Mapki i apki (Strava Club)


 

Mapki i apki – czyli klub rajdydlafrajdy.pl w aplikacji Strava

Nie bez powodu w formularzu rejestracyjnym pytamy, czy korzystacie z aplikacji nawigacyjno-rejestrującej – a jeśli tak, to z jakiej. Chcemy bowiem dać Wam do ręki broń o znaczącej sile – a mianowicie dostęp do plików z przygotowanymi mapami Rajdów* (tak, byście bezproblemowo mogli z nich korzystać na swoich urządzeniach) oraz do „historii” przejechanego Rajdu – wyników, czasów pokonania poszczególnych odcinków, czy nawet wizualizacji „jak to na trasie było”!

Zgodnie z przewidywaniami, po kilku tygodniach rejestracji okazało się, że najpowszechniej dziś używaną aplikacją jest STRAVA – więc to z niej skorzystamy „do obsługi” naszej zabawy. Poniżej krótki opis, jak i do czego Strava nam posłuży, jak z niej korzystać (i czy jest to obowiązkowe) oraz starter-samouczek dla „nowicjuszy”.

Aby wszystko było w jednym miejscu, dla Uczestników stworzyliśmy klub rajdydlafrajdy.pl. Na bieżąco będą tam dodawane Rajdy („events”) wraz z mapami w wersji „cyfrowej”. Po rajdach pojawią się wyniki – zarówno dla całej trasy, jak i wybranych odcinków. Oprócz tego, na bieżąco będzie można śledzić rowerowe aktywności innych Uczestników – może akurat dzięki temu poznacie nowych kompanów swoich wypraw, albo… ciekawe trasy w bliższej lub dalszej okolicy, o których istnieniu dotąd nie wiedzieliście. Dostępne jest też forum.

 

MAPY

Mapy można pobrać na swoje konto/urządzenie (ale tylko przez komputer – funkcja „export”) w formacie .gpx lub .tcx – wówczas taką mapę można sobie wyedytować i dostosować do swoich potrzeb, np. dodać trasę dojazdu na miejsce, czy potraktować jako bazę do stworzenia własnej wycieczki.

Jeżeli korzystamy z telefonu komórkowego i nie potrzebujemy edytować mapy, możliwy jest do niej dostęp bezpośredni – należy „kliknąć” się do Klubu, wybrać Rajd, mapę – i po prostu z niej skorzystać {„use route”)!

 

WYNIKI

Dzięki przygotowanym przez nas segmentom (całej trasy lub jej odcinków), w dniu Rajdu będzie można podglądnąć czasy przejazdu tych segmentów (pod warunkiem uprzedniego „załadowania” ich przez Uczestników), jak również porównać je do czasów osiągniętych przez kolarzy, którzy pokonali je w innych dniach (tzw. „Leaderboards”). Wyniki te mogą zawierać sekundowe odchylenia wynikające z błędu pomiaru GPS i mają charakter orientacyjny, stanowiący dodatkowy element zabawy. Zgodnie bowiem z naszymi regułami o kolejności decyduje przejazd przez linię mety (takie „oficjalne” wyniki będą oczywiście publikowane na www).

 

BIEŻĄCE AKTYWNOŚCI

Kluby na Stravie pomyślane są w ten sposób, że rejestrowane aktywności rowerowe ich członków prezentowane są w formie tygodniowej tabeli oraz listy, na szczycie której pojawiają się coraz to nowe przejazdy. Dzięki temu możecie na bieżąco monitorować, w jakiej formie są Wasi „konkurenci” ;), ale przede wszystkim możecie poznawać nowych kolarzy z Waszej okolicy (lub innych części Polski, w które się wybieracie), a także nowe trasy (odcinki tras), którymi warto przejechać. Zakładając, że Uczestnikami Rajdów dla Frajdy są grupy osób o zbliżonych zamiłowaniach (OK – pewnie wyłonią się 2-3 podgrupy), może okazać się Wam to bardzo przydatne, a z czasem przerodzić w radosną, sportowo-rekreacyjną Społeczność!

 

FORUM

Na forum możemy poruszać tematy związane z naszymi rajdami i cyklem „GRAND PRIX…”, ale również dowolne inne, np. dotyczące organizowanych przez Was wyjazdów czy rowerowych „ustawek”. Informacje o większych wydarzeniach (w tym komercyjnych) – tylko za zgodą Admina. Dla zachowania przejrzystości – wątki nieaktualne będą usuwane. Prośba o kulturę i niezaśmiecanie forum!

 

REJESTROWANIE RAJDU

Rejestrowanie śladu przejechanej trasy może odbywać się równolegle z funkcją nawigacji – lub bez niej. Trzeba jedynie pamiętać o naciśnięciu „nagrywaj” :). Korzystanie z aplikacji nie jest obowiązkowe (rajdy są dla frajdy, nikogo do niczego zmuszać nie będziemy), ale wysoce rekomendowane – szczególnie dla Uczestników klasyfikacji generalnej Cyklu oraz rywalizujących o łupy etapowe. Jest to bowiem jeden ze sposobów na potwierdzenie prawidłowego przejazdu trasy rajdu. Poza tym jest to dodatkowy element naszej zabawy – im więcej z Was weźmie w tym udział, tym będzie ciekawiej! Zresztą tu też czekają na Was różne nagrody! :)

 

KORZYSTANIE W TRAKCIE JAZDY

Nie polecamy podczas jazdy częstego sięgania po telefon do kieszeni i systematycznego sprawdzania, czy „wszystko OK”. Ci z Was, którzy posiadają dedykowane urządzenia GPS (lub nawet zwykłe liczniki) wiedzą, jaka to wygoda mieć je „czytelnie” zamontowane na kierownicy. Dlatego na czas rajdu udostępnimy Wam – wciąż zupełnie bezpłatnie, chociaż obowiązuje kaucja zwrotna 50 zł – uniwersalne uchwyty na telefon Finn, które są bardzo proste w montażu, skuteczne w działaniu i zajmują niewiele miejsca w kokpicie. Będziecie je mogli przetestować „w boju” – i wyrobić sobie własne zdanie (podobno to hit poprzednich sezonów)!

 

I NA KONIEC – JAK ZACZĄĆ?

Strava jest do pobrania na telefony z systemem android oraz iOS, a także na większość urządzeń GPS (Garmin, Polar, Mio…). Uczestnikom, którzy nie posiadają żadnego kompatybilnego urządzenia postaramy się w miarę możliwości użyczyć naszych rezerwowych telefonów.

W podstawowej wersji (dla nas zupełnie wystarczającej) aplikacja jest bezpłatna. Wystarczy utworzyć konto i się zalogować, następnie wprowadzić kilka informacji o sobie i dostosować opcje wg uznania (całość zajmuje dosłownie chwilę). Aplikacja nie ma polskiej wersji językowej, ale nawet bardziej zaawansowane opcje wydają się być zrozumiałe. W wersji „przez komputer” mamy nieco szersze możliwości (np. wspomniane zarządzanie mapami), a przez telefon – łatwość i szybkość obsługi.

Zalecamy, by przed rajdem wypróbować Stravę przynajmniej raz czy dwa. Oswoić się z nią, poznać możliwości, a także to, jak zużywa baterię czy jak reaguje z Waszym urządzeniem. Bywa, że potrafi ją wyłączyć uruchamianie innych aplikacji – nawet takich, jak dłuższa rozmowa telefoniczna, wysyłanie sms’ów, czy robienie zdjęć. Wówczas należy uruchomić ją ponownie, rozpocząć nagrywanie i zatwierdzić „OK” gdy poinformuje, że „utraciła łączność i powróci do poprzedniego miejsca” (prawdopodobnie doliczy wówczas czas przestoju do czasu jazdy, a jeżeli był ruch – połączy dwie lokalizacje linią prostą; ale ciągłość zapisu zachowa!). Po zakończeniu, aktywność należy oczywiście zapisać („save”) i już po chwili można sprawdzić, co ciekawego się „wykręciło”.

Zużycie baterii w dużej mierze zależy od wybranych ustawień, przede wszystkim podświetlenia ekranu. Oczywiście na starcie zalecamy mieć urządzenie maksymalnie naładowane, ale nawet 5-6h jazdy nie powinno wyczerpać baterii.

To nie jest materiał promocyjny, nie będziemy więc tutaj opisywać ze szczegółami wszystkich funkcjonalności (np. naszych ulubionych „Flyby’s”). Ciekawych odsyłamy do rozbudowanego działu wsparcia technicznego Aplikacji, a także do powszechnie dostępnych w internecie tekstów i artykułów – również na polskojęzycznych blogach!

 

*zgodnie z Regulaminem, obowiązkiem Uczestnika jest znajomość trasy Rajdu. Tu jednak nie chodzi o wkuwanie na pamięć wszystkich zakrętów i skrzyżowań – trasy będą bowiem też oznakowane. Aplikacja / nawigacja / rejestracja ma być dodatkowym wsparciem i pokazaniem różnych możliwości, do wykorzystania na codzień czy przy innych wycieczkach.