Rajd XV – woj. zachodniopomorskie



W krainie Pojezierzy Zachodnich

Trzcińsko-Zdrój, 24 września 2022 r.

Baza rajdu: Hala Widowiskowo-Sportowa, ul. Cmentarna 12

Dystans Podróżniczy: Start g. 9 (rejestracja 8:30-8:45)

Dystans Sportowy i Rekreacyjny: Start g. 11 (rejestracja 9:10-10:30)


Na zachodniopomorski etap cyklu „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” premierowo zapraszamy do Trzcińska-Zdroju! Będzie to początek finałowego weekendu VI edycji naszych rajdów, a więc i znakomita okazja by pokazać Wam coś nowego i niecodziennego :)

Zacznijmy od otoczonej starymi murami siedziby naszego Gospodarza, bowiem do Trzcińska-Zdroju wjeżdża się z klasą i honorami – najlepiej przez jedną z historycznych bram. Po chwili oczom przyjezdnych ukazuje się nietypowo zaprojektowany Rynek z wyjątkowym Ratuszem, a o uzdrowiskowych konotacjach przypominają zadbane tereny wypoczynkowo-rekreacyjne nad miejskim Jeziorem Trzygłowskim.

Położenie na Pojezierzu Myśliborskim sprawia, że będzie to etap najbardziej wysunięty na zachód z dotychczasowych. Ponieważ z jakością dróg w tym regionie bywa bardzo różnie, więc ochoczo skorzystamy z tutejszego fragmentu rowerowego Szlaku Pojezierzy Zachodnich, którego asfaltowanie zostało niedawno ukończone. Zróżnicowaną i malowniczo poprowadzoną trasą pojedziemy w kierunku granicy na Odrze – konkretnie na słynny już most pieszo-rowerowy w Siekierkach. Na stronę niemiecką i hen w nieznane przejadą już tylko Uczestnicy dystansu Podróżniczego, natomiast wszystkich startujących czeka tego dnia spora dawka kilometrów odseparowanych od ruchu samochodowego (niespełna 30 na dystansie sportowym – a na pozostałych jeszcze więcej!) :)

Z mijanych po drodze miejsc z pewnością warto wspomnieć o znanej z legendarnej bitwy Cedyni, czy o postumencie poświadczającym „najbardziej wysunięty na zachód kraniec Polski” (ciekawscy mogą dokładniej zlokalizować ten punkt i zatrzymać się na pamiątkowe zdjęcie). Na ten moment atrakcją numer 1 jest jednak wspomniany graniczny most na Odrze „Siekierki-Neurudnitz”, w pełni oddany ledwie latem tego roku. Kiedyś był to strategiczny obiekt kolejowy, a jego historia i znaczenie są bez wątpienia warte poznania. Korzystając z okazji zorganizujemy tam bufet, więc komu nie będzie bardzo spieszno – może sobie spokojnie pozwiedzać :)

Trasę tradycyjnie przygotowaliśmy w 3 wariantach o różnej długości, przy czym wersję MINI możemy nawet zaproponować na 2 różne sposoby ;)

=> Sportowa (PRO, 112 km / 400m przewyższenia)


=> Podróżnicza (GT, 168 km / 400m przewyższenia)


[Uwaga! Do mostu w Siekierkach trasa przebiega po stronie polskiej, ale na ten moment strava nie potrafi jeszcze „przejechać” przez Odrę, więc dla zachowania ciągłości ślad prowadzi po stronie niemieckiej]

=> Rekreacyjna (MINI, 96 km / 300m przewyższenia)


[ALTERNATYWNIE można pojechać i wrócić tą samą trasą – dystans wyniesie wówczas 80 km i w zasadzie w całości przebiegnie po drodze rowerowej!]

UWAGA! Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy lub ewentualnie podróżniczy!


Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników po okolicznościowe medale, na pyszny posiłek przygotowany przez lokalne Koło Gospodyń Wiejskich, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, czapeczki, buffy, rękawki, ochraniacze na buty, ręczniki, skarpetki, t-shirty, bidony…), jak również rozmaite przysmaki dla wzbogacenia mistrzowskiej diety ;)


Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • modne i wygodne stroje oraz akcesoria kolarskie z autorskiej kolekcji firmowanej przez MARTOMBIKE,
  • znane i lubiane sportowe okulary przeciwsłoneczne marki GOG,
  • aromatyczne i regenerujące terapie solankowe od bocheńskiej firmy SALCO,
  • przyjemnie orzeźwiające i mocno wyskokowe, ale absolutnie bezalkoholowe piwa KARMI SOMERSBY,
  • czarodziejskie smarowidła marki Sportsbalm oraz niezastąpione suplementy od Dextro Energy – na co dzień do kupienia w Radello,
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony DeliTire,
  • pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Miasta Trzcińsko-Zdrój i Powiatu Gryfińskiego :)

