Rajd V – woj. łódzkie



Trybunałki Cieszanowickie

Piotrków Trybunalski, 1 sierpnia (start o g. 11)

Baza rajdu: Hala „Relax”, OSiR Piotrków Trybunalski, al. 3 Maja 6b (parkingi i wejście również od ul. Batorego)

Na łódzki etap naszego cyklu zapraszamy ponownie w okolice Sulejowskiego Parku Krajobrazowego. Tym razem jednak w rolach głównych wystąpią zupełnie inni, o wiele mniej znani bohaterowie – pełen uroku Zalew Cieszanowice i łagodnie meandrująca, wszędobylska Luciąża. Wzdłuż Pilicy owszem też pognamy, ale nie będziemy jej przekraczać – podobnie jak i Zalewu Sulejowskiego. Elementów wspólnych z poprzednią edycją kilka jednak będzie. Po pierwsze – spotykamy się w Piotrkowie Trybunalskim – bogatym historycznie mieście wielu kultur, zabytkowych kamienic i często goszczących ekip filmowych. A co najważniejsze z punktu widzenia kolarstwa amatorskiego – mieście położonym nad… Stravą [tudzież Strawą]. Po drugie – bazą rajdu będzie sprawdzona w bojach i położona niemal w samym centrum hala OSiR RELAX. I wreszcie po trzecie – niektóre odcinki trasy również się powtórzą! Choć zazwyczaj pojedziemy nimi… w przeciwnym kierunku :)

Jazdę „w drugą stronę” rozpoczniemy już od startu, bowiem pierwsze kilometry poprowadzą przez Zalesice do Przygłowa [co prawda ul. Zalesicka jest w remoncie, dlatego na „rozkopanym” odcinku pojedziemy równolegle prowadzącą ul. Świerczowską]. Prawdziwa zabawa rozpocznie się po ok. 13 km, gdy tablice wskażą drogę na Przedbórz – niedawno odnowioną, niespecjalnie uczęszczaną, a do tego bardzo malowniczą. W powietrzu może roznosić się klimat Pilicy, która momentami będzie niemal w zasięgu wzroku – jednak z trasy pozostanie zdaje się niewidoczna. Sielanka potrwa przez 20 czy nawet więcej kilometrów, bo w Ręcznie wydarzy się tyle, że kompasy przybiorą kierunek zachodni – „główną” drogę przyjdzie opuścić dopiero w Trzepnicy. Tam też zacznie zmieniać się krajobraz – trawy staną się gęstsze, drzewa wyższe, a ptaki donioślejsze ;) Będzie to nieodzowny sygnał, że w bardzo naturalnym i przyjemnym dla oka otoczeniu zbliża się Zalew Cieszanowice. Ponieważ na licznikach stuknie 50-ty kilometr, to w jakimś ładnym miejscu postawimy tam bufet – najchętniej na niewielkim parkingu tuż przed zaporą. Co ciekawe – różnych oczek wodnych czy stawów w okolicy nie brakuje, więc w słoneczny dzień mogą mrugać zaczepnie ;)

Po 62 km nastąpi rozdział tras – wersja MINI klucząc dalej wzdłuż Luciąży podąży bocznymi drogami do Piotrkowa, a wersja podstawowa uda się na dalsze zwiedzanie. Po części wśród lasów, po części wśród łąk – peleton dziwnym zbiegiem okoliczności trafi z powrotem na skrzyżowanie w Przygłowie, by stamtąd rozpocząć liczące 27 km kołowanie w kierunku finiszowej kreski. I choć przyrodzie na atrakcyjności nie ubędzie, to zazwyczaj na tym etapie powoli zacznie ona tracić na znaczeniu. U jednych pewnie włączy się tryb przetrwania („aby dojechać”), u drugich z kolei zaczną rosnąć prędkości – na przedostatnim odcinku oliwy do ognia może też dolewać sąsiedztwo „rozpędzonej” drogi ekspresowej, choć akurat w tym rejonie trasa rajdu ma charakter dość techniczny, z kilkoma nagłymi zakrętami. Ostatnie 3,5 km to już klasyczna prosta, na której zapewne „będzie się działo”!

Po aktualizacji związanej z remontowanym odcinkiem dystans wersji podstawowej wyniesie 117,5 kilometrów (114,5 km do „finiszu”). Jak na charakterystykę regionu przystało, na trasie próżno szukać podjazdów czy choćby większych wzniesień. Niemniej profil na stravie podpowiada, że tak zupełnie płasko nie będzie, bo droga lubi iść w 1-2% nachyleniu. Wersja przygotowana dla amatorów jazdy czysto rekreacyjnej będzie krótsza o 30 km i wyniesie 87 km.

Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…)

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • pierwszorzędne stroje i akcesoria kolarskie z kolekcji zaprojektowanej specjalnie na nasze Rajdy przez MARTOMBIKE,
  • przeciwsłoneczne okulary spod znaku sportowej elegancji od GOGGLE,
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony Deli Tire,
  • poręczne i przydatne uchwyty na telefon FINN, na co dzień do kupienia w AlpinBIKE,
  • pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Miasta Piotrków Trybunalski i Powiatu Piotrkowskiego.

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.

Ponadto – zabrania się udziału w rajdzie osobom z podejrzeniem lub objawami wirusa COVID-19, jak również podlegającym kwarantannie.


Podsumowanie / co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa o mocno wypłaszczonym profilu, w zasadzie bez podjazdów (choć wysokościówka twierdzi, że droga nierzadko miewa 1-2% nachylenia);

⇒ co do zasady trasa jest też łatwa technicznie – ale z zastrzeżeniem 2 kwestii: 1) na całości „czai się” kilka podstępnych zakrętów oraz zwężeń; 2) między Mierzynem a Łochyńskiem (i później jeszcze raz dla wersji MINI) panuje ciekawa zasada, że to „mniejsza” droga ma pierwszeństwo – w efekcie dwu-trzykrotnie dochodzi do nagłego hamowania i ponownego rozpędzania;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie bardzo dobra lub dobra. Tam, gdzie są to boczne drogi – trafiają się czasem pozostałości po pracach rolniczych. Dłuższe odcinki o pogorszonej nawierzchni są dwa: 1) rejon remontowanej ulicy Zalesickiej, czyli objazd przez Świerczów (km 2-6 – uwaga na piasek, żwir i inne „pozostałości budowlane”!); 2) odcinek z Koła do Goleszy Dużych (km 93-100).

Niewygodna przypadłość trapi w kilku miejscach odcinek z Trzepnicy wzdłuż Zalewu Cieszanowiskiego (km 46-51) – a mianowicie na powierzchnię usiłują wydostać się korzenie i powstają garby i przełomy;

Pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ natężenie ruchu: generalnie niewielkie bądź umiarkowane. Większego ruchu można spodziewać się w rejonie samego Piotrkowa Trybunalskiego oraz dróg krajowych.

⇒ niemniej ostrożność zachować należy cały czas, również w stosunku do współuczestników;

⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet przewidujemy po ok. 50 km, w pobliżu Zalewu Cieszanowice (być może będzie miejsce, by zrobić przy samej zaporze);

⇒ przysłowiowa „kreska” usytuowana będzie kilkaset metrów przed pierwszymi skrzyżowaniami Piotrkowa – pamiętajcie o bezpieczeństwie i fair-play!;

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 70 minut od minięcia finiszu przez pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować kolegom, zrobić rozjazd, zjeść posiłek czy też chwilę odpocząć po wysiłku;

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie;

– należy zwracać uwagę na znaki drogowe!

Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się zaktualizowane ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie, ale trzeba pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!



Dystans: 117,5 km (w tym 3 km dojazdu z finiszu do bazy rajdu); łączne przewyższenie: ok. 450 m

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA łódzkie 2020.gpx”]



Dystans MINI: 87 km; łączne przewyższenie: ok. 350 m

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA łódzkie 2020 MINI.gpx”]

[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]

Pliki do pobrania: