Rajd VI – woj. świętokrzyskie


Świętokrzyski SKOS

Skarżysko-Kamienna – Suchedniów, 2 sierpnia (start o g. 11)

START: Hala Sportowa MCSiR, ul. Sienkiewicza 34, Skarżysko-Kamienna

META: Hala Sportowa MOSiR, ul. Sportowa 5, Suchedniów

W naszym Cyklu czas na święto – a konkretnie na święto-krzyskie! Na 6. etap w tegorocznej edycji zapraszamy na okoliczne pagórki, a wydarzenie po raz pierwszy w historii będzie miało dwóch Gospodarzy – rozpoczniemy bowiem w Skarżysku-Kamiennej, a zakończymy w sąsiednim Suchedniowie. Zamiast jednak kilkukilometrowej wycieczki „na kiełbaskę”, zafundujemy sobie solidną pętlę łączącą te dwa miasta. Od pierwszych liter granicznych punktów tej pętli wziął się po części tytułowy SKOS – trasa w dużej mierze przebiega bowiem po terenie Suchedniowsko-Oblęgorskiego Parku Krajobrazowego, a więc brakującym elementem układanki jest leżącym na drugim krańcu i jakże romantycznie brzmiący Oblęgór.

Ten SKOS nie wziął się tak zupełnie znikąd, albowiem tym rajdem mieliśmy zainicjować tegoroczne zmagania z urokami bardziej pofałdowanego krajobrazu. Po „pandemicznych” przesunięciach w kalendarzu zamiar ten stał się nieaktualny, jednak przygotowanej trasy zmieniać nie ma potrzeby. Skala trudności pozostanie więc umiarkowana, z przyjemnym przewyższeniem rzędu 1.000 m na całym dystansie. Runda w dużym stopniu będzie nawiązywała do tej zeszłorocznej, a w bardzo dużym – do tego jak zeszłoroczna miała faktycznie wyglądać (w ostatniej chwili musieliśmy bowiem zamienić kierunek początku i zakończenia). Przed Wami zatem trasa jak ją autor stworzył, choć… przez rok czasu jednocześnie dojrzał, by nieco uatrakcyjnić ostatnie kilometry ;)

Początek tym razem będzie bardzo spokojny, iście rozgrzewkowy. W zasadzie aż do Odrowążka – czyli przez pierwsze 20 km – będzie niemal płasko, choć uważni cykliści pewnie odnotują, że wysokość będzie powolutku acz systematycznie rosła. Kolejna „dycha” to słynna już prosta przez Szałas do Samsonowa – z jednym podjazdem, dwoma pagórkami i… dwoma zakrętami. Przy dobrej pogodzie ten prowadzący gęstym lasem fragment jest na swój sposób fascynujący, albowiem jasną nitkę asfaltu widać na dobrych kilka kilometrów wprzód (przy okazji podjazdy wyglądają na bardziej złowrogie niż faktycznie są). Następny odcinek na tle pozostałych niczym nadzwyczajnym się nie wyróżnia, choć trudno odmówić uroku sielankowemu widoczkowi na Zalew Umer, czy serii skrzyżowań w Kostomłotach / Miedzianej Górze (prosimy uważać!). Dla uatrakcyjnienia tej części rajdu postawimy wczesny bufet, a chwilę później wersja MINI odbije przygotowanym wcześniej skrótem. W wersji podstawowej przyjdzie natomiast bliżej poznać łagodny krajobraz w rejonie Promnika i Strawczyna. Być może na gościnne występy zawita też regionalny produkt turystyczny, czyli kielecki wiatr. Hasło, by powoli zacząć wracać powinno paść za Rudą Strawczyńską. Łatwo powiedzieć – trudniej uczynić. Co prawda przez Hucisko pójdzie jeszcze pewnie z blatu i rozpędem, ale Oblęgór (zwany również Widomą) oznacza kilka minut radosnego udeptywania małej tarczy (100 m przewyższenia na 1,5 km podjazdu). Przyspieszony oddech warto uspokoić rozważnym zjazdem, a następnie przez obrzeża Przyjma i Ćmińska skierować koła w kierunku odwiedzonego już wcześniej Samsonowa – i dalej pomknąć do Zagnańska, skąd do finiszowej kreski pozostaną 23 zmyślne kilometry. Skala trudności nie będzie tu oczywiście nadzwyczajna (szczególnie, że ponad połowę będą stanowić zjazdy ;) ), ale okazji by stanąć chwilę w korbach i wylać nieco potu z pewnością nie zabraknie – wielbiciele interwałów, bardziej technicznych fragmentów i urozmaiceń wszelkiej maści powinni być usatysfakcjonowani ;)

W wersji podstawowej długość trasy wyniesie 110 km – plus jeszcze 10 na komunikację między Skarżyskiem-Kamienną a Suchedniowem. Dla zwolenników wersji MINI – czyli amatorów jazdy czysto rekreacyjnej – do pokonania będzie 30 km mniej. Łączne przewyższenia wyniosą odpowiednio nieco ponad 1000 lub ok. 700 m.

Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…)

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • pierwszorzędne stroje i akcesoria kolarskie z kolekcji zaprojektowanej specjalnie na nasze Rajdy przez MARTOMBIKE,
  • przeciwsłoneczne okulary spod znaku sportowej elegancji od GOGGLE,
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony Deli Tire,
  • poręczne i przydatne uchwyty na telefon FINN, na co dzień do kupienia w AlpinBIKE,
  • pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Miast Skarżysko-Kamienna i Suchedniów, a także Powiatu Skarżyskiego.

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.

Ponadto – zabrania się udziału w rajdzie osobom z podejrzeniem lub objawami wirusa COVID-19, jak również podlegającym kwarantannie.


Podsumowanie / co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ … czego by jednak o „ściganiu” nie mówić i nie pisać, to w przypadku takiej trasy o wyniku sportowej rywalizacji zadecydują przede wszystkim różnice na podjazdach. Prosimy o tym pamiętać – i w szczególności NIE URZĄDZAĆ karkołomnych pościgów na zjazdach;

⇒ trasa o profilu pagórkowatym, z 2 wyraźnymi podjazdami: 1) Oblęgór (Widoma) – 1,5 km ze średnim nachyleniem 7%, 2) Belno – ok. 4 km ze średnim nachyleniem 2,5% (ale podjazd ma zmienny przebieg).

⇒ trasa jest umiarkowanie wymagająca fizycznie i technicznie (możliwe ostre zakręty czy wyższe prędkości na zjazdach);

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie dobra i bardzo dobra; odcinki w pogorszonym stanie są nieliczne i przeważnie krótkotrwałe; pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

natężenie ruchu: zróżnicowane. Na większości trasy niewielkie lub umiarkowane – większego ruchu można spodziewać się w Skarżysku-Kamiennej oraz w pobliżu dróg krajowych;

⇒ niemniej ostrożność zachować należy cały czas, również w stosunku do współuczestników;

⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ zachodzi także możliwość spotkania pojazdów rolniczych czy leśnych zwierząt;

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. [Bufet przewidujemy przed rozjazdem tras MINI i MAXI, w Miedzianej Górze, po 38 km];

⇒ przysłowiowa „kreska” usytuowana będzie na ul. Jasnej, tj. jednej z bocznych dróg Suchedniowa. Końcówka trasy jest relatywnie płaska, ale biorąc pod uwagę profil całego etapu – spodziewamy się Was raczej pojedynczo lub w niewielkich grupkach ;) Co by nie było – pamiętajcie o bezpieczeństwie i fair-play!;

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 70 minut od minięcia finiszu przez pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować kolegom, zrobić rozjazd, zjeść posiłek czy też chwilę odpocząć po wysiłku;

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie;

⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

– przede wszystkim zjazdy – a spośród nich ten największy, z Widomej, kończący się koniecznością ustąpienia pierwszeństwa;

– w ogóle skrzyżowania „o 90 stopni” będą dość charakterystycznym elementem rajdu  – warto zachować zwiększoną ostrożność!

– należy zwracać uwagę na znaki drogowe!

Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się zaktualizowane ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie, ale trzeba pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!



Dystans: 110 km; łączne przewyższenie: ok. 1.050 m



Dystans MINI: 80 km, łączne przewyższenie: ok. 700 m

[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]


Pliki do pobrania: