Rajd VIII – woj. małopolskie




Skarby Południa, cz. II

Czchów, 8 czerwca 2025 r.

Baza rajdu: Rynek w Czchowie

Start g. 11 (rejestracja 9:00-10:30)


Na VIII etap „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę 2025” zapraszamy do Małopolski! Gospodarzem rajdu już po raz drugi będzie Czchów, który przepięknie rozłożył się na zboczach Pogórza Wiśnickiego i wraz z zamkową basztą dumnie góruje nad przepływającym nieopodal Dunajcem 🤩

Etapy w Małopolsce od zawsze rządzą się swoimi prawami – przeważnie są najbardziej wymagające w całej edycji, a przy tym stanowią wyjątkową gratkę dla wielbicieli jazdy po górkach i pagórkach. Tereny mamy do tego wymarzone, więc trasa będzie intensywnie falować po okolicznych wzniesieniach i czarować widokami w całej swojej rozciągłości. Miejscami będzie stromo, będzie ciasno, będzie kręto i technicznie – ale nie zabraknie też łagodnych serpentyn i pysznych zjazdów czy pobudzających zmysły odcinków panoramicznych i zapierających oddech punktów widokowych. Oprócz obiecanej przygody będzie zatem troszkę bolało, ale frajda z każdego zjazdu i podjazdu, z włożonego wysiłku, z otaczających krajobrazów – bez trudu wszystko wynagrodzi! 🥳🚴‍♀️🚴‍♂️

Na pierwszy rzut oka tegoroczna pętla może do złudzenia przypominać tę z poprzedniego roku, ale tak naprawdę sporo się pozmieniało. Choć przy ponad 2000m „pionu” na 106km może zabrzmieć to dziwnie – to jest wyraźnie łatwiej! Po części dlatego, że jedne korytarze nam się otworzyły – a po części dlatego, że drugie korytarze nam się… zamknęły (mowa oczywiście o remontach drogowych i ich wpływie na możliwości poprowadzenia trasy). W efekcie celowo zostały pominięte odcinki, które sprawiły nieco kłopotów na zjazdach – a z przymusu zostały pominięte odcinki, które sprawiły nieco kłopotów na podjazdach ;) Ale, ale – bez obaw – jest co jechać! Do rangi „wspinaczek dnia” urosną pewnie 2 podjazdy w rejonie Dobrocieszy (z Sechny i z Wojakowej) – a w opcji Podróżniczej dojdą jeszcze trudniejsze Babia Góra (z Męciny) oraz Widoma (od Kamionki). O wesoły zawrót głowy przyprawią pewnie serpentyny – z Tymowej do Iwkowej oraz niemal na sam koniec z Iwkowej na Połom Mały. Tymową też obejrzymy sobie dokładniej, bo przed wjazdem na serpentyny zaliczymy panoramiczną rundę z cyklu „powyżej i dookoła”. Po rajdzie przyjemnie też powinny się kojarzyć okolice Żegociny, Kamionnej, Trzciany i Łąkty – w ramach wytchnienia będzie trochę kręcenia po niewielkich pagórkach, bardzo fajny podjazd przez Półrolki, ale przede wszystkim kilka pysznych zjazdów (do Żegociny, do Trzciany, do Rajbrotu czy do Wojakowej). To wszystko w otoczeniu wysokich traw, rozległych łąk czy śliwkowych sadów – a jak dobrze poszukać, to i może obiecane kiedyś truskawki się znajdą ;) A tak po prawdzie to nie ma co za wiele o tym czytać czy opowiadać, tylko wsiadać na rower i sprawdzić to wszystko samemu na miejscu!

W takich to właśnie okolicznościach na potrzeby rajdu zostały przygotowane 3 trasy o różnej długości:

[poniższe mapy pochodzą z programu VeloPlanner i po kliknięciu otwierają się w nowym oknie. Pod każdą z map znajdują się również odnośniki do tras w aplikacji Strava – natomiast kilometrówki z wyszczególnieniem istotnych punktów trasy znajdują się na dole niniejszej strony]

=> STRAVA (link do trasy PRO)


=> STRAVA (link do trasy GT)


=> STRAVA (link do trasy MINI)


UWAGA! 

=> Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii, a zajęte miejsce nie ma większego znaczenia (ta zasada dotyczy obydwu grup Rekreacyjnych – zarówno na dystansie MINI jak i PRO). Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy (do Szybkościowców lub Zapalonych Frajdowców) lub ewentualnie podróżniczy!

=> Pliki GPX ze śladem trasy przesyłamy zarejestrowanym Uczestnikom wraz z komunikatem startowym przeważnie we czwartek przed rajdem (w razie nieotrzymania komunikatu startowego – w piątek prosimy sprawdzić SPAM!).

=> Trasy Sportowa i Rekreacyjna są znakowane strzałkami na asfalcie – Podróżnicza częściowo wymaga samodzielnej nawigacji.

=> Trasa znakowana jest w ten sposób, że tam gdzie jedziemy z pierwszeństwem przejazdu (pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc.), to nie stosujemy dodatkowego oznakowania – po prostu jedziemy „po głównej”. Oznakowanie pojawia się tam, gdzie z drogi głównej zjeżdżamy – oraz tam, gdzie na nią wjeżdżamy.


Po rajdzie zapraszamy po okolicznościowe medale, na kiełbaski i warzywa z lokalnego pieca, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym dostępne będą elementy naszej odzieżowej kolekcji – stroje kolarskie, czapeczki, buffy, rękawki, ochraniacze na buty, ręczniki, skarpetki, t-shirty, kubeczki, bidony (…) ;)

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:


Nagrodami głównymi w edycji 2025 są 3 wspaniałe wyjazdy kolarskie z wiodącym na polskim rynku organizatorem takich wypraw, czyli z doświadczonym i niezwykle pomysłowym MJProTour. Dodatkowo – na hasło „RajdyDlaFrajdy” – wszyscy chętni przeżyć niezapomnianą przygodę otrzymują specjalny rabat powitalny w wysokości 200 zł!


