Rajd X – woj. świętokrzyskie


Suchedniowsko-Oblęgorski Park Krajobrazowy – Skarżysko-Kamienna, 7 lipca 2019 r. (start o g. 11)

Baza rajdu: Miejskie Centrum Sportu i Rekreacji, ul. Sienkiewicza 34

 

Tam gdzie teraz jest Skarżysko – będzie w lipcu rajdowisko! W pierwszą niedzielę wakacji zapraszamy w Świętokrzyskie – nad Kamienną, nad Bobrzę, ale przede wszystkim na pagóry Suchedniowsko-Oblęgorskiego Parku Krajobrazowego! Odjedziemy zatem od utartych szlaków i zapuścimy się w rejony szosą rzadziej odwiedzane, ale nie mniej urokliwie i niewątpliwie warte poznania. Kilka fragmentów powinno ucieszyć nawet najbardziej wybrednych amatorów kolarstwa, a wielu Uczestnikom zapewne spodoba się cała trasa.

Pagórkowaty profil niekoniecznie będzie sprzyjał tym lżejszym i zwinniejszym, natomiast momentami dostarczy wrażenia rowerowej fatamorgany – dzięki długaśnym prostym niektóre podjazdy będzie widać już z naprawdę sporej odległości, co pozwoli mentalnie się do nich przygotować. Przy bliższym poznaniu okaże się jednak, że nie taki diabeł straszny, a to co rzeczywiście może przysporzyć bólu w łydkach – pojawi się nagle i znienacka. Uregulować puls i uspokoić oddech będzie można podczas dłuższych i krótszych wypłaszczeń, szczególnie przy leciutkim i zawsze sprzyjającym w tych rejonach wiaterku. W ogólnym rozrachunku trasa zapowiada się więc na umiarkowanie wymagającą, z przyjemnym przewyższeniem rzędu 1.000 m na dystansie 114 km. Dla oczekujących krótszego dystansu przygotujemy też wersję skróconą do 90 km i pozbawioną największych trudności.

Zaczniemy bardzo spokojnym przejazdem po ulicach i przez torowiska Skarżyska-Kamiennej (przejazdów kolejowych tego dnia kilka się trafi). Po wyjeździe z miasta przez kilkanaście kilometrów droga będzie lekko się wznosić – systematycznie, acz niejednostajnie, o czym będzie można przekonać się w pobliskim Suchedniowie oraz na fantazyjnie ułożonej drodze serwisowej wzdłuż S7. Odcinek przez Zagnańsk, Tumlin czy Miedzianą Górę też będzie lekko falował, ale im bliżej zachodniej granicy województwa, tym „drgania” będą mniejsze – aż zrobi się niemal zupełnie płasko. To znak, że czas zawracać – najlepiej w Rudzie Strawczyńskiej i przez Hucisko. Tak, aby zrobić odpowiednią rozgrzewkę przed tak naprawdę jedyną tego dnia poważniejszą trudnością – Oblęgorem. Sama nazwa zachęca umiarkowanie, choć w rzeczywistości oznacza kilka minut radosnego udeptywania małej tarczy (100 m przewyższenia na 1,5 km podjazdu). Przyspieszony oddech warto uspokoić rozważnym zjazdem, a następnie przez obrzeża Przyjma i Ćmińska skierować koła w kierunku odwiedzonego już wcześniej Samsonowa. Właśnie stamtąd, przez Szałas do Odrowążka, wiedzie niemal prosty jak strzała, 11-kilometrowy rarytasik. Następny w kolejności odcinek – do Bliżyna – stanie się areną bitwy o etapowe łupy (ewentualnie o wykręcenie jak najlepszego czasu), a powrotnych 10 km do Skarżyska-Kamiennej będzie już miało charakter rozjazdowy.

Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku” – będą stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony… – wszystko z naszej kolekcji ;) [UWAGA – nie prowadzimy sprzedaży wysyłkowej!]

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

 

Podsumowanie / na co zwrócić szczególną uwagę / inne niebezpieczeństwa:

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO; Trasa liczy blisko 115 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa o profilu pagórkowatym, na której jest kilka krótszych i dłuższych wzniesień, natomiast „duży” podjazd jest jeden – Oblęgór (1,5 km, śr. nachylenie ok. 7%); trasa jest umiarkowanie wymagająca fizycznie i technicznie (możliwe ostre zakręty czy wyższe prędkości na zjazdach);

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie dobra i bardzo dobra; odcinki w pogorszonym stanie są nieliczne i przeważnie krótkotrwałe; pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ natężenie ruchu: zróżnicowane. Na większości trasy niewielkie lub umiarkowane – większego ruchu można spodziewać się w Skarżysku-Kamiennej oraz w pobliżu dróg krajowych (w tym na powrocie z Bliżyna na metę);

⇒ na trasie znajduje się kilka przejazdów kolejowych (szczególnie w pierwszej jej części) – obowiązuje bezwzględny nakaz stosowania się do znaków i sygnalizacji świetlnej;

⇒ ostrożność zachować należy cały czas, również w stosunku do współuczestników;

⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych i wakacyjnych kierowców!!

⇒ zachodzi także możliwość spotkania pojazdów rolniczych czy leśnych zwierząt;

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. [Bufet będzie po ok. 40-45 km, przed rozjazdem tras MINI i MAXI]

 

Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!

 

Dystans: 114 km; łączne przewyższenie: ok. 1.000 m

 

Dystans MINI: 90 km; łączne przewyższenie: ok. 700 m

[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]

 

Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Ponadto, trasy będą oznakowane strzałkami na asfalcie.

 

Pliki do pobrania: