Rajd VII – woj. podkarpackie


/

Beskid Niski – Nowy Żmigród, 1 czerwca 2019 r. (start o g. 11)

Baza rajdu: Hala Sportowa (wjazd od ul. Mickiewicza)

 

W samym sercu Beskidu Niskiego, u bram Magurskiego Parku Narodowego, leży nasza tegoroczna podkarpacka perełka – Nowy Żmigród. Do tej niewielkiej, aczkolwiek pięknie położonej miejscowości zapraszamy Was w ustawowo najprzyjemniejszy dzień roku, czyli w Dzień Dziecka ;) To właśnie tam rozpoczniemy dwudniowe manewry w lasach, górach i dolinach Polski południowej – i jednocześnie najbardziej wymagający weekend edycji 2019!

Po dwóch niezwykle udanych rajdach zorganizowanych na Pogórzu Przemyskim i Dynowskim trochę korci, by o tegorocznej trasie napisać przez pryzmat porównania. Ale choć „tu i tam pagóry”, to wyraźnych analogii brak – więc takie porównania większego sensu nie mają. Najważniejsze, że Beskid Niski [sercu bliski!] oferuje fantastyczne krajobrazy oraz możliwość poprowadzenia niezmiernie ciekawej i zróżnicowanej rundy. Z jednej strony czeka nas sanatoryjny gwar, czyli Polska Kurortowa (Iwonicz Zdrój, Rymanów Zdrój), a z drugiej – przysłowiowy „koniec świata”, świdrująca głusza i leśne ostępy (oraz Straż Graniczna przebrana za niedźwiedzie – czy może odwrotnie?…).

Profil i suma przewyższeń wskazują na odpowiednią dawkę wspinania, a subiektywne wrażenia wydają się potwierdzać, że choć łatwo nie będzie, to nadzwyczaj ciężko również nie. Na początek spokojna, ale solidna rozgrzewka – z Nowego Żmigrodu do Dukli prowadzi dłuuuga, 13-kilometrowa prosta, która najpierw odczuwalnie się wznosi (do Łysej Góry), a następnie opada, choć już nie tak jednostajnie. Na pierwsze większe atrakcje nie trzeba będzie długo czekać – za Duklą droga zaczyna meandrować i systematycznie się zwęża. Gdy wreszcie osiągnie szerokość „półtora samochodu” – bez dalszych ceregieli wystrzeli w górę. Po minięciu ostatnich zabudowań z prawej strony wyłoni się kojąca panorama Beskidu Niskiego, która z pewnością pomoże uspokoić oddech i wyrównać kadencję. Na kolejnych kilometrach czekają jeszcze dwie podobne przyjemności – pierwsza po krótkiej wizycie w Lubatowej, a druga po minięciu Iwonicza-Zdrój. Najdłuższy podjazd dnia wiedzie z Rymanowa przez Królik Polski na Przełęcz Szklarską (580 m npm.), ale należy do tych zdecydowanie łagodniejszych. Tak naprawdę, to nie do końca wiadomo, od którego momentu zacząć go liczyć – droga bowiem wznosi się przez dobre 10-12 km, ale dopiero na ostatnich 2-3 km nachylenie przekracza 4% (od Rymanowa do pokonania jest w sumie ok. 270 m w pionie). Jeszcze łagodniejszy przebieg ma podjazd przez Mszanę do granic Jaśliskiego Parku Krajobrazowego – dopiero usytuowana na 80. km Przełęcz Hałbowska da znowu nieco popalić (540 m npm., 3 km, śr. nachylenie 6%). Sto metrów do przekręcenia w pionie pojawi się jeszcze w pobliżu Mrukowej, na odcinku Kąty-Samoklęski, chwilę po tym gdy trasa zacznie zataczać koło przed podejściem do lądowania. Zamiast bowiem pędzić ze szczytu wprost na metę wybraliśmy wariant, który pozwoli rozegrać to bezpieczniej, a finisz ulokować na 300-metrowym wzniesieniu do nowożmigrodzkiego Rynku.

Podkarpacka runda została poprowadzona w sposób, który pozwoli nacieszyć oczy urokami okolicy. Jest na niej bardzo wiele „smaczków” i miejsc pięknych widokowo, a ruch samochodowy ogólnie niewielki. Profil trasy jest mocno zróżnicowany – kilka podjazdów pozwoli pewnie sprawdzić aktualną dyspozycję i dodać emocji w sportowym wymiarze zabawy. Oczywiście nie zabraknie też zjazdów – takich przyjemnych, z wiatrem delikatnie muskającym strudzone oblicze, ale też i bardziej technicznych – ze skupionym wzrokiem i palcami czujnie opartymi na klameczkach (szczególnej uwagi wymagają odcinki wąskie i kręte, zarówno ze względu na ruch samochodowy, jak i pieszy czy turystyczny).

