Rajd XIV – woj. lubelskie



Kresy-floresy (latyfundia południowe)

Janów Podlaski, 6 września 2020 r. (start o g. 11)

Baza rajdu: Plac Partyzantów (parkingi, start i meta) / Zespół Placówek Oświatowych, 1-go Maja 5 (biuro, szatnie i sanitariaty)


Uwaga – zmiana trasy!!


Na drugą część wczesnowrześniowego weekendu zapraszamy na… drugą stronę Bugu! Wystarczy tylko w nocy z soboty na niedzielę przejść przez rzeczkę, skręcić w lewo – i hop! – jesteśmy na miejscu ;)

Geograficznie rzecz biorąc, owiany rozmaitymi legendami Janów Podlaski leży bowiem na południowym Podlasiu, a konkretnie w pięknej krainie niezmąconego spokoju zwanej „Podlaskim Przełomem Bugu”. Podział administracyjny sprawił jednak, że tereny które przyjdzie nam odwiedzić rozciągają się poniżej północnej granicy woj. lubelskiego. Pośród pachnących zielenią lasów oraz kolorowych pól i łąk został tam utworzony park krajobrazowy, do którego przejechania niniejszym rajdem zapraszamy!

Przygotowana trasa zapowiada się niezwykle przyjemnie, a wręcz sielankowo…

… ale jednak nie powiedzie tak, jak pierwotnie planowaliśmy. Akurat na wspomnianym niżej odcinku Ortel – Piszczac prowadzony jest remont nawierzchni w trybie „zniszcz kompletnie i wybuduj od nowa”. Niby jest to ledwie 2.200m (plus ewentualnie dodatkowe 500m, które ma zostać zdarte lada dzień), ale na chwilę obecną zupełnie nie przypomina to drogi (zwłaszcza po opadach). W obliczu dostępnych rozwiązań alternatywnych – tj. 1) objazd po strasznych dziurach; 2) objazd po bardzo ruchliwej DK-2 na dystansie 12 km – uznaliśmy, że nie będzie lepszej okazji by nacieszyć się Nadbużanką (Janów Podlaski – Terespol), wobec czego marszruta została istotnie zmodyfikowana. W efekcie zamiast tradycyjnej pętli do przejechania będzie odcinek „tam i z powrotem” – czy raczej ósemka na długim sznurku ;) Ale bez obaw, bo po pierwsze Nadbużanką „zawsze warto” (i przynajmniej w jedną stronę powinno być „z wiatrem”), a po drugie w środkowej części wprowadzone zostały elementy urozmaicenia, a może nawet zaskoczenia. Zmieniona trasa poprowadzi nie tylko wzdłuż słynnej bazy przeładunkowej w Małaszewiczach, ale przede wszystkim obok JEDYNEJ w Polsce parafii neounickiej znajdującej się w XVII-w. cerkwi pw. św. Nikity w Kostomłotach. Swoją drogą ciekawe, czy ktoś poświęci 5 minut rajdowego czasu, by zaglądnąć do środka ;) Klucząc na przemian w otwartym i zalesionym terenie, już pierwszy odcinek do Białej Podlaskiej nie powinien pozostawiać wątpliwości, że to znakomite tereny na spędzenie rowerowej niedzieli. Podobnie będzie również dalej, gdy pomkniecie piszcząc przez Ortel i ortląc przez Piszczac ;) A kiedy nacieszycie już oczy widokami, do głosu dojdą wielbiciele asfaltowej gładzi – od zlokalizowanego w okolicach Dobrynki bufetu rozpoczyna się bowiem drogowe eldorado, które z przerwami na przejazd kolejowy i pułapki w kukuryczańskim moście potrwa aż do samej mety. W ogóle liczący ponad 30 kilometrów odcinek, który płynie wzdłuż Bugu od Terespola do Janowa Podlaskiego jest kwintesencją kresowego rowerowania w szosowym wydaniu. Ma on tę cudowną właściwość, że nie prowadzi szczególnie donikąd, nie stanowi też ważnej drogi tranzytowej – dzięki temu ruch samochodowy jest tam minimalny, mimo że jezdnia szeroka i w pierwszorzędnej kondycji. Naszym zdaniem jest to jednocześnie jeden z najciekawszych i najbardziej „spójnych” fragmentów szlaku GreenVelo – zachodzi więc wysokie prawdopodobieństwo spotykania też i innych rowerzystów!

Całkowity dystans wyniesie 109 w większości łatwych kilometrów, a po dokonanej modyfikacji pojawiła się też możliwość wytyczenia wersji nieznacznie skróconej. Otóż w razie potrzeby można sobie „oszczędzić” tej blisko 20-kilometrowej pętli przez Dobratycze i Kostomłoty, dzięki czemu dystans zostanie zredukowany do 89 km (oczywiście do tego NIE zachęcamy).

Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…)

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • pierwszorzędne stroje i akcesoria kolarskie z kolekcji zaprojektowanej specjalnie na nasze Rajdy przez MARTOMBIKE,
  • przeciwsłoneczne okulary spod znaku sportowej elegancji od GOGGLE,
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony Deli Tire,
  • poręczne i przydatne uchwyty na telefon FINN, na co dzień do kupienia w AlpinBIKE,
  • pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy – czyli Gminy Janów Podlaski :)

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.

Ponadto – zabrania się udziału w rajdzie osobom z podejrzeniem lub objawami wirusa COVID-19, jak również podlegającym kwarantannie.

Podsumowanie / co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa o wybitnie płaskim profilu, przez co niezbyt wymagająca fizycznie, a przy tym łatwa technicznie (drogi są szerokie, a zakręty – przeważnie łagodne);

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie bardzo dobra, miejscami dobra. Fragmentów o wyraźnie pogorszonej nawierzchni w tej wersji brak;

Pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ natężenie ruchu: na sporej części trasy niewielkie, a nawet minimalne; ruch samochodowy może być odczuwalny w samym Janowie Podlaskim oraz w rejonie Terespola – zachęcamy do korzystania z wytyczonych równolegle dróg i ciągów rowerowych;

⇒ ostrożność zachować należy cały czas, również w stosunku do współuczestników;

⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ przypominamy też, żeby uważać na specyficzne łączenia i szczeliny w moście w rejonie Kukuryków;

⇒ trasa przez Terespol w tym roku wiedzie nieco inaczej – m.in. nie pokonujemy przejazdu kolejowego, natomiast przejeżdżamy tuż obok. Gdyby ze względu na zamknięcie przejazdu tworzyły się korki – można oczywiście czujnie ominąć stojące pojazdy;

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. W związku ze zmianą trasy – dokładną lokalizację bufetu podamy przed startem (zapewne będzie gdzieś na wysokości Lebiedziewa);

⇒ z kolei finisz rozegrany zostanie na ul. Brzeskiej w Janowie Podlaskim – i podobnie jak w ubiegłym roku będzie w tym samym miejscu, co start;

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 60 minut od wjazdu na metę przez pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zrobić rozjazd, zjeść posiłek czy też się odświeżyć;

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie;

⇒ W razie korzystania z „prywatnych pojazdów wspierających” (samochodów, motocykli, znajomych rowerzystów) prosimy zwrócić uwagę kierowcom, by zachowali odstęp min. 200 m od kolarzy, zarówno z przodu jak i z tyłu. Zwracamy uwagę, że jadąc w pobliżu Uczestników często w sposób niezamierzony zakłócają przebieg rajdu – niejednokrotnie powodują „korki”, wydłużają kolumnę i utrudniają wyprzedzanie innym kierowcom, przez co niepotrzebnie rośnie liczba sytuacji „stresowych”. Oprócz tego – najzwyczajniej psują Wam zdjęcia!

⇒ rajd wiedzie po terenie przygranicznym, więc może przytrafić się kontrola – tym bardziej warto mieć przy sobie dokument tożsamości!


Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie, ale trzeba pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne (niemniej trasa jest stosunkowo łatwa w nawigowaniu).


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!

Dystans: 109 km; łączne przewyższenie: ok. 250 m (płasko)

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2020 lubelskie.gpx”]


Na 2-3 dni przed rajdem wszyscy zarejestrowani Uczestnicy na podany adres e-mail otrzymują przedstartowy komunikat organizacyjny (w razie nieotrzymania – w piątki prosimy sprawdzić SPAM!)