!! NAGRODY I UPOMINKI wręczamy w różnych kategoriach – NIE TYLKO DLA NAJSZYBSZYCH !! :)


Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej. Obowiązują numery wydane WYŁĄCZNIE w 2025 r.;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ … czego by jednak o „ściganiu” nie mówić i nie pisać, to w przypadku takiej trasy o wyniku sportowej rywalizacji zadecydują przede wszystkim różnice na podjazdach. Prosimy o tym pamiętać – i w szczególności NIE URZĄDZAĆ karkołomnych pościgów na zjazdach (zwłaszcza że często ZUPEŁNIE się do tego nie nadają);

⇒ trasa o mocno pagórkowatym, a momentami wręcz górzystym profilu – z wieloma podjazdami i zjazdami. Nie są to oczywiście „wysokie góry” – ale teren jest dość wymagający, a suma przewyższeń spora. Trasa z pewnością wymagająca fizycznie, a na części zjazdów również technicznie (przede wszystkim bywa wąsko, kręto i stromo – ponadto możliwy żwir, niespodziewane ubytki w jezdni oraz… zwierzęta!);

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie bardzo dobra i dobra – dłuższe odcinki z jednoznacznie złą nawierzchnią w zasadzie nie występują. Natomiast Waszą uwagę kierujemy przede wszystkim na krótkotrwałe ubytki jakie tu i ówdzie występują np. na skrzyżowaniach czy łączeniu dróg oraz prawdopodobne pozostałości po deszczowym maju (żwir, piasek, kamienie czy błoto z pól). Ponadto niektóre fragmenty mają bardzo lokalny charakter – bywają wąskie, a w rejonie zabudowań traktowane są jak „podwórko”. Zapowiadane znakami osuwisko przed Kamionną wygląda na opanowane i nie powinno stwarzać problemu – zwłaszcza w przejeździe rowerem.

Oczywiście pomniejsze nierówności, pojedyncze dziury, przełomy czy uskoki zawsze mogą się zdarzyć, więc warto jechać czujnie;

⇒ natężenie ruchu: przeważnie niewielkie; większy ruch może przytrafić się na krótkich odcinkach dróg wojewódzkich, w pobliżu prowadzonych remontów (w rejonie Rozdziela i Laskowej po „naszej” trasie wytyczono objazdy – ale po aktualizacji trasy całość łącznie nie przekracza kilku km) oraz w pobliżu kościołów.

Jednocześnie przestrzegamy przed złudnym poczuciem, że jesteście „sami” i nieuważnym stylem jazdy – pojazd z naprzeciwka może pojawić się nagle, a kierowca będzie równie zaskoczonym Waszym widokiem, jak Wy jego!;

⇒ … bo ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, pieszych, pojazdów rolniczych oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.

⇒ zatrzymanie się na BUFECIE jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet planujemy w rejonie Rozdziela, tj. po niespełna 60km dystansu PRO i 50km dystansu MINI;

⇒ finałowa „kreska” zlokalizowana będzie na Kozieńcu, tj. na ostatnim i stosunkowo łagodnym podjeździe, ok. 3km od bazy rajdu. Na metę będziecie zapewne wpadać pojedynczo lub w małych grupkach, niemniej przypominamy o bezpieczeństwie i fair-play – ze swojej strony uprzedzamy, że finisz lewą stroną jezdni jest zabroniony i może skończyć się dyskwalifikacją;

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 75-90 minut od przyjazdu pierwszych zawodników do bazy rajdu. W tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zjeść posiłek, a nawet… zajrzeć pod odległy o kilkaset metrów od Rynku, pięknie odrestaurowany czchowski Zamek! :)


⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

– boczne drogi bywają bardzo wąskie – i należy mieć to na uwadze zwłaszcza w kontekście okazjonalnych mijanek z innymi pojazdami;

– szczególną ostrożność należy zachować na zjazdach – zwiększyć odstępy, a prędkość dostosować do panujących warunków i własnych umiejętności – apelujemy o rozsądek i ZABRANIAMY SZARŻOWANIA w jakiejkolwiek postaci. Kilka zjazdów jest naprawdę stromych, krętych lub w inny sposób wymagających technicznie, a niektóre kończą się koniecznością ustąpienia pierwszeństwa czy nawet zatrzymania;

– ponadto – zwłaszcza podczas jazdy w grupie – radzimy zachować koncentrację, rozsądne odstępy – i nie wykonywać gwałtownych manewrów typu nagła zmiana toru jazdy czy ostre hamowanie. Co jest możliwe – sygnalizujcie sobie zawczasu!


⇒ krótki wyciąg z regulaminu:

1) lemondki i kierownice czasowe w sportowej grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE.

2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem bezpiecznego zatrzymania się na poboczu – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Towarzyszącymi autami istotnie zwiększacie ryzyko powstania niebezpiecznej sytuacji drogowej oraz… bardzo psujecie sobie zdjęcia!

3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie “podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy do Szybkościowców czy Zapaleńcy do Podróżników).

4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.

I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;)

Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie mapy i kilometrówki do wydruku (powyżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie (za wyjątkiem części Podróżniczej) – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie może być słabo widoczne.

Rozjazdy tras w rejonie Dobrocieszy (po 40km) i w Żegocinie (4km po bufecie) oznakowane są symbolami PRO (sportowa) oraz MINI (rekreacyjna).


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!