Dla kogo dystans rzędu 110 km / 1600 m przewyższenia okaże się zbyt dużym wyzwaniem, ten będzie mógł skorzystać z wersji nieco łatwiejszej i skróconej do 78 km.

A po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku” – będą stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony… – wszystko z naszej kolekcji ;) [UWAGA – nie prowadzimy sprzedaży wysyłkowej!] Zapraszamy też wszystkie dzieciaki – po garść cukierków oraz okolicznościowe gadżety!

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

Podsumowanie / na co zwrócić szczególną uwagę / inne niebezpieczeństwa:

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO; Trasa liczy niemal 110km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ … czego by jednak o „ściganiu” nie mówić i nie pisać, to w przypadku takiej trasy o wyniku sportowej rywalizacji zadecydują przede wszystkim różnice na podjazdach. Prosimy o tym pamiętać – i w szczególności NIE URZĄDZAĆ karkołomnych pościgów na zjazdach;

⇒ trasa o mocno pagórkowatym profilu, z kilkoma wyraźnymi podjazdami i zjazdami, bardzo wymagająca fizycznie, a na zjazdach również technicznie;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie bardzo dobra lub dobra. W dużej mierze są to jednak boczne drogi – trafiają się pozostałości po pracach rolniczych, po opadach zbiera się żwir, a mostki nad strumykami bywają drewniane. Pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć. Większej uwagi wymagają w zasadzie 2 odcinki:

1) Za szczytem podjazdu od Iwonicza-Zdrój (km 26-28 – częściowo na zjeździe, częściowo „w siodełku”) – droga miejscami jest mocno „połamana”;

2) Odcinek Krempna-Kąty (czyli przez Przełęcz Hałbowską, km 77-88) jest częściowo wyremontowany, a częściowo tego remontu wymaga. Na te 11 km składa się ~5 km dobrej nawierzchni, ~5 km nawierzchni do remontu, w której można jednak wytyczyć ścieżkę niezłego asfaltu (ale trochę o to trudno podczas zjazdu, stąd zalecamy ostrożność) oraz ~1 km nawierzchni zniszczonej;

⇒ natężenie ruchu: generalnie niewielkie, miejscami umiarkowane – rajd w większości przebiega mało uczęszczanymi drogami; nieco większego ruchu można spodziewać się na drodze do Dukli, na krótkich odcinkach dróg krajowych (DK 19 w Dukli i DK 28 przed Rymanowem). Trudno jednoznacznie wyrokować, jak będzie to wyglądało w samym Nowym Żmigrodzie, choć w godzinach popołudniowych powinno być spokojnie. Bezwzględnie natomiast należy uważać na ruch pieszo-turystyczny w rejonie Iwonicza-Zdroju i Rymanowa-Zdroju.

⇒ niemniej ostrożność zachować należy cały czas, również w stosunku do współuczestników;

⇒ zachodzi także możliwość spotkania leśnych zwierząt;

⇒ strefa nadgraniczna – obowiązek posiadania dokumentu tożsamości;

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu.

potencjalne niebezpieczeństwa:

– szczególną ostrożność należy zachować na zjazdach – zwiększyć odstępy między Uczestnikami, a prędkość dostosować do panujących warunków i własnych umiejętności – apelujemy o rozsądek i ZABRANIAMY SZARŻOWANIA w jakiejkolwiek postaci; niektóre zjazdy są strome i bardzo strome, a przy tym kręte i wąskie – nabieranie wysokich prędkości może okazać się dużo łatwiejsze niż wyhamowanie przed wirażem czy nadjeżdżającym z przeciwka samochodem…;

– w mijanych miejscowościach czy rejonach popularnych turystycznie (Dukla, Iwonicz-Zdrój, Rymanów) możliwe jest zwiększone natężenie ruchu aut – prosimy zachować dodatkową ostrożność. Uwaga też na pieszych – mieszkańców, turystów, kuracjuszy!!;

 

Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!

 

Dystans: 109,5 km; łączne przewyższenie: ok. 1.600 m

 

Wersja MINI: 78 km; łączne przewyższenie: ok. 1.200 m

[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]

 

Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Ponadto, trasy będą oznakowane strzałkami na asfalcie.

 

Pliki do pobrania: