Rajd VIII – woj. małopolskie



Beskid Wyspowy

Myślenice, 30 maja 2021

Baza rajdu: Szkoła Podstawowa nr 4, ul. Zdrojowa 16 (vis a vis dotychczasowej bazy, tj. Hali „Sport Myślenice”)

Dystans Podróżniczy: Start g. 9:15 (rejestracja 8:20-9:00)

Dystans Sportowy i Rekreacyjny: Start g. 11 (rejestracja 9:15-10:30)



Areną zmagań rajdu w Małopolsce ponownie stanie się Beskid Wyspowy, a w wersji Podróżniczej zahaczymy także o ten Sądecki! Gospodarzem wydarzenia już po raz trzeci będą Myślenice, które stanowią znakomitą bazę do bliższych i dalszych eskapad po malowniczej okolicy. Samo miasto spokojnie i konsekwentnie staje się coraz bardziej interesujące dla odwiedzających, a dysponując tak atrakcyjnym terenem rekreacyjnym jakim jest Zarabie – oferuje coraz więcej i więcej możliwości na aktywne spędzenie czasu. Trasę przygotujemy w 3 wariantach o różnej długości (przydatne informacje, mapy i pliki do pobrania znajdują się na dole strony):
=> podróżnicza (164km / ok. 3.000m łącznego przewyższenia)
=> sportowa (115km / ok. 2.000m łącznego przewyższenia)
=> rekreacyjna (79km / ok. 1.300m łącznego przewyższenia)

Początkowo trochę korciło, by tegoroczną trasę w dużym stopniu oprzeć o dotychczasowy ślad, ale jak zwykle [skoro są możliwości] zwyciężyła chęć pokazania Wam kolejnych fantastycznych odcinków oraz nieco innej perspektywy tych, które już znamy. Miejscami trasa powiedzie bowiem w przeciwnym niż poprzednio kierunku, a to – wbrew pozorom! – zmienia całkiem sporo. Mimo zmian, skala trudności będzie porównywalna do lat ubiegłych – w wersji „sportowej-podstawowej” oznacza to 2.000m przewyższenia na dystansie 115km. Tym razem zaczniemy od wizyty nad Jez. Dobczyckim, a Kobielnik zostawimy na koniec (zjazdu spod Kamiennika ryzykować nie będziemy). Na trasie zadebiutują Krzyworzeka, Krasne-Lasocice, Szyk-Rupniów oraz Lipowe (Słopnice). Przełęcz Rydza-Śmigłego pod Mogielicą (najwyższy punkt tej wersji trasy, 700mnpm) oraz Porąbkę z Dobrej już znacie – na dodatek jakimś cudem pokonamy je „jak zawsze”, czyli od wschodu. Przy dobrej pogodzie runda wyjdzie doprawdy przepiękna, a nowe fragmenty jeszcze bardziej ją uatrakcyjnią. Dość powiedzieć, że wysiłek włożony w Krzyworzekę zaowocuje jedną z najładniejszych panoram Beskidu Wyspowego – przez 7km droga faluje „granią”, z niemal nieograniczoną perspektywą (przy korzystnym wietrze może to jednak minąć bardzo dynamicznie ;) ). Z kolei schowany między Limanową a Słopnicami podjazd na wierch Lipowe śmiało mógłby stanąć w szranki do niejednego frajdowego konkursu piękności.

Dla długodystansowców podjazd na Lipowe będzie łagodnie wznosił się jeszcze dalej i zapoczątkuje liczącą dodatkowe 49km Pętlę Pełną Przygód. Otóż Trasa Podróżnicza zdobędzie Wysoką (800mnpm), a następnie szerokim łukiem zakręci się wokół Modyni (1027mnpm). Oznacza to długi i pyszny zjazd do Jastrzębia, wizytę w cudownej głuszy na Zakiczniu, mocno widokowy fragment przez Wolę Kosnową, niełatwy podjazd na Przełęcz Słopnicką – i szalony (zwłaszcza w I fazie) zjazd do Słopnic. Kto tylko czuje się na siłach pokonać 3.000m w pionie na dystansie 164km – bezsprzecznie polecamy!

Na Trasie Rekreacyjnej też atrakcji nie zabraknie. Choć siłą rzeczy będzie ich mniej, to… w przeliczeniu na kilometr już niekoniecznie ;) Nie jest to co prawda najtrudniejsze 80km świata, ale zachęcamy, by szczególnie do tego dystansu podejść na spokojnie i przez 4-5h po prostu cieszyć się urokami okolicy. Łatwiejszych i trudniejszych podjazdów na trasie nie brakuje, ale widoki (oraz zjazdy!) powinny wynagrodzić litr czy dwa wylanego potu :) Niemniej – gdyby wśród zainteresowanych Trasą Rekreacyjną lekkie obawy budził profil oraz łączne przewyższenie rzędu 1.300m, to dajcie znać. W razie potrzeby rundę można poprowadzić ciut inaczej i przyciąć ok. 200m przewyższenia, albo nawet zaproponować wersję „MINI-MINI” (www.strava.com/routes/2821318747055796164).

Podobnie jak w poprzednich latach, etap małopolski z pewnością należy do najbardziej wymagających w całej edycji. Przygotowana runda pełna jest bowiem odcinków, które pozwalają wykazać się umiejętnościami jazdy „w górach”, a niekiedy nawet wymagają głębszego sięgnięcia do posiadanych rezerw mocy – oczywiście wszystko z uwzględnieniem charakteru naszej zabawy i pod warunkiem zachowania zdrowego rozsądku oraz podstawowych zasad bezpieczeństwa!

Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…), a także przeróżne przysmaki dla wzbogacenia mistrzowskiej diety ;)

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • pierwszorzędne stroje i akcesoria kolarskie z kolekcji zaprojektowanej specjalnie na nasze Rajdy przez MARTOMBIKE,
  • przeciwsłoneczne okulary w nowej odsłonie, czyli GOG‘i (tudzież GOG‘sy)
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony DeliTire,
  • dodające komfortu kosmetyki Sportsbalm oraz pobudzające smakołyki spod znaku Honey Stinger i Dextro Energy – na co dzień do kupienia w Radello,
  • magiczne eliksiry i życiodajne minerały od ActivLab,
  • poręczne i przydatne uchwyty na telefon FINN,
  • pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Miasta i Gminy Myślenice oraz Powiatu Myślenickiego :)

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)

Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.

Ponadto – zabrania się udziału w rajdzie osobom z podejrzeniem lub objawami wirusa COVID-19, jak również podlegającym kwarantannie.


Podsumowanie / co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ … czego by jednak o „ściganiu” nie mówić i nie pisać, to w przypadku takiej trasy o wyniku sportowej rywalizacji zadecydują przede wszystkim różnice na podjazdach. Prosimy o tym pamiętać – i w szczególności NIE URZĄDZAĆ karkołomnych pościgów na zjazdach;

⇒ trasa o mocno pagórkowatym profilu, z wieloma wyraźnymi podjazdami i zjazdami, bardzo wymagająca fizycznie, a na większości zjazdów również technicznie;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, z reguły dobra lub bardzo dobra. Niekiedy są to jednak drogi boczne czy leśne – trafiają się pozostałości po przejazdach ciężkiego sprzętu, a po opadach zbiera się żwir czy piasek. Dłuższych odcinków o zniszczonej nawierzchni w zasadzie brak, choć w kilku miejscach troszkę trzęsie (fragment zjazdu przez Brzezową, zjazd spod Mogielicy na Chyszówki czy podjazd na Żerosławice). Dodatkowej uwagi wymaga niewielki fragment między Koszarami a Limanową, gdzie przez kilkaset metrów asfalt jest ciut wybrakowany, a na krótkim zjeździe nawierzchnia jest dość luźna – warto się nie rozpędzać!

Pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ natężenie ruchu: w zdecydowanej większości niewielkie lub umiarkowane. Większego ruchu można spodziewać się w rejonie samych Myślenic zwłaszcza od Osieczan do odbicia w Droginii (ok. 3 km) oraz na powrocie – w zasadzie już od Lipnika (czyli ostatnie 15 km, ale nie jest to „stałe” natężenie). Ruchliwe będzie też zapewne 1.300 metrów po DK-28 pod Limanową – niby kawałeczek, ale droga wiedzie tu pod górkę (na końcu prosimy uważać skręcając w lewo!);

⇒ wspomnianą ostrożność zachować należy cały czas – również w stosunku do współuczestników;

⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz weekendowych kierowców!!

uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufety planujemy zlokalizować następująco: Trasa Sportowa – Przełęcz Rydza-Śmigłego (km 70), Trasa Podróżnicza – Lipowe (km 62) i Przełęcz Rydza-Śmigłego (km 120), Trasa Rekreacyjna – Kawec (km 35);

⇒ przysłowiowa „kreska” usytuowana będzie w rejonie startu. Przy ładnej pogodzie myślenickie Zarabie bywa ruchliwe, natomiast wcześniejsze edycje pokazują, że po takim rajdzie i tak w większości na metę przyjeżdżacie pojedynczo :)

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie;

⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

– boczne drogi bywają wąskie – należy mieć to na uwadze jadąc w parach czy omijając nierówności;

– szczególną ostrożność należy zachować na zjazdach – zwiększyć odstępy, a prędkość dostosować do panujących warunków i własnych umiejętności – apelujemy o rozsądek i ZABRANIAMY SZARŻOWANIA w jakiejkolwiek postaci; niektóre zjazdy są strome i bardzo strome, kręte i wąskie, a przy tym niepozbawione żwiru czy piasku – nabieranie wysokich prędkości może okazać się dużo łatwiejsze niż wyhamowanie przed wirażem czy nadjeżdżającym z przeciwka samochodem…;

– niektóre zjazdy bądź szybkie odcinki kończą się znakiem STOP! lub koniecznością ustąpienia pierwszeństwa – i bezwzględnie należy się do tego stosować!

– należy zwracać uwagę na znaki drogowe oraz ostrzeżenia malowane przez nas na asfalcie! Informacje o ograniczeniach prędkości (30-40 km/h), ostrych zakrętach, zwężeniach drogi czy wszystkie inne “wykrzykniki” w zdecydowanej większości przypadków mają tu uzasadnienie – ewentualne “lądowania w pokrzywach” stanowią w tym przypadku najmniej dotkliwą “karę” za niepotrzebnie podejmowane ryzyko (i niech tak pozostanie).


Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się zaktualizowane ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy w większości będą też oznakowane strzałkami na asfalcie (za wyjątkiem części Podróżniczej) – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Rozjazdy tras znakowane są symbolami: GT (podróżnicza), PRO (sportowa) oraz MINI (rekreacyjna).


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!


Wytyczone zostały 3 trasy o różnej długości:

=> Trasa Sportowa (podstawowa): 115km / ok. 2.000m przewyższenia (link)

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2021 małopolskie.gpx”]



=> Trasa Podróżnicza: 164km / ok. 3.000m przewyższenia (link)

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2021 małopolskie GT.gpx”]



=> Trasa Rekreacyjna: 79km / ok. 1.300m przewyższenia (link)

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2021 małopolskie MINI.gpx”]

[Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy lub podróżniczy!]


Pliki do pobrania: