Rajd VI – woj. warmińsko-mazurskie



Perły Północy cz. II

Lidzbark Warmiński, 22 maja 2022

Baza rajdu: Lidzbarski Dom Kultury, Juliusza Słowackiego 4

Dystans Podróżniczy: Start g. 9 (rejestracja 8:20-8:40)

Dystans Sportowy i Rekreacyjny: Start g. 11 (rejestracja 9:10-10:30)


Na VI etap cyklu „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” zapraszamy w warmińsko-mazurskie! Gospodarzem rajdu będzie kolejny debiutant w tegorocznej edycji i najprawdziwsza Perła Północy, czyli jedyny i niepowtarzalny Lidzbark Warmiński :)

Tym razem etap będzie tak wysunięty na północ, jak jeszcze nigdy przedtem w tym województwie! Przygotowana tutaj runda nie jest może najłatwiejsza, ale jednocześnie tak malownicza i urozmaicona, że zaczniecie za nią tęsknić jeszcze zanim ją ukończycie ;)


Przewidujemy wytyczenie 3 tras o różnej długości:
=> Sportowa (PRO, 130km / 1.000m przewyższenia)


=> Podróżnicza (GT, 184km / 1.500m przewyższenia)


=> Rekreacyjna (MINI, 94km / 750m przewyższenia)

UWAGA!

Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy lub ewentualnie podróżniczy!


Na rozgrzewkę Sportowcom i Podróżnikom (Rekreacyjnych oszczędzimy) zaserwujemy pętelkę Łabno-Suryty-Blanki-Kłębowo, czyli prawdopodobnie najbardziej wymagający fragment trasy, okraszony fantastycznym widokiem na okolicę. Bonusem będzie świetny zjazd, ale z rozpędzaniem należy mocno uważać, bo jest ciasno i miejscami kręto. Po chwili oddechu czeka wizyta na asfaltowej łące pełnej wyrw i kraterów – niestety ten odcinek nie doczekał się jeszcze remontu i trzeba bardzo uważać. Problemy dziurawego świata kończą się wraz z dotarciem do stóp eleganckiej serpentyny prowadzącej do niewielkiego Radostowa, a później czeka fura zabawy po nowiutkim asfalcie Radostowo-Gradki, skąd rozpocznie się wręcz sielankowy fragment w kierunku zlokalizowanego przed Dobrym Miastem pit-stopu na uzupełnienie energii.

Niebawem po bufecie przygotowane trasy rozjadą się na dobre. Uczestnicy dystansu sportowego pomkną w zwartym szyku przez Lubomino na Ornetę, skąd rozpoczną kołowanie na finisz i metę ;) „Ostatnia prosta” liczy sobie 35 km (na finisz 30 km), a po drodze do Lidzbarka Warmińskiego – oprócz wielu krajobrazowych przyjemności – napotyka… raptem jedno rondo! Można się rozpędzić? Można! Trzeba to jeszcze tylko utrzymać ;)

Z kolei Podróżnicy w poszukiwaniu widokowych wrażeń zjadą aż po Łomy – i tak las za lasem, pagórek za pagórkiem będą odkrywać uroki Warmii. Po drodze do Ornety zaliczą m.in. Świątki, Wapnik czy Miłakowo, a także odbiją na chwilę z głównego szlaku, by przyjrzeć się „Warmińskiej Jerozolimie”, czyli wzniesionej „na wzór i podobieństwo” Kalwarii w Głotowie. Frajdowców Rekreacyjnych czeka natomiast w Praslitach odbicie na najbardziej naturalny i wyciszony fragment trasy – z wizytą w głębokim lesie włącznie. Z dalekich rozmyślań przywoływać będą bardziej i mniej sporadyczne wertepy, a podczas wjeżdżania na główną drogę w Runowie – okrzyki nadlatujących z lewej strony Uczestników pozostałych dystansów ;)

A po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na regionalny posiłek od Koła Gospodyń Wiejskich, dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…), a także przeróżne przysmaki dla wzbogacenia mistrzowskiej diety ;)


Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • modne i wygodne stroje oraz akcesoria kolarskie z autorskiej kolekcji firmowanej przez MARTOMBIKE,
  • znane i lubiane okulary przeciwsłoneczne marki GOG,
  • aromatyczne i regenerujące magiczne specyfiki na bazie soli bocheńskiej od firmy SALCO,
  • przyjemnie orzeźwiające i mocno wyskokowe, ale absolutnie bezalkoholowe piwa KARMI SOMERSBY,
  • czarodziejskie smarowidła marki Sportsbalm oraz niezastąpione suplementy od Dextro Energy – na co dzień do kupienia w Radello,
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony DeliTire,
  • pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Miasta Lidzbark Warmiński :)

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy ich, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa o umiarkowanym stopniu trudności – w krajobrazie dominują pagórki, ale na ogół łagodne (kilka bardziej wyrazistych podjazdów i zjazdów też się jednak znajdzie);

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, w większości dobra i bardzo dobra; Uczciwie musimy jednak przestrzec przed 2 fragmentami, które są bardzo złe – ale niestety nie ma dla nich alternatywy. Oba znajdują się niedaleko Wojtówka – pierwszy w rejonie Żegoty-Modliny (liczy ok. 4km i wygląda strasznie, ale rowerzyści przeważnie jakoś znajdują sensowny tor jazdy pomiędzy wyrwami i radzą sobie nienajgorzej – zresztą wiodą tamtędy trasy różnych maratonów, zawodów czy nawet ustawek); drugi kilka km dalej, na trasie do Radostowa (wygląda zdecydowanie lepiej, ale ok. 1,5-2 km jest uciążliwe). Trochę nierówności jest też między dwoma nowymi odcinkami we Frączkach, a na trasie rekreacyjnej mocno zmęczony jest asfalt na drodze do Łaniewa. Oczywiście krótkie fragmenty o pogorszonej nawierzchni czy pojedyncze dziury wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ natężenie ruchu: na głównych drogach umiarkowane, na bocznych – niewielkie; Zwiększony ruch może występować w samym Lidzbarku Warmińskim, a także na przejeździe drogą krajową przez Dobre Miasto. Drogi wojewódzkie prowadzące do i z Ornety „w tygodniu” bywają bardzo ruchliwe, ale w weekendy jest tam wyraźnie luźniej;

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, pieszych, mieszkańców, pojazdów rolniczych oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet usytuowany będzie mniej więcej w połowie dystansu, tj. jeszcze przed Dobrym Miastem.

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.

⇒ przysłowiowa „kreska” namalowana będzie na ostatnim pagóreczku trasy, za Laudą, tj. ok. 5 km od bazy rajdu. Przypominamy, że finisz lewą stroną jest ZABRONIONY – konsekwencją może być dyskwalifikacja lub przesunięcie na koniec grupy.

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 75 minut od przyjazdu do bazy pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować kolegom, na spokojnie przejechać pod Wysoką Bramą, przez Stare Miasto i wokół Zamku, zjeść posiłek czy też nieco się odświeżyć.

⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

  1. Na odcinkach o pogorszonej nawierzchni radzimy ostudzić emocje, zmniejszyć prędkość i zwiększyć odstępy – szkoda rowerów! Po rozgrzewkowym odcinku Suryty-Blanki-Kłębowo przyjedziecie tam zapewne podzieleni, ale naprawdę nie ma sensu ani tam szczególnie uciekać, ani gonić – chyba, że do Lidzbarka ktoś chce wracać pieszo….
  2. Wspomniany odcinek Suryty-Blanki-Kłębowo jest dość wąski, kręty i w większości zjazdowy – zalecamy zwiększoną ostrożność!
  3. Kilka zakrętów i skrzyżowań zaserwuje także Dobre Miasto, które dodatkowo leży „w dole”. Warto za bardzo się nie rozpędzać, żeby później nie pomylić drogi i pozostać na właściwej trasie.
  4. Gdzie obowiązuje jazda po drogach i ścieżkach rowerowych – szczególnie uważamy na dzieci, pieszych oraz innych rowerzystów!

⇒ krótki wyciąg z regulaminu:

1) lemondki i kierownice czasowe w grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE;

2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem zatrzymania się – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Poza tym – ewentualnymi autami towarzyszącymi psujecie sobie zdjęcia!

3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie „podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy w razie dogonienia przez Szybkościowców czy Zapaleńcy przez Podróżników).

4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.

I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;)


Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie mapy i kilometrówka. Trasy w większości będą też oznakowane strzałkami na asfalcie (za wyjątkiem części Podróżniczej) – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Rozjazdy tras znakowane są symbolami: GT (podróżnicza), PRO (sportowa) oraz MINI (rekreacyjna).


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!