
Dolina Słupi
Krępa Słupska, 3 października 2020 r. (start o g. 11)
Baza rajdu: Centrum Aktywności Lokalnej, ul. Lipowa 3
W naszym Cyklu robimy „fiku-miku” – i jesteśmy w październiku! Wczesna jesień to może być właśnie ten czas, kiedy Dolina Słupi wygląda najbardziej zjawiskowo! Lekko przerzedzone korony drzew zaczną wreszcie przepuszczać promienie słońca, które wkradną się do leśnych korytarzy i rzucą nieco światła na to, co latem pozostawało ukryte w gęstwinie. Zasłony i dywany z kolorowych liści będą tworzyć wielobarwne mozaiki, a rozległe łąki będą się powolutku kłaść na zasłużony odpoczynek.
W gościnne rejony tutejszego Parku Krajobrazowego nasz frajdowny peleton wyruszy z Krępy Słupskiej, a osią trasy ponownie będzie wesoło meandrująca Słupia. Przemkniemy południową flanką Gminy Słupsk w kierunku Dębnicy Kaszubskiej i Kołczygłów, by przepięknej urody drogami dotrzeć pod charakterystyczny kościółek szachulcowy w Łubnie. Nitka powrotna również będzie wypełniona atrakcjami, wśród których prym zapewne będą wiodły okolice elektrowni rzecznej w Gałąźni Małej – najpierw niezwykle malowniczy fragment od strony Kołczygłów, a następnie prawdziwa premia górska po nie-tak-oczywistej w tych stronach wspinaczce. Ostatnie kilometry przez Starnice, Warblewo i Głobino także powinny dostarczyć wielu emocji – choćby w postaci cienia sportowej rywalizacji!
Jako że dzień coraz krótszy, to i z dystansem nie będziemy przesadzać. Może przy którejś z kolejnych okazji pokusimy się o wydłużenie trasy o dodatkowe 22 km, ale to jeszcze nie tym razem. W ogólnym rozrachunku runda zapowiada się na umiarkowanie wymagającą, a do pokonania proponujemy równiutko 100 km w wersji podstawowej, ewentualnie 79 km w wersji skróconej.
Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…)
Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:
- pierwszorzędne stroje i akcesoria kolarskie z kolekcji zaprojektowanej specjalnie na nasze Rajdy przez MARTOMBIKE,
- przeciwsłoneczne okulary spod znaku sportowej elegancji od GOGGLE,
- wytrzymałe i nieznoszące przebić opony Deli Tire,
- poręczne i przydatne uchwyty na telefon FINN, na co dzień do kupienia w AlpinBIKE,
- pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy – czyli Gminy Słupsk i Powiatu Słupskiego :)
Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)
Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.
Ponadto – zabrania się udziału w rajdzie osobom z podejrzeniem lub objawami wirusa COVID-19, jak również podlegającym kwarantannie.
Podsumowanie / co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:
⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;
⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)
⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.
⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);
⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy w sumie 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)
⇒ trasa o lekko pagórkowatym profilu, ale bez znaczących podjazdów (choć można za taki uznać wzniesienie między Gałąźnią Małą a Wielką, podciągnięte jeszcze w stronę Motarzyna); jest umiarkowanie wymagająca fizycznie i raczej łatwa technicznie – dominują odcinki proste i łagodne zakręty, aczkolwiek kilka ostrzejszych też się przytrafi (miejscami bywa też wąsko – szczególnie przez Starnice, a wcześniej przez Łysomice);
⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie dobra i bardzo dobra, a na dwóch odcinkach zupełnie niedobra (łącznie 6 km). Pierwszą łyżką dziegciu w Dolinie Słupi jest fragment od Podwilczyna do drogi DW209 przed Jezierzem (km 22-27) – niespełna 5 mocno dziurawych kilometrów, z czego pierwsze pół jest zwyczajnie złe (do Darżkowa), a drugie pół jest niewiele lepsze, ale przy skraju drogi przeważnie biegnie szeroka na jeden rower łata. Cały ten odcinek zalecamy jednak przejechać spokojnie i z poszanowaniem posiadanego sprzętu. Druga łyżka dziegciu liczy nieco ponad 1 km i rozpoczyna się za szczytem podjazdu od Gałąźni, a kończy w Motarzynie (km 67-68, droga wiedzie lekko w dół).
Pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;
⇒ natężenie ruchu: W przeważającej części niewielkie, a nawet minimalne. Większego ruchu można spodziewać się na DW-210, zwłaszcza na odcinku Głobino – Dębnica Kaszubska, gdzie auta jeżdżą dość szybko. Parę aut na raz może też pojawić się na DW209 w okolicach Kołczygłów, ale to raczej epizody;
⇒ Na trasie jest kilka miejsc wymagających zachowania dodatkowej ostrożności.
- Łysomice – pierwsze „zderzenie” z gęstym lasem – może panować półmrok, droga nieco się zwęża (kolejne fragmenty gęstego lasu pojawią się między Kołczygłowami a Gałąźnią – potrafi być naprawdę ciemno!)
- Gałąźnia Mała – bardzo piękne miejsce, ale „w siodełku”, gdzie należy dostosować prędkość. Na końcu zjazdu jest ostry łuk w lewo na most nad Słupią – a obok są parkingi, droga turystyczna, chodzą też piesi, mogą manewrować auta…
- Starnice – łącznik z DW210 do Borzęcina to wąska boczna dróżka, miejscami kręta. Jest w dobrym stanie, ale warto nigdzie się nie zagapić – no i z przeciwka zawsze może niespodziewanie wyłonić się jakiś pojazd.
⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, również w stosunku do współuczestników;
⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!
⇒ zachodzi także możliwość spotkania pojazdów rolniczych czy leśnych zwierząt;
⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie;
⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet przewidujemy na nawrotce w Łubnie, po 42 km trasy (dla wersji MINI – w Kołczygłowach, po 31 km);
⇒ Podczas finiszu pamiętamy o bezpieczeństwie i fair-play – ze swojej strony uprzedzamy, że finisz lewą stroną jezdni jest zabroniony i równoznaczny z dyskwalifikacją;
⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 60 minut od ukończenia rajdu przez pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zrobić rozjazd, zjeść posiłek czy też się odświeżyć;
⇒ w razie korzystania z „prywatnych pojazdów towarzyszących” (samochodów, motocykli, znajomych rowerzystów) prosimy zwrócić uwagę kierowcom, by zachowali odstęp min. 200 m od kolarzy, zarówno z przodu jak i z tyłu. Zwracamy uwagę, że jadąc w pobliżu Uczestników często w sposób niezamierzony zakłócają przebieg rajdu – niejednokrotnie powodują „korki”, wydłużają kolumnę i utrudniają wyprzedzanie innym kierowcom, przez co niepotrzebnie rośnie liczba sytuacji „stresowych”. Oprócz tego – najzwyczajniej psują Wam zdjęcia!
Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie, ale trzeba pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.
Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc.
– POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!
Dystans: 100 km; łączne przewyższenie: ok. 700 m
[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2020 pomorskie.gpx”]
Dystans MINI: 79 km; łączne przewyższenie: ok. 600 m
[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2020 pomorskie MINI.gpx”]
[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]
Na 2-3 dni przed rajdem wszyscy zarejestrowani Uczestnicy na podany adres e-mail otrzymują przedstartowy komunikat organizacyjny (w razie nieotrzymania – w piątki prosimy sprawdzić SPAM!).
Pliki do pobrania: