
Góry Opawskie
Nysa, 19 września 2020 r. (start o g. 11)
Baza rajdu: Hala Nysa, ul. Sudecka 23
Ostatni weekend kalendarzowego lata rozpoczniemy w Nysie! To właśnie tam będzie można rozsiąść się wygodnie nad brzegiem jeziora – i patrząc do tyłu przez ramię – należycie odsapnąć po rajdzie wypełnionym atrakcjami aż po same czubki majaczących w oddali zalesionych wierzchołków. Na opolski etap zapraszamy bowiem ponownie w Góry Opawskie! Po raz kolejny będzie więc okazja sprawdzić się na pagórkach zupełnie niepozornych, za to nadspodziewanie mocno przyspieszających bicie serca – i po raz kolejny zamierzamy zapuścić się za czeską granicę, oczywiście nie tylko na spotkanie z Biskupią Kopą ;) Niemniej szanse na poprawienie dotychczasowych osiągnięć na tym owianym słuszną sławą podjeździe powinny być spore, bo przecież pod koniec sezonu noga zazwyczaj podaje znacznie lepiej!
Dzięki gościnności naszych Gospodarzy spotykamy się w mieście bogatym historycznie, ale – dla kontrastu – przy nowoczesnej, sportowo-widowiskowej „Hali Nysa”. Samo miasto – pięknie położone na pograniczu Niziny Śląskiej i Przedgórza Sudeckiego – zachęca uroczą Starówką, zielenią okolicznych parków i oczywiście rekreacyjnymi terenami Jeziora Nyskiego. Temu wszystkiemu będzie można się przyjrzeć zarówno w wolnym czasie, jak i na rozgrzanych do czerwoności finałowych kilometrach pod koroną wału.
Podczas tegorocznej edycji do pokonania będzie ta sama runda, którą przygotowaliśmy w ubiegłym roku. Niezwykle malownicza i urozmaicona, a przy tym dość wymagająca – być może nawet nieco bardziej, niż wskazywałoby łączne przewyższenie wynoszące ok. 1300 m. W rozkładzie dnia oprócz wspomnianej już przełęczy pod Biskupią Kopą (707 m n.p.m) znajdą się pagórki zarówno krótkie i harde, jak i dłuższe lecz łagodniejsze. Nie zabraknie też wypłaszczeń, choć niektóre mogą okazać się cokolwiek „fałszywe”. Z kolei w zależności od siły i kierunku wiatru szczególnie przyjemnie powinno prezentować się finałowe 20 km czy choćby przepyszny zjazd do Prudnika (niemal wprost na bufet).
W wersji podstawowej całkowity dystans rajdu wyniesie ok. 115 km (wliczając powrót z finiszu do bazy rajdu), a dla amatorów jazdy bardziej rekreacyjnej dostępna też będzie wersja skrócona do ok. 75 km i pozbawiona największych trudności. Gdyby ze względu na pandemiczną sytuację wizyta w Czechach okazała się niemożliwa, to przygotujemy trasę alternatywną.
Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…)
Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:
- pierwszorzędne stroje i akcesoria kolarskie z kolekcji zaprojektowanej specjalnie na nasze Rajdy przez MARTOMBIKE,
- przeciwsłoneczne okulary spod znaku sportowej elegancji od GOGGLE,
- wytrzymałe i nieznoszące przebić opony Deli Tire,
- poręczne i przydatne uchwyty na telefon FINN, na co dzień do kupienia w AlpinBIKE,
- pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy – czyli Miasta Nysa i Powiatu Nyskiego :)
Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)
Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.
Ponadto – zabrania się udziału w rajdzie osobom z podejrzeniem lub objawami wirusa COVID-19, jak również podlegającym kwarantannie.
Podsumowanie / co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:
⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;
⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)
⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.
⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);
⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)
⇒ … czego by jednak o „ściganiu” nie mówić i nie pisać, to w przypadku takiej trasy o wyniku sportowej rywalizacji zadecydują przede wszystkim różnice na podjazdach. Prosimy o tym pamiętać – i w szczególności NIE URZĄDZAĆ karkołomnych pościgów na zjazdach (zwłaszcza że niektóre z nich ZUPEŁNIE się do tego nie nadają);
⇒ trasa o profilu pagórkowatym, z jednym dużym wzniesieniem (Biskupia Kopa) oraz kilkoma wyraźnymi podjazdami i zjazdami. Wymagająca fizycznie, a na niektórych zjazdach również technicznie;
⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie bardzo dobra, ale zdarzają się też odcinki o pogorszonej nawierzchni – najbardziej zniszczony jest fragment od Jarnołtówka przez Pokrzywną (km 35-41), przeciętnie wygląda przejazd przez peryferie Prudnika (będzie tam „strefa bufetu”), a także zjazd spod Biskupiej Kopy do Zlatych Hor (zdecydowanie odradzamy tam rozwijanie wysokich prędkości!). Pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;
⇒ natężenie ruchu: generalnie niewielkie, miejscami umiarkowane – rajd w większości przebiega mało uczęszczanymi drogami; nieco większego ruchu można spodziewać się w samej Nysie, Głuchołazach, Prudniku (choć omijamy go bokiem) oraz na odcinku Zlate Hory – Mikulovice;
⇒ niemniej ostrożność zachować należy cały czas, również w stosunku do współuczestników;
⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!
⇒ na trasie znajdują się przejazdy kolejowe – bez zapór, za to z sygnalizacją świetlną, do której należy się bezwzględnie stosować;
⇒ miejscami wzdłuż trasy prowadzi droga rowerowa (Prudnik-Trzebina, okolice Białej Nyskiej) – jeśli prowadzi prawą stroną, to przepisy nakazują z niej korzystać;
⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie;
⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet przewidujemy w Prudniku, po 50 km trasy (dla wersji MINI – w Jarnołtówku, po 35 km).
⇒ finisz przy zaporze nad jez. Nyskim rozgrywany jest na drodze ogólnodostępnej, ale przeważnie mało uczęszczanej – do kreski prowadzi długa prosta, która pozwala na dobrą obserwację terenu. Pamiętajcie jednak o bezpieczeństwie i fair-play – ze swojej strony uprzedzamy, że finisz lewą stroną jezdni jest zabroniony i równoznaczny z dyskwalifikacją;
⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 70 minut od minięcia finiszu przez pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zrobić rozjazd, zjeść posiłek czy też się odświeżyć;
⇒ w razie korzystania z „prywatnych pojazdów wspierających” (samochodów, motocykli, znajomych rowerzystów) prosimy zwrócić uwagę kierowcom, by zachowali odstęp min. 200 m od kolarzy, zarówno z przodu jak i z tyłu. Zwracamy uwagę, że jadąc w pobliżu Uczestników często w sposób niezamierzony zakłócają przebieg rajdu – niejednokrotnie powodują „korki”, wydłużają kolumnę i utrudniają wyprzedzanie innym kierowcom, przez co niepotrzebnie rośnie liczba sytuacji „stresowych”. Oprócz tego – najzwyczajniej psują Wam zdjęcia!
⇒ rajd wiedzie po terenie przygranicznym – bezwzględnie należy mieć przy sobie dowód osobisty!
⇒ w Czechach zalecamy nie tylko dodatkową porcję ostrożności, ale również kultury jazdy – bo chyba nikt nie chce mieć bliższej styczności z tamtejszą policją czy innymi służbami mundurowymi. Uwaga! – nie jeździ się w parach, tylko pojedynczo;
⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:
– boczne drogi bywają wąskie – należy mieć to na uwadze jadąc w parach czy omijając nierówności;
– szczególną ostrożność należy zachować na zjazdach – zwiększyć odstępy między Uczestnikami, a prędkość dostosować do panujących warunków i własnych umiejętności – apelujemy o rozsądek i ZABRANIAMY SZARŻOWANIA w jakiejkolwiek postaci. W naszej ocenie najwięcej uwagi wymagają zjazd do Głuchołazów zakończony znakiem STOP! (nieco wcześniej jest niebezpieczny zakręt pod kątem prostym – por. mapa) oraz zjazd spod Biskupiej Kopy;
Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie, ale trzeba pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.
Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!
Dystans: 112 km; łączne przewyższenie: ok. 1300 m
[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2020 opolskie.gpx”]
Dystans MINI: 72 km; łączne przewyższenie: ok. 700 m
[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2020 opolskie MINI.gpx”]
[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]
Na 2-3 dni przed rajdem wszyscy zarejestrowani Uczestnicy na podany adres e-mail otrzymują przedstartowy komunikat organizacyjny (w razie nieotrzymania – w piątki prosimy sprawdzić SPAM!).