ma to miejsce na „wschodniej obwodnicy Wałbrzycha” (km 66,6-68,9 – proszę sprawdzić „kilometrówkę”);

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet przewidujemy w Nowym Julianowie (km 69) – na rozjeździe tras MINI i MAXI, na końcu obowiązkowej drogi rowerowej. Z kolei bufet dla wersji MINI będzie w Świebodzicach (km 45), prawdopodobnie tuż przed skrętem w lewo w ul. Łączną (“Świebodzice II”, w zatoce po prawej stronie).

⇒ na trasie znajdują się przejazdy kolejowe – bez zapór, za to z sygnalizacją świetlną, do której należy się bezwzględnie stosować;

⇒ w mijanych ośrodkach miejskich czy rejonach popularnych turystycznie możliwe jest zwiększone natężenie ruchu aut oraz pieszych – prosimy zachować dodatkową ostrożność;

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 60 minut od minięcia finiszu przez pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zrobić rozjazd, zjeść posiłek czy też się odświeżyć;

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie;

Prosimy o rezygnację z “prywatnych pojazdów wspierających” (samochodów, motocykli, znajomych rowerzystów), które jadąc w pobliżu Uczestników zakłócają przebieg rajdu. Często w sposób niezamierzony, ale niejednokrotnie powodują “korki”, wydłużają kolumnę i utrudniają wyprzedzanie innym kierowcom, przez co niepotrzebnie rośnie liczba sytuacji “stresowych”. Oprócz tego – najzwyczajniej psują Wam zdjęcia!

⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

– boczne drogi bywają wąskie – należy mieć to na uwadze jadąc w parach czy omijając nierówności;

– szczególną ostrożność należy zachować na zjazdach – zwiększyć odstępy między Uczestnikami, a prędkość dostosować do panujących warunków i własnych umiejętności – apelujemy o rozsądek i ZABRANIAMY SZARŻOWANIA w jakiejkolwiek postaci; niektóre zjazdy są strome i bardzo strome, kręte i wąskie, a przy tym niepozbawione żwiru czy piasku – nabieranie wysokich prędkości może okazać się dużo łatwiejsze niż wyhamowanie przed wirażem czy nadjeżdżającym z przeciwka samochodem…:

– należy zwracać uwagę na znaki drogowe oraz ostrzeżenia malowane przez nas na asfalcie! Informacje o ograniczeniach prędkości (30-40 km/h), ostrych zakrętach, zwężeniach drogi czy wszystkie inne „wykrzykniki” w zdecydowanej większości przypadków mają tu uzasadnienie – ewentualne lądowania w pokrzywach stanowią w tym przypadku najmniej dotkliwą „karę” za niepotrzebnie podejmowane ryzyko (i niech tak pozostanie).

7 miejsc, które KONIECZNIE trzeba sobie wbić do głowy:

  1. Zjazd do Krzeszowa (km 13) – stromy, zachęca do nabierania prędkości – ale przy wjeździe do miejscowości jest ciasne skrzyżowanie, na którym trzeba skręcić w lewo!
  2. Zjazd do Dziećmorowic (km 70, zaraz po bufecie) – stromo i dość wąsko; na końcu zjazdu skrzyżowanie z koniecznością ustąpienia pierwszeństwa i BARDZO ograniczoną widocznością – STOP!!
  3. Zjazd do Zagórza Śl. (km 75) – zjazd umiarkowanie trudny, ale pod sam koniec przejazd przez wyboiste tory (choć wyraźnie coś poprawiono od zeszłego roku) – następnie STOP – i w lewo;
  4. Zjazd do Walimia (km 87) – stromo, wąsko i kręto – na dole tradycyjnie STOP i w lewo (przy ograniczonej widoczności);
  5. Zjazd z Rzeczki Górnej (km 91) – dość wąsko i stromo, a dodatkową trudnością są poprzeczne przelotowe odpływy przecinające drogę nieco poniżej poziomu asfaltu – na dole ostry wiraż i oczywiście STOP przy ograniczonej widoczności – tym razem w prawo;
  6. Zjazd do Unisławia Śl. (km 111) – dość szeroko, zachęca do nabierania prędkości – na dole STOP i w prawo;
  7. Wjazd do Boguszowa-Gorc (km 117) – na zjeździe, ale przy niewielkim nachyleniu; natomiast a) przejazd kolejowy, b) skręt w lewo na “trójkątnym” skrzyżowaniu (pierwszeństwo mają nadjeżdżający z przeciwka!) – ostrożnie!!


Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie, ale trzeba pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!


Dystans: 119 km; łączne przewyższenie: ok. 1.700 m


Wersja MINI: 88 km; łączne przewyższenie: ok. 1.100 m

[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]

Na 2-3 dni przed rajdem wszyscy zarejestrowani Uczestnicy na podany adres e-mail otrzymują przedstartowy komunikat organizacyjny (w razie nieotrzymania – w piątki prosimy sprawdzić SPAM!)