Rajd XIII – woj. podlaskie


Kresy-floresy (latyfundia północne)

Siemiatycze, 5 września 2020 r. (start o g. 11)

Baza rajdu: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Nadrzeczna 29


Na rozpoczęcie rajdowego roku szkolnego wybierzemy się w jedną z Waszych ulubionych destynacji, czyli na wschodnie krańce Polski. Dwudniowe manewry przygraniczne rozpoczniemy w klimatycznych Siemiatyczach, tuż nad malowniczym zalewem na rzece Kamionce. Stamtąd frajdowny peleton wyruszy na zwiedzanie ukrytych przed codziennością zakamarków tej części Podlasia. Tereny rozlokowane gdzieś pomiędzy Nadbużańskim Parkiem Krajobrazowym a leśnymi rezerwatami przechodzącymi dalej w Puszczę Białowieską kuszą tropicieli ptactwa czy zwierzyny, ale nade wszystko poszukiwaczy świętego spokoju.

Przygotowana trasa z powodzeniem oddaje charakter regionu – krajobraz z reguły sprzyja niespiesznym kontemplacjom, a z zamyślenia sporadycznie wyrywają pojawiające się tu i ówdzie tradycyjne zabudowania (szczególnie cerkwie), ewentualnie spłoszeni mieszkańcy lasów (najczęściej sarny i zające – albo dziki). W otoczeniu powoli chylącej się ku jesieni przyrody trasa powiedzie m.in. w pobliżu legendarnej góry Grabarki (będącej centrum kultu prawosławnego w Polsce) czy wartych osobnej wizyty Kleszczeli, a do Waszych telefonów zaczną napływać wiadomości prosto z Białorusi. W pierwszej części postaramy się wydobyć to co najlepsze i możliwe w wydaniu szosowym z biegnącego przez okolicę rowerowego szlaku GreenVelo, natomiast w drugiej – cóż… Spodziewamy się, że droga powrotna spodoba się Wam jeszcze bardziej (zwłaszcza fragment od granicy)!

Całkowity dystans rajdu wyniesie 103 km, które w razie konieczności można skrócić do 79 km (skala trudności jest stosunkowo niewielka – i w minionym roku nikt takiej potrzeby nie zgłaszał). Trasa – oprócz tego, że oznakowana strzałkami na asfalcie – jest bajecznie prosta w nawigacji (liczba zmian kierunku jazdy jest rekordowo mała).

Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…)

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • pierwszorzędne stroje i akcesoria kolarskie z kolekcji zaprojektowanej specjalnie na nasze Rajdy przez MARTOMBIKE,
  • przeciwsłoneczne okulary spod znaku sportowej elegancji od GOGGLE,
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony Deli Tire,
  • poręczne i przydatne uchwyty na telefon FINN, na co dzień do kupienia w AlpinBIKE,
  • pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy – czyli Miasta Siemiatycze :)

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.

Ponadto – zabrania się udziału w rajdzie osobom z podejrzeniem lub objawami wirusa COVID-19, jak również podlegającym kwarantannie.


Podsumowanie / co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa o łagodnym profilu, aczkolwiek nie pozbawiona kilku niewielkich wzniesień; umiarkowanie wymagająca fizycznie i łatwa technicznie (drogi są szerokie, a zakręty – nie licząc kilku skrzyżowań – łagodne);

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie bardzo dobra, miejscami dobra. Nieco słabszy jest fragment Czeremcha–Tokary, a przez 4km od bufetu w Klukowiczach nawet trochę potrzęsie. Na całej trasie jest też kilka krótkich „sekcji z dziurami”, które pojawiają się znikąd na dosłownie kilkanaście metrów (większość na odcinkach Zubacze-Klukowicze oraz Koterka-Maćkowicze). W przebudowie pozostaje droga krajowa nr 66 (Kleszczele-Czeremcha), ale dla przebiegu rajdu nie powinno to mieć znaczenia (okazjonalnie zdarzają się „schodki” pomiędzy warstwami układanego asfaltu);

Pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ natężenie ruchu: na sporej części trasy niewielkie, a nawet minimalne; ruch samochodowy może być odczuwalny w samych Siemiatyczach, w pobliżu Grabarki oraz na drodze nr 693 do Kleszczeli – ale i to niekoniecznie;

⇒ na trasie znajdują się 4 przejazdy kolejowe, w wersji z sygnalizacją – należy zachować dodatkową ostrożność oraz bezwzględnie stosować się do sygnałów! W razie utknięcia na przejeździe – zawodnicy dojeżdżający później proszeni są o zachowanie fair-play i opóźnienie restartu.

⇒ ostrożność zachować należy cały czas, również w stosunku do współuczestników;

⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet przewidujemy w Klukowiczach (km 60), po LEWEJ stronie drogi.

⇒ przysłowiowa „kreska” narysowana będzie już po wjeździe do Siemiatycz, ale jeszcze przed zabudowaniami (długa prosta, leciutko pod górkę). Pamiętajcie o bezpieczeństwie i fair-play – ze swojej strony uprzedzamy, że finisz lewą stroną jezdni jest zabroniony i równoznaczny z dyskwalifikacją;

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 70 minut od wjazdu na metę przez pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zrobić rozjazd, zjeść posiłek czy też się odświeżyć;

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie;

W razie korzystania z „prywatnych pojazdów wspierających” (samochodów, motocykli, znajomych rowerzystów) prosimy zwrócić uwagę kierowcom, by zachowali odstęp min. 200 m od kolarzy, zarówno z przodu jak i z tyłu. Zwracamy uwagę, że jadąc w pobliżu Uczestników często w sposób niezamierzony zakłócają przebieg rajdu – niejednokrotnie powodują „korki”, wydłużają kolumnę i utrudniają wyprzedzanie innym kierowcom, przez co niepotrzebnie rośnie liczba sytuacji „stresowych”. Oprócz tego – najzwyczajniej psują Wam zdjęcia!

⇒ rajd wiedzie po terenie przygranicznym, więc może przytrafić się kontrola – tym bardziej warto mieć przy sobie dokument tożsamości!


Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie, ale trzeba pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!

Dystans: 103 km; łączne przewyższenie: ok. 450 m


Na 2-3 dni przed rajdem wszyscy zarejestrowani Uczestnicy na podany adres e-mail otrzymują przedstartowy komunikat organizacyjny (w razie nieotrzymania – w piątki prosimy sprawdzić SPAM!)