Rajd X – woj. śląskie



Wrześniowe Kompozycje Krajobrazowe

Racibórz, 20 września 2020 r. (start o g. 11)

Baza rajdu: Rafako Arena, ul. Łąkowa 31


Zanim jeszcze jesień zacznie dmuchać nam pod koła – wszystkich kolarzy złaknionych frajdownych wrażeń i emocji zapraszamy na ostatnią taką letnią niedzielną przejażdżkę ;) Tym razem zagościmy nad Odrą, albowiem śląski etap tegorocznej edycji ponownie odbędzie się w Raciborzu. Do odwiedzenia Raciborza zachęcamy też miłośników miast, które powoli odzyskują swój dawny blask – bo przecież niegdyś pisała się tutaj historia jednej ze stolic Górnego Śląska.

Wybór tegorocznej trasy długo stał pod znakiem zapytania i w dużym stopniu podyktowany był czynnikami zewnętrznymi – zwłaszcza gęsto rozsianymi robotami drogowymi, jak również rozwojem sytuacji związanej z pandemią. Biorąc pod uwagę bieżące okoliczności, ostatecznie postawiliśmy na wariant „z krótką wizytą w Czechach”, czyli na rundę bardzo przyjemną, umiarkowanie wymagającą i mocno urozmaiconą. Poprowadzona przeważnie w otwartym terenie trasa obejmuje zarówno odcinki płaskie, jak i pagórkowate, generalnie dość szybkie, ale często jest też bardzo „technicznie” (bywa ciasno, bywa kręto – bywa zaskakująco!).

Choć okoliczne drogi są dość popularne wśród kolarzy, to poprzez nieco zawiły układ trasy chcieliśmy zaproponować coś odrobinę niekonwencjonalnego – a po cichu liczymy nawet, że każdemu Uczestnikowi uda się pokazać jakiś nieznany dotąd fragment (lub przynajmniej rzucić „świeże spojrzenie” na kostniejący układ treningowo-komunikacyjny). Stąd m.in. oddana niedawno do użytku droga rowerowa Hat’ – Krzyżanowice, z której póki co chyba najbardziej cieszą się lokalne traktory. Oprócz kombajnów czy maszyn rolniczych wprawne oko dostrzeże też czołgi (i to dwukrotnie), choć w naszym przekonaniu najładniejszy odcinek wiedzie z Chuchelnej do Zavady. Ponieważ jednak najbardziej lubimy te piosenki, które choć trochę znamy, to finałowe 12 km zwieńczone sympatycznym finiszem na Pogrzebieniu oraz „rozjazd” z finiszu do bazy w Raciborzu będą powtórką z zeszłego roku.

Całkowity dystans wersji podstawowej (licząc łącznie z powrotem pod Arenę Rafako) wyniesie 105 km, a dla amatorów jazdy czysto rekreacyjnej dostępna będzie wersja skrócona do 86 km.

Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…)

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • pierwszorzędne stroje i akcesoria kolarskie z kolekcji zaprojektowanej specjalnie na nasze Rajdy przez MARTOMBIKE,
  • przeciwsłoneczne okulary spod znaku sportowej elegancji od GOGGLE,
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony Deli Tire,
  • poręczne i przydatne uchwyty na telefon FINN, na co dzień do kupienia w AlpinBIKE,
  • pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy – czyli Miasta Racibórz :)

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.

Ponadto – zabrania się udziału w rajdzie osobom z podejrzeniem lub objawami wirusa COVID-19, jak również podlegającym kwarantannie.


Podsumowanie / co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa w sumie liczy ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa o umiarkowanie pagórkowatym profilu, z kilkoma niewielkimi i nieprzesadnie stromymi wzniesieniami, które przeważnie sięgają ok. 1 km, a średnie nachylenie wynosi ok. 5-6%. Najdłuższym podjazdem jest finałowe 2.400 m na punkt widokowy w Pogrzebieniu (śr. nachylenie ok. 3%). W konsekwencji – trasa jest umiarkowanie wymagająca fizycznie.

Jednocześnie trasa momentami jest niełatwa technicznie, a z pewnością wymaga czujności i uwagi. Sporo bowiem jest zmian kierunku jazdy, wiele skrzyżowań wymaga zatrzymania lub przyhamowania – np. ze względu konieczność ustąpienia pierwszeństwa, łuk drogi czy ograniczoną widoczność. Ponadto – występują przejazdy kolejowe (w większości czynne i bez zapór!), liczne przewężenia, a także zanieczyszczenia asfaltu przez pojazdy rolnicze.

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie dobra – a czasem i bardzo dobra. Zdarzają się też odcinki o pogorszonej nawierzchni, przeważnie w miasteczkach, choć najczęściej są krótkotrwałe (trudno nawet wskazać jakiś konkretny odcinek). Inna sprawa to wspomniane wyżej sporadyczne zanieczyszczenia spowodowane przez maszyny rolnicze bądź samochody budowlane – trafiają się grudy ziemi czy kamieni, placki gliny czy połacie piasku. Część pewnie uda się uprzątnąć, ale z pewnością nie wszystko, więc należy mieć się na baczności! Pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ natężenie ruchu: generalnie niewielkie, miejscami umiarkowane – rajd w większości przebiega mało uczęszczanymi drogami; nieco większego ruchu można spodziewać się przede wszystkim na wyjeździe i powrocie do Raciborza;

⇒ niemniej ostrożność zachować należy cały czas, również w stosunku do współuczestników;

⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ na trasie znajdują się przejazdy kolejowe – często bez zapór, a nawet i bez sygnalizacji świetlnej – tym bardziej należy się stosować do ogólnie przyjętych zasad!;

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie;

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet przewidujemy w Krzyżanowicach, po 61 km trasy (dla wersji MINI będzie to po 42 km);

⇒ przysłowiowa „kreska” w Pogrzebieniu narysowana zostanie przed końcem relatywnie długiego, choć niezbyt trudnego podjazdu. Pamiętajcie o bezpieczeństwie i fair-play – ze swojej strony uprzedzamy, że finisz lewą stroną jezdni jest zabroniony i równoznaczny z dyskwalifikacją;

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 75 minut od minięcia finiszu przez pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zrobić rozjazd, zjeść posiłek czy też się odświeżyć;

⇒ w razie korzystania z „prywatnych pojazdów wspierających” (samochodów, motocykli, znajomych rowerzystów) prosimy zwrócić uwagę kierowcom, by zachowali odstęp min. 200 m od kolarzy, zarówno z przodu jak i z tyłu. Zwracamy uwagę, że jadąc w pobliżu Uczestników często w sposób niezamierzony zakłócają przebieg rajdu – niejednokrotnie powodują „korki”, wydłużają kolumnę i utrudniają wyprzedzanie innym kierowcom, przez co niepotrzebnie rośnie liczba sytuacji „stresowych”. Oprócz tego – najzwyczajniej psują Wam zdjęcia!

⇒ rajd wiedzie po terenie przygranicznym – bezwzględnie należy mieć przy sobie dowód osobisty!

⇒ w Czechach zalecamy nie tylko dodatkową porcję ostrożności, ale również kultury jazdy – bo chyba nikt nie chce mieć bliższej styczności z tamtejszą policją czy innymi służbami mundurowymi. Uwaga! – nie jeździ się w parach, tylko pojedynczo;

⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

– boczne drogi bywają wąskie – należy mieć to na uwadze jadąc w parach czy omijając nierówności;

szczególną ostrożność należy zachować na skrzyżowaniach, miejscach zmiany kierunku jazdy, miejscach o ograniczonej widoczności, przy przewężeniach, przejazdach kolejowych czy odcinkach wśród pól, gdzie na jezdni mogą zalegać „niespodzianki”. Łącznie takich miejsc jest relatywnie sporo i przez większość trasy zdecydowanie trzeba mieć się na baczności!


Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie, ale trzeba pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!


Dystans: 105 km (w tym 10 km z finiszu na metę); łączne przewyższenie: ok. 850 m


Dystans MINI: 86 km (w tym 10 km z finiszu na metę); łączne przewyższenie: ok. 700 m

[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]


Na 2-3 dni przed rajdem wszyscy zarejestrowani Uczestnicy na podany adres e-mail otrzymują przedstartowy komunikat organizacyjny (w razie nieotrzymania – w piątki prosimy sprawdzić SPAM!).


Pliki do pobrania: