Rajd VI – woj. lubelskie



Kręciołki i Swawole

Baza rajdu: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. 1 Maja 66

Start g. 11 (rejestracja 9:00-10:30)


Na drugą część kolarskiej majówki pod szyldem „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE” zapraszamy w lubelskie – do owianego dobrą rowerową sławą Lubartowa! Będzie to nasz zupełnie premierowy rajd w tej lokalizacji, dlatego dołożymy wszelkich starań, by świetnie zapisał się w Waszej pamięci :)

Całość zapowiada się lekko, łatwo i niezwykle przyjemnie, albowiem okoliczne tereny obfitują w ciekawe miejsca i przyciągające wzrok krajobrazy. Będzie zatem jak w tytule – frajdownie i swawolnie, a momentami bardzo kręto! Na udany początek chcemy zaserwować Wam przejazd przepięknym odcinkiem Lasów Kozłowieckich – i jeszcze piękniejszą wizytę nad stawami w Dąbrówce (aż się w głowach i nogach zakręci!). Następnie pojedziemy sprawdzić kilka okolicznych pagórków w pobliżu Jastkowa i Piotrowic – w skali trudności może i będą wzbudzać uśmiech, ale za to na zjazdach polecamy mocniej trzymać kierownicę! ;) Później nastąpi gratka dla wielbicieli rozkręcania tempa na prostej – i odwieczne pytanie, kto pierwszy puści koło? Dla poprawy motywacji popędzimy na odcinek z widokiem na mknące po drodze ekspresowej samochody. Natomiast o ile Wola Przybysławska czy Abramów mogą Wam tylko mignąć przed oczami, o tyle w Michowie będzie już trzeba zwolnić by nie przegapić bufetu. Ten będzie na swój sposób wyjątkowy, bo usytuowany przy Spółdzielni Mleczarskiej Michowianka, w której powstają smakowite twarożki czy wyjątkowy „ser z charakterem” (i dodatkami!) – czyli Hipokryta :) Na powrocie też atrakcji nie zabraknie – choćby wspomnieć Chudowolę czy Samoklęski – ale wiemy też, że na tym etapie rajdu rozglądacie się już jakby mniej i coś innego zaprząta Wasze głowy ;) Warto jednak wspomnieć, że przed finałową kreską będzie jeszcze przelot obok wspaniałego Pałacu Zamoyskich w Kozłówce (koniecznie trzeba tu zajrzeć w wolnej chwili!), spokojny Nowodwór i… może wreszcie jakiś podjazd na koniec? ;) A może przy tych wszystkich urokach przyrody sportowa rywalizacja zostanie zepchnięta na margines i ogień zapłonie tylko na ostatnich kilometrach?

Oczywiście na dystansie Rekreacyjnym nie wszystko z powyższego opisu się zmieści – z kolei na Podróżniczym atrakcji będzie więcej. W pierwszej kolejności – dwukrotna przeprawa „przez Wieprza”. W rejonie Jeziorzan i Przytoczna rozlewisko będzie większe, a przed Firlejem o wiele bardziej kameralne (za to w Firleju jest bardzo ładny zalew i teren rekreacyjny). Ciekawie prezentuje się też sąsiedztwo rzeki Czarna w pobliżu Nowej Rudy. W ogóle cała pętla dodatkowych kilometrów ma taki pozytywny podróżniczo charakter – jedzie się żwawo do przodu, a przed oczami przesuwają się widoki urozmaiconego krajobrazu :)

Bez względu na tempo i nastawienie – sportowe czy rekreacyjne – zabawa zapowiada się wyborna. Opisane powyżej 3 warianty trasy na mapach prezentują się następująco:

[poniższe mapy pochodzą z programu VeloPlanner i po kliknięciu otwierają się w nowym oknie. Pod każdą z map znajdują się również odnośniki do tras w aplikacji Strava – natomiast kilometrówki z wyszczególnieniem istotnych punktów trasy znajdują się na dole niniejszej strony]


=> STRAVA (link do trasy PRO)


=> STRAVA (link do trasy MINI)


=> STRAVA (link do trasy GT)


UWAGA! 

=> Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii, a zajęte miejsce nie ma większego znaczenia (ta zasada dotyczy obydwu grup Rekreacyjnych – zarówno na dystansie MINI jak i PRO). Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy (do Szybkościowców lub Zapalonych Frajdowców) lub ewentualnie podróżniczy!

=> Pliki GPX ze śladem trasy przesyłamy zarejestrowanym Uczestnikom wraz z komunikatem startowym przeważnie we czwartek przed rajdem (w razie nieotrzymania komunikatu startowego – w piątek prosimy sprawdzić SPAM!).

=> Trasy Sportowa i Rekreacyjna są znakowane strzałkami na asfalcie – Podróżnicza częściowo wymaga samodzielnej nawigacji.

=> Trasa znakowana jest w ten sposób, że tam gdzie jedziemy z pierwszeństwem przejazdu (pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc.), to nie stosujemy dodatkowego oznakowania – po prostu jedziemy „po głównej”. Oznakowanie pojawia się tam, gdzie z drogi głównej zjeżdżamy – oraz tam, gdzie na nią wjeżdżamy.


Po rajdzie zapraszamy po okolicznościowe medale, na smaczny posiłek regeneracyjny, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym dostępne będą elementy naszej odzieżowej kolekcji – stroje kolarskie, czapeczki, buffy, rękawki, ochraniacze na buty, ręczniki, skarpetki, t-shirty, kubeczki, bidony (…) ;)


Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • modne i wygodne stroje kolarskie oraz dodatki z naszej autorskiej kolekcji przygotowanej przez MARTOMBIKE,
  • vouchery na zakup znakomitych i bezkompromisowych kół rowerowych od stylowych kołodziejów z DANDYHORSE,
  • budujące formę i gubiące wagę plany treningowo-żywieniowe od ambitnych entuzjastów z NA OSI – Trening & Dietetyka,
  • znane i lubiane sportowe okulary przeciwsłoneczne marki GOG,
  • przyjemnie orzeźwiające i lekko dopingujące, a przy tym absolutnie bezalkoholowe piwa SOMERSBY i ŻATECKY od CARLSBERG POLSKA,
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony DeliTire,
  • odporne na wstrząsy i uderzenia – a przy tym wygodne kaski od EKOI Polska (a także inne akcesoria czy elementy odzieży),
  • mocno pulsujące gadżety od firmy Sport Konsulting – wyłącznego dystrybutora produktów marki POLAR w Polsce,
  • pełne smaku i wyrazistego charakteru sery od Spółdzielni Mleczarskiej MICHOWIANKA,
  • i wreszcie pamiątkowe medale, statuetki oraz upominki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Miasta LubartówSamorządu Województwa Lubelskiego :)


Nagrodami głównymi w edycji 2025 są 3 wspaniałe wyjazdy kolarskie z wiodącym na polskim rynku organizatorem takich wypraw, czyli z doświadczonym i niezwykle pomysłowym MJProTour. Dodatkowo – na hasło „RajdyDlaFrajdy” – wszyscy chętni przeżyć niezapomnianą przygodę otrzymują specjalny rabat powitalny w wysokości 200 zł!


!! NAGRODY I UPOMINKI wręczamy w różnych kategoriach – NIE TYLKO DLA NAJSZYBSZYCH !! :)


Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy ich, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej. Obowiązują numery wydane WYŁĄCZNIE w 2025 r.;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa w większości jest dosyć łatwa technicznie i płaska. Miejscami jednak jest bardzo kręto i na niewielkiej przestrzeni następuje po sobie po kilka skrzyżowań – tyczy się to zwłaszcza rejonu Lasów Kozłowieckich oraz pagórków w pobliżu Jastkowa czy Piotrowic. Prosimy o zachowanie ostrożności!;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, w większości dobra i bardzo dobra. Odcinków z wyraźnie gorszą nawierzchnią jest niewiele i nie są szczególnie uciążliwe – choć trzeba zaznaczyć, że część dróg pozostaje wciąż pokryta wysłużonym już asfaltem. Najbardziej zniszczony fragment znajduje się na dystansie Podróżniczym (GT) i prowadzi spod Firleja w stronę Kamionki (km 145-148).

Zwracamy też uwagę, że w rejonie Lubartowa trwa budowa trasy S19, która może powodować pewne utrudnienia – wydaje się, że na ten moment jedyną niedogodnością jest pojawienie się krótkiego odcinka szutru po ok. 3,2km od startu.

Oczywiście pomniejsze nierówności czy pojedyncze dziury zawsze mogą się zdarzyć, więc warto jechać czujnie;

⇒ natężenie ruchu: na większości trasy niewielkie, okresowo umiarkowane. Większego ruchu można się ewentualnie spodziewać na fragmentach drogi DW-809 (najpierw Krasienin – Smugi, a później Rudno – Samoklęski); UWAGA – 9-kilometrowy odcinek od Majdanu Kozłowieckiego do Dąbrówki (km 6-15) jest wyłączony z ruchu aut i ma charakter rekreacyjny – prosimy uważać na innych rowerzystów, pieszych oraz dzieci!!

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet dla dystansów PRO i GT planujemy przy Spółdzielni Mleczarskiej „Michowianka” w Michowie, tj. po 71km. Dla dystansu MINI bufet planujemy w połowie dystansu, tj. po ok. 40 km.

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.

⇒ obowiązuje BEZWZGLĘDNY nakaz stosowania się do sygnalizacji świetlnej, kolejowej etc. W razie utknięcia przed przejazdem ewentualnych „uciekinierów” – zawodnicy dojeżdżający później proszeni są o zachowanie fair-play i opóźnienie restartu (a przynajmniej spowolnienie);

⇒ finiszowa „kreska” namalowana będzie na delikatnym podjeździe przy drodze na Kolonię Skrobów, ok. 6 km przed bazą rajdu w Lubartowie. Finałowy odcinek – patrząc od skrętu w lewo z głównej drogi w Nowodworze – liczy ok. 1,7km. Początkowo jest leciutko w dół – a następnie przez niespełna 1 km droga nieznacznie się wznosi. Droga jest lokalna i szeroka, niemniej prosimy pamiętać o bezpieczeństwie i fair-play. Ze swojej strony uprzedzamy, że finisz lewą stroną jezdni jest zabroniony, a konsekwencją może być dyskwalifikacja lub przesunięcie na koniec grupy;

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 90 minut od przyjazdu do bazy pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zrobić rozjazd, zrelaksować nad zalewem, zjeść posiłek czy też odświeżyć pod prysznicem;


⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

Co prawda technicznie trasa zalicza się do tych najłatwiejszych, ale paradoksalnie podczas jazdy w grupie to właśnie na takich etapach częściej dochodzi do niepożądanych zdarzeń. Radzimy przede wszystkim zachować koncentrację, rozsądne odstępy – i nie wykonywać gwałtownych manewrów typu nagła zmiana toru jazdy czy ostre hamowanie. Co jest możliwe – sygnalizujcie sobie zawczasu!


⇒ krótki wyciąg z regulaminu:

1) lemondki i kierownice czasowe w sportowej grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE.

2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem zatrzymania się – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Poza tym – towarzyszącymi autami bardzo psujecie sobie zdjęcia!

3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie “podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy do Szybkościowców czy Zapaleńcy do Podróżników).

4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.

I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;)


Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie mapy i kilometrówka. Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie (za wyjątkiem części Podróżniczej) – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie może być słabo widoczne.

Rozjazd tras PRO (sportowa) oraz MINI (rekreacyjna) następuje po 48km, „w szczerym polu” za Karolinem – PRO skręca w lewo, a MINI skręca w prawo.

Trasa GT (podróżnicza) nie jest dodatkowo oznakowana w żaden sposób – natomiast pierwsza część oraz końcówka dystansu pokrywa się z PRO. Do bufetu w Michowie śmiało można jechać „po strzałkach” – a potem dalej prosto aż do Przytoczna i Konorzatki (PRO odbija w prawo po 75,5 km w Anielówce). Powrót na wspólną trasę następuje dopiero po 156km w Kamionce.


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!