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa o łagodnym profilu wysokościowym – choć nie jest znowu tak zupełnie płasko (droga ma tendencje do wznoszenia się lub opadania z 1-2% nachyleniem, a przed Cedynią można nawet ze 2 razy się rozpędzić – w dużej mierze „jak po stole” będzie natomiast w części przewidzianej dla Podróżników). Trasa jest też stosunkowo łatwa technicznie – co nie zwalnia z zachowania koncentracji, uważania w zakrętach czy na skrzyżowaniach;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie dobra i bardzo dobra, ale jak na dopiero budujące się Pomorze Zachodnie przystało – nie brakuje też odcinków w pogorszonym stanie. W znakomitej kondycji są Trasy Rowerowe i oczywiście odcinki wyremontowane w ostatnich latach (jak np. końcowe 15 km Warnice – Trzcińsko-Zdrój). Zrobiona jest też droga do Cedyni – niestety za wyjątkiem łączników z DDR (wybraliśmy najlepszy…) oraz miejsc gdzie przebiega przez miejscowości (dziury!). Dalej do Siekierek też jest w porządku, natomiast największą „różnorodnością” nawierzchni charakteryzuje się odcinek Siekierki – Mieszkowice – Warnice (dla Podróżników: Kostrzyn – Warnice), ale zachowując na tych gorszych fragmentach należytą uwagę powinno być się bez uszkodzeń.

Pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ natężenie ruchu: na większości trasy niewielkie (a nawet minimalne i zerowe). Ze względu na sobotę oraz handel przygraniczny – większego ruchu można spodziewać się w rejonie Cedyni i Osinowa czy Mieszkowic (oraz Kostrzyna – dla Podróżników). Z kolei wzmożonego ruchu turystycznego można spodziewać się w rejonie mostu w Siekierkach (spokojnie – to jest 2x po kilkaset metrów!) i momentami na samej Trasie Rowerowej;

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, pieszych, pojazdów leśnych oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania! Szczególnie prosimy uważać w kilku miejscach przecięcia Trasy Rowerowej z drogami publicznymi – może brakować oznakowania regulującego pierwszeństwo, ponadto dojazdy do skrzyżowań bywają zarośnięte i widoczność jest tam mocno ograniczona!;

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.

⇒ obowiązuje BEZWZGLĘDNY nakaz zatrzymania przy przejazdach kolejowych w przypadku opuszczenia zapór lub działającej sygnalizacji! W razie utknięcia przed przejazdem ewentualnych „uciekinierów” – zawodnicy dojeżdżający później proszeni są o zachowanie fair-play i opóźnienie restartu (a przynajmniej spowolnienie);

zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet dla wszystkich dystansów planujemy na DDR przy moście w Siekierkach. Dla trasy PRO i GT będzie to po 54km, a dla MINI – po 38km;

⇒ przysłowiowa „kreska” narysowana będzie na wjeździe do Trzcińska-Zdrój – jeszcze przed zabudowaniami oraz przed ponownym wjazdem na DDR. Pamiętajcie o bezpieczeństwie i fair-play – przypominamy, że finisz lewą stroną jezdni jest zabroniony, a konsekwencją może być dyskwalifikacja lub przesunięcie na koniec grupy!

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 75 minut od wjazdu na metę pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zrobić rozjazd, zjeść posiłek czy też odświeżyć się pod prysznicem;


⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

Co prawda technicznie trasa zalicza się do tych łatwiejszych, ale paradoksalnie podczas jazdy w grupie to właśnie na takich etapach częściej dochodzi do niepożądanych zdarzeń. Radzimy przede wszystkim zachować koncentrację, rozsądne odstępy – i nie wykonywać gwałtownych manewrów typu nagła zmiana toru jazdy czy ostre hamowanie. Co jest możliwe – sygnalizujcie sobie zawczasu!

Ponadto do przejazdu Trasą Rowerową zalecamy podejść na luzie, dla przyjemności i z poszanowaniem innych użytkowników (jeśli akurat będą) – słowa te kierujemy przede wszystkim do tych, którzy przyjeżdżają z bardziej sportowym nastawieniem, bo dla wszystkich pozostałych powinna być to „oczywista oczywistość ;)


⇒ krótki wyciąg z regulaminu:

1) lemondki i kierownice czasowe w sportowej grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE.

2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem zatrzymania się – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Poza tym – towarzyszącymi autami bardzo psujecie sobie zdjęcia!

3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie “podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy w razie dogonienia przez Szybkościowców czy Zapaleńcy przez Podróżników).

4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.

I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;) (tym bardziej, że na Trasie Rowerowej nie mamy specjalnie jak Wam pomóc).

Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie mapy i kilometrówki do wydruku (powyżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Rozjazdy tras znakowane są symbolami: PRO (sportowa) oraz MINI (rekreacyjna). Nie przewidujemy osobnego oznakowania dla trasy GT (podróżnicza).


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!