Rajd VI – woj. lubuskie


 

Nadodrzańskie Łąki Umajone (oraz Lasy) – Krosno Odrzańskie, 12 maja 2019 r. (start o g. 11)

Baza rajdu: Ośrodek Sportu i Rekreacji w Krośnie Odrzańskim, ul. Pułaskiego 3

UWAGA – MODYFIKACJA TRASY!

 

Na sielankową rowerową majówkę zapraszamy do prastarego miasta tkaczy, czyli do Krosna Odrzańskiego! Spotkamy się w otoczeniu majestatycznych mostów, wałów czy przeróżnych nadrzecznych budowli i wyruszymy na szczegółowe rozpoznanie Lubuskiego Zaplecza Piknikowego – czyli okolicznych atrakcji, w które warto zapuścić się z koszyczkiem nie tylko na bidon ;)

Dokąd konkretnie skierujemy nasze koła i siodełka? Ze względu na prowadzone i planowane prace drogowe pierwotna trasa zmieniła się dość istotnie, a tytułowe „Nadodrzańskie Łąki Umajone” rozpościerać się będą między Krosnem Odrzańskim a Cybinką. W rzeczywistości trasa przebiegać będzie więc drogami Puszczy Rzepińskiej, stąd też w nazwie rajdu pojawił się dopisek „oraz Lasy”. Niewątpliwym atutem tej lokalizacji jest jej spokojne i malownicze położenie w pewnym oddaleniu od gęściej zaludnionych obszarów. Gdyby tylko zapuścić się nieco dalej od szosy, to naturalnym środowiskiem byłyby torfowiska czy mokradła. Nie brakuje tu jezior i jeziorek, niekiedy połączonych kanałami z Odrą lub płynącą tu centralnie Pliszką.

Będzie to więc znakomita sposobność, by nacieszyć oczy urokami pachnącego wiosną krajobrazu i odpocząć po trudach tygodnia – lub zaplanowanego dzień wcześniej rajdu dolnośląskiego ;). Sprzymierzeńcem tej aktywnej regeneracji powinien być delikatny powiew łąk, szum lasu i… podejrzana cisza wokół (przy odrobinie szczęścia na niektórych fragmentach ruch samochodowy może być wręcz zerowy). Chyba, że ktoś będzie wypoczęty, a niedzielę lubi spędzać na sportowo – wówczas będzie okazja pomknąć na 126-kilometrową trasę w wesołym towarzystwie rowerzystów przywykłych do żwawego przebierania nogami. I choć spieszyć się nie ma dokąd, to pewnie emocjonującej rywalizacji nie zabraknie ;) Rajd generalnie będzie miał łagodny przebieg (co nie oznacza, że zupełnie płaski), a dla zainteresowanych nieco krótszym dystansem mamy w rezerwie wersję MINI liczącą równo 40 kilometrów mniej.

Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku” – będą stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony… – wszystko z naszej kolekcji ;) [UWAGA – nie prowadzimy sprzedaży wysyłkowej!]

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

 

Podsumowanie / na co zwrócić szczególną uwagę / inne niebezpieczeństwa:

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO; Trasa liczy ponad 125 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa o dość łagodnym profilu wysokościowym – mimo braku konkretnych podjazdów nie jest jednak zupełnie płasko (droga często ma tendencje do wznoszenia lub opadania z 2-3% nachyleniem); umiarkowanie wymagająca fizycznie i raczej łatwa technicznie – drogi w większości są szerokie, a zakręty „przyjazne”;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie dobra i bardzo dobra, ale zdarzają się też odcinki w pogorszonym stanie, jak np. Skórzyn-Budachów (km 99-107), czy Lubin-Jerzmanice (km 63-66). Na dystansie MINI spokojniejszej jazdy wymaga fragment Rybaki-Rąpice (km 17-29), gdzie dodatkowo występują krótkie sekcje brukowe (podczas przejazdów przez miejscowości). Dla odmiany na trasie MAXI pomiędzy Trzebiechowem a Debrznicą bruki w 3 miejscowościach są w trakcie wymiany i na łącznym odcinku ok. 1,5 km nawierzchnia jest w przebudowie, a ruch odbywa się wahadłowo (proszę sprawdzić „kilometrówkę”). Pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ natężenie ruchu: zróżnicowane. Na większości trasy niewielkie (a nawet minimalne), natomiast na odcinkach poprowadzonych drogami krajowymi – w niedzielę powinno być umiarkowane. DK 92 (Torzym-Boczów, 10 km) bywa tłoczna przede wszystkim od samochodów ciężarowych – na większości odcinka jest jednak wydzielone pobocze, są fotoradary, a prędkości są umiarkowane. Na DK 29 ruch w początkowej fazie rajdu (Krosno Odrzańskie – Osiecznica, 6 km) jest pochodną ruchu miejskiego; z kolei „na powrocie” (Cybinka-Skórzyn, 18 km) natężenie powinno być zupełnie akceptowalne, natomiast poprawkę trzeba brać na auta niejednokrotnie mknące z dużą prędkością (długie proste w obszarze leśnym niezabudowanym). Dla bezpieczeństwa zalecamy posiadanie oświetlenia rowerowego albo jaskrawej odzieży, a odcinki te sugerujemy pokonać żwawszym tempem – bez nadmiernego zachwycania się otaczającą przyrodą ;)

⇒ ostrożność zachować należy cały czas, również w stosunku do współuczestników;

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu.

potencjalne niebezpieczeństwa:

– możliwe jest zwiększone natężenie ruchu na odcinkach poprowadzonych drogami krajowymi – prosimy zachować dodatkową ostrożność;

– odcinki Maszewo-Korczyców (km 16-25) i po części Skórzyn-Bytnica (km 99-113) zostały wybudowane na „półtora samochodu” i są dosyć wąskie. Ich naturalnym „rozszerzeniem” jest dodatkowy pas sypkiej nawierzchni na poboczu, przydatny przy mijankach. Trasa rajdu prowadzi „w dobrym kierunku”, tj. ustępować drogi powinni nadjeżdżający z przeciwka. Przynajmniej w teorii…;

– na odcinkach w przebudowie (Trzebiechów-Debrznica, km 27-41) w trzech miejscach obowiązuje ruch wahadłowy (po ok. 500m) i sygnalizacja świetlna; nawierzchnia na tych odcinkach zmienia się „co chwila” i równie dobrze może być fatalna, jak i znakomita,

– przebudowa drogi ma też miejsce w Cybince, ale jest już na ukończeniu i nie powinna stwarzać problemów.

 

Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!

 

Dystans: 126 km; łączne przewyższenie: ok. 600 m

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2019 lubuskie.gpx”]

 

Wersja MINI: 82 km; łączne przewyższenie: ok. 350 m

[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2019 lubuskie MINI.gpx”]

 

Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Ponadto, trasy będą oznakowane strzałkami na asfalcie.

 

Pliki do pobrania: