/
Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe – Racibórz, 27 kwietnia 2019 r. (start o g. 11)
Baza rajdu: Aquapark H2Ostróg, ul. Zamkowa 4, Racibórz
[UWAGA! Trasa rajdu została zaktualizowana!]
/
Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich – tak brzmi pełna nazwa Parku Krajobrazowego, który postanowiliśmy przemierzyć podczas tegorocznego rajdu w woj. śląskim. Na siedzibę startu i mety wybraliśmy jedną z historycznych stolic Górnego Śląska, czyli odzyskujący swój dawny blask Racibórz. Przy tej okazji otrzemy się więc znów o Odrę – i może tym razem uda się ją nawet zobaczyć, a w pewnym sensie i przekroczyć, bo przejedziemy nad utworzonym na niej przeciwpowodziowym „kanale ulgi”. [Swoją drogą ciekawe, że pomimo tylu rajdów, w pobliżu Odry przejeżdżaliśmy do tej pory jedynie symbolicznie – raptem dwukrotnie i bez widoku rzeki!]
W założeniu miała to być bardzo „relaksująca wycieczka przyrodnicza”, albowiem znakomitą część Parku stanowią tereny płaskie, w dużej mierze przyjemnie zalesione. Ale że przy jego południowej granicy czai się kilka niewinnych pagórków, więc nieco nas podkusiło – i druga część dystansu już taka łatwa nie będzie. Choć jednocześnie przypuszczamy, że sporej grupie Uczestników nawet nie przyjdzie do głowy zrzucać na małą tarczę – no, może za wyjątkiem ostatniego podjazdu ;) A skoro już o tym mowa… – ze względów bezpieczeństwa finałowe metry sportowej rywalizacji urządzimy sobie właśnie na „owianym legendą” Pogrzebieniu (nie ma to przecież jak finisz płaskiego etapu na wzniesieniu, przy platformie widokowej!). Co prawda stamtąd do bazy rajdu pozostanie kilka kilometrów, ale upłyną one relatywnie szybko – choć trzeba zachować ostrożność. Najpierw będzie bowiem konkretnie w dół – i lepiej to pokonać bez nadmiernego stresu, szczególnie że nawierzchnia jest w przebudowie, a końcówka jest lekko niespodziewana (nagłe hamowanie do ustąpienia pierwszeństwa). Natomiast ostatni odcinek to narastający miejski ruch, gdzie o jakimkolwiek ściganiu w ogóle nie może być mowy.
A czego można się spodziewać na trasie? Rozmaitości! Pierwsze 22km będą nie tylko płaskie, ale również mocno eksponowane, gdzie część terenu do złudzenia przypomina poldery zalewowe (biorąc pod uwagę bliskość Odry – być może nawet tak jest). Trafią się też wały, mosty i mostki, a nawet kopalnie piasku. Na tym tle mocno kontrastują (i nieco zaskakują rozmiarami) ładne budowle sakralne, jak choćby w Turzach, Zawadzie Książęcej czy Kuźni Raciborskiej. Rzecz jasna najwspanialszym obiektem na trasie (32. kilometr) jest usytuowany w samym sercu Parku cysterski Zespół Klasztorno-Pałacowy w Rudach Raciborskich – zerknąć w jego stronę powinien każdy, a kto nie będzie pędził, to zachęcamy żeby na dwie minutki podjechać i przyjrzeć mu się z bliższa. Następny w kolejności będzie widok na jez. Rybnickie – towarzyszący przez dłuższą chwilę, momentami nawet „majestatyczny” (lewą stroną drogi prowadzi tam kilkukilometrowa ścieżka rowerowa). Przyjemne urozmaicenie stanowią także wystawiane tu i ówdzie wagoniki kolejowe czy małe lokomotywy – i właśnie przy jednym z takich miejsc będzie czekał bufet (Sumina PKP). A żeby już dopełnić wrażeń śląskiego krajobrazu, to w Pszowie trasa przetnie hałdę i kopalnię węgla kamiennego!
Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku” – będą stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony… – wszystko z naszej kolekcji ;) [UWAGA – nie prowadzimy sprzedaży wysyłkowej!]
Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:
- pierwszorzędne stroje i akcesoria kolarskie z kolekcji zaprojektowanej specjalnie na nasze Rajdy przez MARTOMBIKE,
- przeciwsłoneczne okulary spod znaku sportowej elegancji od GOGGLE,
- zawsze przydatne sakwy i torebki podsiodłowe SPORT ARSENAL oraz uchwyty na telefon FINN – na co dzień do kupienia w AlpinBIKE,
- garść pysznych słodyczy prosto z fabryki MIESZKO,
- pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Miasta Racibórz oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Miasto Racibórz jest nie tylko Gospodarzem, ale również współfinansującym organizację Rajdu.
Podsumowanie / na co zwrócić szczególną uwagę / inne niebezpieczeństwa:
⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.
⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);
⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO; Trasa liczy dobrze ponad 100km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)
⇒ trasa o zmiennym profilu – z początku zupełnie płaska, następnie bardziej pagórkowata; umiarkowanie wymagająca fizycznie i niezbyt trudna technicznie – choć trzeba mieć na względzie, że trafiają się „zaskakujące” serie zakrętów oraz skrzyżowania (zwłaszcza na początkowych kilometrach);
⇒ nawierzchnia: 100% asfaltowa, przeważnie dobra i bardzo dobra, ale zdarzają się też odcinki mocno już nadwyrężone i nierówne; pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;
⇒ natężenie ruchu: generalnie niewielkie bądź umiarkowane – rajd w większości przebiega bocznymi drogami; większego ruchu można spodziewać się w rejonie Raciborza, Kuźni Raciborskiej, Rud Raciborskich, Rybnika i Pszowa, a także w rejonie miejsc popularnych turystycznie, czyli Klasztoru w Rudach czy wzdłuż jez. Rybnickiego.
⇒ niemniej ostrożność zachować należy cały czas, również w stosunku do współuczestników;
⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu.
⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:
– boczne drogi bywają kręte, a nawierzchnia różna – należy mieć to na uwadze jadąc w parach, grupą czy omijając nierówności oraz przekraczając skrzyżowania;
– okresowo możliwe jest zwiększone natężenie ruchu w mijanych ośrodkach miejskich oraz rejonach popularnych turystycznie – prosimy zachować zwiększoną ostrożność;
– niektóre odcinki trasy są w trakcie przebudowy lub remontu; w trakcie objazdu czynnych prac drogowych nie stwierdzono, ale prosimy zwracać uwagę na oznaczenia i się do nich stosować.
Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!
Dystans: 109 km; łączne przewyższenie: ok. 700 m
[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2019 śląskie.gpx”]
Wersja MINI: 84 km*; łączne przewyższenie: ok. 500 m
[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans! Chętnych do przejazdu odcinkiem wyłączonym z ruchu odsyłamy do przeczytania „post scriptum” na dole strony]
[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2019 śląskie MINI.gpx”]
Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Ponadto, trasy będą oznakowane strzałkami na asfalcie.
Pliki do pobrania:
- harmonogram dnia
- mapa 109km
- kilometrówka
- mapa 84km
- kilometrówka MINI
*Post Scriptum
Przy okazji zapowiedzi tego rajdu anonsowaliśmy możliwość przejazdu z Kuźni Raciborskiej do Rud drogą pieszo-rowerową wiodącą przez teren Nadleśnictwa, która w naszej ocenie ładnie pasuje do koncepcji trasy typu MINI. Możliwość taka w dalszym ciągu pozostaje, aczkolwiek nie będzie to trasa „oficjalna” – oznacza to tyle, że nie będzie oznaczona strzałkami (choć zgubić się trudno) i nie będzie możliwości asysty samochodowej (np. w razie awarii). W praktyce, kto jednak miałby ochotę przejechać ten kawałek z dala od samochodów – jak najbardziej może to uczynić (na trasie krótszej i tak nie prowadzimy rywalizacji czasowej). Trasa w tej wersji liczy 87,5 km, a jej ślad dostępny jest tutaj.