Park Wzniesień PoŁOWICZnych
Łowicz, 5 kwietnia 2025 r.
Baza rajdu: Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Topolowa 2 (tzw. „Hala nr 2”)
Start g. 11 (rejestracja 8:30-10:30)
Na inaugurację IX edycji „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” zapraszamy w łódzkie! Na dobre rozpoczęcie tegorocznych zmagań zawitamy do Łowicza, czyli jednej ze stolic polskiego folkloru i rękodzielnictwa. To barwne, oryginalne i jednocześnie bogate historycznie miasto warte jest odwiedzin ze względu na swe słynne tradycje kulturowe (choćby gwarę, stroje czy wycinanki), ale również niespotykany układ urbanistyczny (aż trzy Rynki!) oraz liczne zabytki (w tym katedrę zwaną „Wawelem Mazowsza” czy ruiny zamku).
Roztaczająca się wokół Równina Łowicko-Błońska wydaje się doskonałym regionem na pierwsze kilometry rajdowego sezonu. Wasze rowery skierujemy na południe – w stronę Parku Wzniesień Łódzkich, które potrafią sięgać niebagatelnych 284 m npm! Oczywiście dołożymy starań, by seryjne wspinaczki nie dały się Wam o tej porze roku zbyt mocno we znaki, ale w rozkładzie przewidujemy kilka miłych i łagodnych pagórków ;) (zwłaszcza na dystansie Podróżniczym!)
I tak oto przechodząc do spraw najważniejszych – zostały przygotowane 3 trasy o różnej długości:
=> Sportowa (PRO, 120 km / 500m przewyższenia)
[Mapa interaktywna => VeloPlanner / Strava]


=> Rekreacyjna (MINI, 92 km / 300m przewyższenia)
[Mapa interaktywna => VeloPlanner / Strava]


=> Podróżnicza (GT, 169 km / 1000m przewyższenia)
[Mapa interaktywna => VeloPlanner oraz Strava]


UWAGA!
=> Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii, a zajęte miejsce nie ma większego znaczenia (ta zasada dotyczy obydwu grup Rekreacyjnych – zarówno na dystansie MINI jak i PRO). Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy (do Szybkościowców lub Zapalonych Frajdowców) lub ewentualnie podróżniczy!
=> Pliki GPX ze śladem trasy przesyłamy zarejestrowanym Uczestnikom wraz z komunikatem startowym przeważnie we czwartek przed rajdem (w razie nieotrzymania komunikatu startowego – w piątek prosimy sprawdzić SPAM!).
=> Trasy Sportowa i Rekreacyjna są znakowane strzałkami na asfalcie – Podróżnicza częściowo wymaga samodzielnej nawigacji.
=> Trasa znakowana jest w ten sposób, że tam gdzie jedziemy z pierwszeństwem przejazdu (pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc.), to nie stosujemy dodatkowego oznakowania – po prostu jedziemy „po głównej”. Oznakowanie pojawia się tam, gdzie z drogi głównej zjeżdżamy – oraz tam, gdzie na nią wjeżdżamy.
Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników po okolicznościowe medale, na posiłek regeneracyjny przygotowany przez lokalne Koło Gospodyń, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji – stroje kolarskie, czapeczki, buffy, rękawki, ochraniacze na buty, ręczniki, skarpetki, t-shirty, kubeczki, bidony (…) ;)
Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:
- modne i wygodne stroje kolarskie oraz dodatki z naszej autorskiej kolekcji przygotowanej przez MARTOMBIKE,
- vouchery na zakup znakomitych i bezkompromisowych kół rowerowych od stylowych kołodziejów z DANDYHORSE,
- budujące formę i gubiące wagę plany treningowo-żywieniowe od ambitnych entuzjastów z Na Osi – Trening & Dietetyka,
- znane i lubiane sportowe okulary przeciwsłoneczne marki GOG,
- przyjemnie orzeźwiające i mocno wyskokowe, ale absolutnie bezalkoholowe piwa SOMERSBY i ŻATECKY od CARLSBERG POLSKA,
- wytrzymałe i nieznoszące przebić opony DeliTire,
- mocno pulsujące gadżety od firmy Sport Konsulting – wyłącznego dystrybutora produktów marki POLAR w Polsce,
- i wreszcie pamiątkowe medale, statuetki oraz upominki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Miasta Łowicz i Samorządu Województwa Łódzkiego :)
Nagrodami głównymi w edycji 2025 są 3 wspaniałe wyjazdy kolarskie z wiodącym na polskim rynku organizatorem takich wypraw, czyli z doświadczonym i niezwykle pomysłowym MJProTour. Dodatkowo – na hasło „RajdyDlaFrajdy” – wszystkim chętnym przeżyć niezapomnianą przygodę przysługuje 5% zniżki!
!! NAGRODY I UPOMINKI wręczamy w różnych kategoriach – NIE TYLKO DLA NAJSZYBSZYCH !! :)
Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:
⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy ich, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)
⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – obowiązują numery wydane WYŁĄCZNIE w 2025 r.;
⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.
⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);
⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)
⇒ trasa o umiarkowanym stopniu trudności (zarówno fizycznie, jak i technicznie) – częściowo płaska, a częściowo o profilu łagodnie pagórkowatym. Ze względu na liczne zakręty, skrzyżowania oraz miejscami wąskie drogi należy zachować koncentrację i pamiętać o bezpieczeństwie – szczególnie podczas jazdy w grupie;
⇒ nawierzchnia: asfaltowa, w większości dobra i bardzo dobra; dłuższych odcinków o pogorszonej nawierzchni w zasadzie brak, choć nieco „zmęczonego asfaltu” jeszcze się przytrafi. Oczywiście pomniejsze nierówności czy pojedyncze dziury zawsze mogą się zdarzyć, więc warto jechać czujnie. UWAGA! Miejscami mogą wystąpić różne naleciałości typu żwir/piasek/błoto!
⇒ natężenie ruchu: na głównych drogach umiarkowane, na bocznych – przeważnie niewielkie;
⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!
⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!
⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet przewidujemy w miejscowości Przyłęk Duży – i dla wszystkich tras wypada po 55km. Bufet będzie znajdował się kilkanaście metrów obok skrzyżowania, na którym następuje rozjazd tras PRO i MINI.
⇒ obowiązuje BEZWZGLĘDNY nakaz stosowania się do sygnalizacji świetlnej, kolejowej etc. W razie utknięcia przed światłami ewentualnych „uciekinierów” – zawodnicy dojeżdżający później proszeni są o zachowanie fair-play i opóźnienie restartu (a przynajmniej spowolnienie);
⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.
⇒ przysłowiowa „kreska” i końcowy punkt pomiaru czasu usytuowane będą w pięknym szczerym polu pomiędzy Starymi Grudzami a Zawadami (po 111,9 km trasy Sportowej, na 8,3 km przed bazą rajdu w Łowiczu). Liczymy, że znikomy ruch na tej drodze nie zakłóci Wam zabawy, niemniej jako że rajd odbywa się w otwartym ruchu drogowym, to Zawodnikom celującym w podium rekomendujemy, by nie zostawiali wszystkiego na ostatnią chwilę, tylko poszukali okazji na wcześniejszym etapie rajdu (ograniczenie konkurencji do kilkuosobowego odjazdu będzie najlepszym rozwiązaniem).
⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 75-90 minut od przyjazdu do bazy pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zjeść posiłek czy też lekko się odświeżyć.
⇒ krótki wyciąg z regulaminu:
1) lemondki i kierownice czasowe w sportowej grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE.
2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem zatrzymania się – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Poza tym – towarzyszącymi autami bardzo psujecie sobie zdjęcia!
3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie “podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy do Szybkościowców czy Zapaleńcy do Podróżników).
4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.
I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;)
Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie mapy i kilometrówki do wydruku (powyżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.
Rozjazdy tras znakowane są symbolami: PRO (sportowa) i MINI (rekreacyjna).
Trasa GT (podróżnicza) nie jest dodatkowo oznakowana w żaden sposób – natomiast znaczna część dystansu pokrywa się z PRO (obejmuje natomiast dodatkową pętlę „na Kalonkę” pomiędzy km 63 a 117)