Rajd II – woj. mazowieckie


/

Międzyrzecze Bugu i Narwi – Pułtusk, 14 kwietnia 2019 r. (start o g. 11)

Baza rajdu: Rynek Starego Miasta w Pułtusku

/

W niedzielę palmową zapraszamy do Pułtuska, na skraj najdłuższego rynku w Europie! Żeby nikt nie miał wątpliwości, że tak właśnie jest – przyjrzymy mu się z bliska i objedziemy go sobie liczącą nieco ponad kilometr rundą honorową. Wyruszymy symbolicznie – spod fontanny położonej od strony dawnego zamku biskupów płockich. Najpierw kawałeczek po piekielnym bruku, dalej miejskimi zaułkami aż za dostojną, XV-wieczną Bazylikę, a następnie zawrócimy okazałą aleją po północno-wschodniej stronie (380 m długości!). Miejscem startu „zasadniczego” będzie zaś kładka pieszo-rowerowa, z której roztacza się niewątpliwie jeden z najpiękniejszych widoków na Narew.

Świetnie byłoby móc przejechać całą trasę w takim „rozlewiskowym” krajobrazie, bo wspomniana Narew wraz z planowanym w dalszej części Bugiem należą do najbardziej czarujących polskich rzek. I choć gwarantują wrażenia widokowe o każdej porze roku, to właśnie wiosną zdają się zachwycać najmocniej. Skoro jednak możliwości przejazdu nadbrzeżem są mocno ograniczone ze względu na brak dróg asfaltowych, to skorzystamy z gościny śmiało zaglądającej w te strony Puszczy Białej. Tym chętniej, że część wiodących przez nią malowniczych i spokojnych dróg została ostatnio poddana gruntownej odnowie – jakby z myślą o uprzyjemnieniu rowerowych eskapad właśnie. Do zwiedzenia okolicy zachęcają też nazwy niektórych miejscowości – bo przecież aż korci, by przekonać się jak wyglądają np. Zambski Stare i Kościelne, Porządzie czy Zdziebórz (choć wyjątkowo ładnie prezentują się też Nowy i Stary Lubiel). Cały ten obszar określany jako Kurpie Białe ma swój klimat, a wprawne oko gdzieniegdzie dojrzy jeszcze tradycyjną drewnianą zabudowę.

Jak na Nizinę Mazowiecką przystało, profil rajdu będzie mocno spłaszczony, co na tym etapie sezonu powinno zostać przyjęte dość entuzjastycznie. Podjazdów jako takich w zasadzie nie ma wcale, choć najbardziej wyczuleni na zmiany wysokości ciśnieniowcy mogą spróbować odnotować nawet 2 lub 3 wzniesienia. Jeśli jednak dystans o długości 116 km wyda się komuś zbyt poważnym wyzwaniem – będzie można skorzystać z wersji skróconej do 84 km. W obydwu przypadkach „na rozkładzie” znajdą się najważniejsze atrakcje krajobrazowe, choć krótszy wariant został okrojony z pięknie „zapuszczonych” okolic Długosiodła. Być może jednak po całej pętli część Uczestników dojdzie do wniosku, że i tak najpiękniejsze widoki roztaczają się z pieszo-rowerowej kładki w Pułtusku ;)

A po rajdzie zapraszamy na posiłek regeneracyjny, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku” – będą stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony… – wszystko z naszej kolekcji ;) [UWAGA – nie prowadzimy sprzedaży wysyłkowej!]

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

 

Podsumowanie / na co zwrócić szczególną uwagę / inne niebezpieczeństwa:

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO; Trasa liczy dobrze ponad 100km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa o zupełnie płaskim profilu, łatwa technicznie i umiarkowanie wymagająca fizycznie (choć trzeba mieć na względzie, że to początek sezonu);

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie dobra i bardzo dobra; zdarzają się odcinki, gdzie skrajna część jezdni jest już nieco nadwyrężona, ale zazwyczaj wystarczy wówczas przesunąć tor jazdy bliżej osi jezdni; pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ natężenie ruchu: generalnie niewielkie – rajd w większości przebiega bocznymi drogami, gdzie bywa nawet zupełnie pusto;

⇒ niemniej ostrożność zachować należy cały czas, również w stosunku do współuczestników;

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu.

potencjalne niebezpieczeństwa:

– boczne drogi bywają wąskie – należy mieć to na uwadze jadąc w parach czy omijając nierówności;

– relatywnie wąska jest droga wyjazdowa i wjazdowa przez kładkę pieszo-rowerową – prosimy mieć to na uwadze zarówno podczas „gęstego” startu, jak i podczas finałowych metrów;

– przejazd honorowy przez Pułtusk będzie wspólny, w jednej grupie pilotowanej przez patrol. W pierwszej części będzie dość ciasno, a część rundy prowadzi po kostce – prosimy o spokojną jazdę i nieprzeciskanie się do przodu.

Ponieważ trasa wiedzie drogami o bardzo zróżnicowanej widoczności, apelujemy o zabranie oświetlenia rowerowego albo jaskrawej odzieży.

 

Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!

 

Dystans pełny: 116 km; łączne przewyższenie: ok. 300 m (płasko)

 

Wersja MINI: 84 km; łączne przewyższenie: ok. 200 m (płasko)

[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]

 

Uwaga! W stosunku do wersji pierwotnej zmianie uległ kierunek rajdu (korzystamy z dobrodziejstwa wykonanych już prac drogowych, których rezultat nie był przesądzony). Ponadto trasa została nieznacznie skrócona (nie wjeżdżamy już do Długosiodła).

 

Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Ponadto, trasy będą oznakowane strzałkami na asfalcie.

 

Pliki do pobrania: