/
Pojezierze Drawskie – Połczyn-Zdrój, 24 sierpnia 2019 r. (start o g. 11)
Baza rajdu: Hala Widowisko-Sportowa, ul. Mieszka I 19
Na szczęśliwy trzynasty rajd w tegorocznej edycji zapraszamy w zachodniopomorskie, na ukrytą wśród lasów i jezior malowniczą rundę po Drawskim Parku Krajobrazowym. „Po zdrowie i wypoczynek” wyruszymy z zielonego Połczyna-Zdroju, czyli kurortu z duszą, w którym niedawno wynaleziono pierwiastek długowieczności, a od niepogody chroni 700 rozwieszonych kolorowych parasolek ;)
Oczywiście dla nikogo ze śledzących nasze poczynania nie powinno być zaskoczeniem, że… „okolice Połczyna-Zdroju – z uwagi na liczne jeziora, lasy bukowe i wzgórza morenowe – nazywane są Szwajcarią Połczyńską” :) Zapowiada się więc kolejny etap pełen uroku i niezapomnianych widoków, a przy tym z dużymi szansami na odkrycie zupełnie nowych miejsc i przestrzeni, czy zawarcie przygodnych znajomości (w kolejce czekają kormorany, perkozy, żurawie – i oczywiście bobry!). Kilka ciekawych informacji na temat Parku i okolicy można znaleźć np. tutaj.
Jak to przy okazji naszych zachodniopomorskich rajdów bywa, mimo braku poważniejszych wzniesień trasa nie będzie taka zupełnie płaska i łatwa. Zaplanowanych z premedytacją kilka krótkich zjazdów i podjazdów z pewnością dostarczy więc kilku dodatkowych punktów w kategoriach „urozmaicenie” oraz „atrakcyjność” ;) Dość nietypowy będzie też początek, albowiem na rozgrzewkę serwujemy przejazd drogą rowerową poprowadzoną po nasypie biegnącej swego czasu tamtędy linii kolejowej. Następnie przyjdzie na dobre zatopić się w Pojezierzu – najpierw tym niepozornym, jak schowane lekko na uboczu Cieszyno czy Warniłęg/Jaźwiny (z kapitalnym widokiem na folwark w Urazie). Punktem kulminacyjnym będzie natomiast gwarne i prześlicznie położone, szczelnie otoczone wodą Stare Drawsko. Uczestnicy, którzy wybiorą pełną wersją będą mogli naprzemian sprawdzić, czy do gustu bardziej przypada im przesmyk między jeziorami Drawsko i Żerdno, czy Komorze i Rakowo, czy jednak… Drawsko i Żerdno ;) A może wszystkich pogodzi fragment przecinający Rezerwat Doliny Pięciu Jezior? W „dogrywce” można też brać pod uwagę Zalew na rzece Wogrze, ulokowany tuż pod końcową kreską (tak, tak – na finisz znów będzie się trzeba wyspindrać!). Czasu do zastanowienia będzie dosyć, ponieważ całkowity dystans rajdu wyniesie 116 km, a dla chętnych skorzystać z wersji skróconej – 85 km (ale w razie potrzeby trasę można skrócić nawet do 65 km – zainteresowanych takim rozwiązaniem prosimy o kontakt!).
Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku” – będą stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony… – wszystko z naszej kolekcji ;) [UWAGA – nie prowadzimy sprzedaży wysyłkowej!]
Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:
- pierwszorzędne stroje i akcesoria kolarskie z kolekcji zaprojektowanej specjalnie na nasze Rajdy przez MARTOMBIKE,
- przeciwsłoneczne okulary spod znaku sportowej elegancji od GOGGLE,
- zawsze przydatne sakwy i torebki podsiodłowe SPORT ARSENAL oraz uchwyty na telefon FINN – na co dzień do kupienia w AlpinBIKE,
- pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Miasta Połczyn-Zdrój i Powiatu Świdwińskiego!
Podsumowanie / na co zwrócić szczególną uwagę / inne niebezpieczeństwa:
⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.
⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);
⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO; Trasa liczy ponad 115 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)
⇒ trasa o pagórkowatym i – mimo braku znaczących podjazdów – regularnie falującym profilu; umiarkowanie wymagająca fizycznie i technicznie – w szczególności trzeba mieć baczenie na wąskie odcinki oraz zakręty (częściej dłuższe wiraże, ale zdarzają się też krótsze i ostre), a także ewentualne wyższe prędkości na zjazdach;
⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie dobra – czasem też bardzo dobra, a czasem mniej dobra, choć wybitnie złych odcinków nie ma; trochę potrzęsie tuż po zjeździe ze ścieżki rowerowej za Toporzykiem, a potem od Cieszyna w zasadzie aż do Kluczewa „jest różnie”; z kolei na trasie MINI przejazd przez Czarne Wielkie jest po kocich łbach (ok. 500 m), a podjazd od skrzyżowania „Stare Gonne” po dość zniszczonym asfalcie (ok. 2 km) – za to zjazd i droga aż do Połczyna są bez zarzutu; pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;
⇒ natężenie ruchu: Na sporej części trasy niewielkie, a nawet minimalne; niewiadomą pozostaje piękna widokowo droga Czaplinek – Połczyn-Zdrój (DW 163), na której w wersji podstawowej łącznie spędzamy 37 km – bywa ona zupełnie spokojna, ale okresami bywa i mocno ruchliwa; jest dość kręta, więc samochody nie rozwijają wysokich prędkości, ale i wyprzedzanie jest przez to utrudnione czy mało płynne; zalecamy jazdę w większych grupach i najlepiej z tylnym oświetleniem, a komu ruch wyda się zbyt uciążliwy – zawsze może odbić w kierunku trasy MINI*; zwiększonego ruchu można też spodziewać się w rejonie Starego Drawska, Czaplinka, czy samego Połczyna-Zdrój;
⇒ *”w kierunku trasy MINI” można odbić przykładowo na 3 sposoby: 1) od razu, na rozjeździe tras w Kuszewie (wówczas po doliczeniu 6km z jazdy przez Gawroniec w początkowej fazie rajdu wyjdzie łącznie 91 km); 2) „po chwili”, tzn. minąć rozjazd tras w Kuszewie, minąć skręt w prawo na Komorze / Łubno – i za kilkaset metrów skręcić w m. Polne w lewo na Chłopowo, i znów w lewo na Stare Gonne (tam w prawo na Ogartowo i dalej wersją MINI) – w ten sposób omija się kocie łby w Czarnych Wielkich i dokłada kolejne 5km (wyjdzie 96km); uwaga – opisany odcinek nie będzie oznakowany strzałkami; 3) Jechać trasą podstawową przez 99 km i na powrocie za Kluczewem odbić w prawo na Barwice / Stare Gonne (tam w lewo na Ogartowo i dalej wersją MINI) – wyjdzie łącznie 123 km (w obu miejscach będą strzałki).
Powyższe możliwości podajemy jako potencjalną alternatywę w razie wystąpienia niekorzystnych warunków na trasie, dla Uczestników oczekujących „jeszcze więcej spokoju”, dla których elementy sportowej rywalizacji są nieistotne. Kto skorzysta z innej wersji niż podstawowa czy MINI – proszony jest o zgłoszenie tego faktu, najlepiej od razu na finiszu.
⇒ Przejazd „otwierający” przez Połczyn-Zdrój ma charakter honorowy – start spod bazy rajdu będzie wspólny, a pierwsze 2,5 km zostanie przejechane uliczkami miasta, w kolumnie, za radiowozem Straży Miejskiej (aż do ścieżki rowerowej Połczyn-Złocieniec).
Z kolei przejazd ścieżką rowerową (11 km w wersji podstawowej i 23 km w wersji MINI) prosimy potraktować „rozgrzewkowo”, z pełnym poszanowaniem korzystających z niej pozostałych rowerzystów. Kto pokona ścieżkę zbyt szybko – nie zostanie uwieczniony na zdjęciu w Toporzyku! [bo nie zdążymy tam dojechać] ;)
⇒ Na trasie jest kilka miejsc wymagających zachowania dodatkowej ostrożności.
Cieszyno, Warniłęg, Kluczewo – zabudowania pojawiają się „nagle”, a droga jest wąska (mogą też przy niej stać swobodnie zaparkowane pojazdy).
Stare Drawsko – może być tłoczno (plaże, sklepiki, gastronomia, parkingi… – dla ostudzenia zapędów prawdopodobnie nawet my urządzimy tam bufet!).
Czaplinek co prawda zostawiamy z boku, ale na wjeździe i na wysokości stacji paliw może pojawić się krótka kolejka samochodów.
I wreszcie finałowe 2.300 m w Połczynie-Zdrój – najpierw skręt w lewo z DW163 na DW173, szybki zjazd i ostro w prawo w ul. Solankową, gdzie nie powinny, ale mogą trafić się zabłąkane auta (w tym zaparkowane na poboczu). Po wypłaszczeniu pojawia się zakaz wjazdu i częściowe ograniczenie ruchu, a następnie miły mały podjazd na którego szczycie będzie finisz :) Od drugiej strony (wersja MINI) też trzeba skręcić w lewo (na DW163), ale z obustronnym ustąpieniem pierwszeństwa. Za to po przejechaniu ronda podjazd jest dłuższy, ale łagodniejszy.
⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, również w stosunku do współuczestników;
⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych i wakacyjnych kierowców!!
⇒ zachodzi także możliwość spotkania pojazdów rolniczych czy leśnych zwierząt;
⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. [Bufet planujemy w Starym Drawsku, ewentualnie na rozjeździe tras]
Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Ponadto, trasy będą oznakowane strzałkami na asfalcie.
Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!
Dystans: 116 km; łączne przewyższenie: ok. 900 m
[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2019 zachodniopomorskie.gpx”]
Dystans MINI: 85 km*; łączne przewyższenie: ok. 550 m [*w razie potrzeby trasę można skrócić nawet do 65 km]
[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]
[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2019 zachodniopomorskie MINI.gpx”]
Pliki do pobrania:
- harmonogram dnia
- mapa 116 km
- kilometrówka
- mapa 85 km
- kilometrówka MINI
Przejdź do REJESTRACJI