Rajd III – woj. warmińsko-mazurskie



Równina Mazurska

Szczytno – nowy termin! – 4 lipca (start o g. 11)

Baza rajdu: Orlik „Kamionek”, os. Kamionek, Szczytno



Gdy okoliczne szosy na dobre już rozbłysną świeżo wysprzątanym asfaltem, zapraszamy w warmińsko-mazurskie na III w tym sezonie rajd z cyklu „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę”! Po raz pierwszy w historii naszej zabawy Gospodarzem będzie Gmina Szczytno, więc na Uczestników czeka zupełnie premierowa trasa. Dla porządku można dodać, że po Mazurach i Warmii przemieszczamy się „krok po kroczku” i jest to jedyny region, w którym co roku zmieniamy lokalizację – prędzej czy później do którejś z dotychczasowych przyjdzie nam jednak radośnie powrócić! :)

Gmina Szczytno i w ogóle cały powiat szczycieński w dużej mierze rozłożone są na obficie zalesionej części Równiny Mazurskiej. Co prawda w północnej części obszar wkracza w pagórkowate tereny Pojezierza Mrągowskiego, to jednak cała okolica charakteryzuje się raczej łagodnym ukształtowaniem terenu. Podobnie też będzie wyglądał cały rajd – z początku bardzo spokojny, wręcz „wyizolowany”, dopiero w miarę upływu dystansu nabierze swoistej dynamiki. Zmiany w uporządkowanym krajobrazie zaczną zachodzić szybciej, przybędzie zakrętów, a pod kołami będzie można poczuć niewielkie wzniesienia. Motywem przewodnim zabawy – tradycyjnie w tym regionie – będą pachnące zielenią gęste lasy i wesoło połyskujące w wiosennym słońcu jeziora. Pewnie niełatwo będzie oderwać wzrok od gęstniejącej w oczach przyrody, szczególnie gdy temperaturę otoczenia podniesie o kilka stopni gorąca atmosfera frajdownego peletonu. W razie ewentualnego niedosytu zachęcamy, by nacieszyć oczy i spędzić nieco czasu w samym Szczytnie – od bazy rajdu, przez Plac Juranda czy Ruiny Zamku Krzyżackiego, aż po parkowe skwery nad Jeziorem Domowym Małym rozpościera się bowiem teren niezwykle atrakcyjny i kuszący rekreacyjnie. Mało tego – z obu dystansów na Kamionek można sobie wrócić urokliwą drogą rowerową nad jez. Domowym Dużym – jedyny szkopuł to pokonanie kilku schodów oddzielających jezioro od osiedla.

W wersji podstawowej całkowity dystans rajdu wyniesie 115 leciutko pofałdowanych kilometrów (zwłaszcza w drugiej części). Finiszowe metry i końcowy punkt pomiaru kolejności urządzimy nieco przed wjazdem do Szczytna, a nawet jeszcze przed Romanami – w punkcie zaznaczonym na mapie, po niespełna 108 km. Głównie dlatego, że asfalt jest tam lepszy, ruch mniejszy, a i króciutki podjazd się znajdzie (na odcinku powrotu do bazy mogą też wystąpić prace drogowe związane z wymianą nawierzchni). Z kolei dla amatorów jazdy czysto rekreacyjnej przygotujemy wersję skróconą do 88 km, która z powrotem do Szczytna a następnie na Kamionek wjedzie od zupełnie innej strony (jak zwykle wszystko zostanie odpowiednio oznakowane).

Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, po odbiór medali, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…)

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • pierwszorzędne stroje i akcesoria kolarskie z kolekcji zaprojektowanej specjalnie na nasze Rajdy przez MARTOMBIKE,
  • przeciwsłoneczne okulary spod znaku sportowej elegancji od GOGGLE,
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony Deli Tire,
  • poręczne i przydatne uchwyty na telefon FINN, na co dzień do kupienia w AlpinBIKE,
  • pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Gminy Szczytno :)

Nagrody i upominki przyznajemy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.


Podsumowanie / co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie;

⇒ trasa w pierwszej części niemal zupełnie płaska, z upływem dystansu nabierająca lekko pagórkowatego charakteru; trasa nie jest szczególnie wymagająca fizycznie ani technicznie – ewentualne zmęczenie to raczej kwestia tempa czy dystansu;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, często bardzo dobra, ale występuje kilka odcinków o pogorszonej jakości – kiepsko jest z Dżwierzut do Orzyn (km 92-100), nieco lepiej z Jedwabna do Pasymia (km 62-75) oraz z Wawroch do Lipowca (km 12-20). Ponadto mamy informację, że na ostatnim z wymienionych odcinków poszło duże zlecenie na „polepszenie stanu drogi poprzez wysypanie na nią drobnych kamyczków”, czyli technologię stosowaną jedynie tam, gdzie czyjś szwagier potrzebuje zarobić. Sprawa niestety wygląda na relatywnie świeżą i najlepszym sposobem na jej pokonanie jest zwolnić i czujnie podążać śladem przetartym przez koła samochodów….

oczywiście pojedyncze dziury wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ natężenie ruchu: Na większości trasy niewielkie, a nawet minimalne; większego ruchu można spodziewać się w samym Szczytnie i w Pasymiu (oraz na ich peryferiach). Na 2-3 odcinkach (właśnie na wyjeździe za Szczytnem oraz na dojeździe do centrum Pasymia jest zalecenie lub nakaz poruszania się drogą rowerową – jest ona z kostki, ale w dobrym stanie);

⇒ Przejazd przez Szczytno ma charakter „honorowy” i prosimy o zachowanie zwiększonej ostrożności. Nabieranie szybszego tempa sugerujemy rozpocząć dopiero z upływem dystansu (pewnie z początku i tak spowolnią Was kamyczki);

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników;

⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. [Bufet usytuowany będzie mniej więcej w połowie trasy, między Wielbarkiem a Jedwabnem – dokładna lokalizacja zostanie podana na odprawie przed startem];

⇒ z kolei przysłowiowa „kreska” usytuowana będzie na jednym z wzniesień między Orzynami a Szczytnem [opis w tekście – a na mapie punkt końcowy]. W przypadku jazdy w większej grupie – zachęcamy do przeprowadzenia kilku żwawych akcji „uszczuplających” liczbę pretendentów do wygranej ;) A tak poważnie – pamiętajcie o bezpieczeństwie i fair-play! Ponadto przestrzegamy, że za przekroczenie osi jezdni podczas sprintu finiszowego należy liczyć się z dyskwalifikacją;

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 80 minut od przecięcia finiszu przez pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować kolegom, zrobić rozjazd, zjeść posiłek czy też się odświeżyć.

Ponieważ trasa wiedzie drogami o zróżnicowanej widoczności, apelujemy o zabranie oświetlenia rowerowego czy też jaskrawych elementów odzieży.

Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W przypadku tego rajdu nie bardzo jest gdzie zboczyć, a przebieg trasy opiera się na nazwach kilku miejscowości: Szczytno – Lipowiec – Wielbark – Jedwabno – Pasym – Dźwierzuty – Orzyny – Szczytno.
W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się zaktualizowane ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie, ale trzeba pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!



Dystans: 115 km; łączne przewyższenie: ok. 500 m



Dystans MINI: 88 km; łączne przewyższenie: ok. 350 m

[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]


Pliki do pobrania: