/
Kresy-floresy od Bugu znaczone (na południe)
Janów Podlaski, 15 września 2019 r. (start o g. 11)
Baza rajdu:
biuro, szatnie i sanitariaty => Zespół Placówek Oświatowych, 1-go Maja 5
parkingi, start i meta => Plac Partyzantów
Wzdłuż północnej granicy woj. lubelskiego rozciąga się wspaniała kraina niezmąconego spokoju o administracyjnie podchwytliwej nazwie „Podlaski Przełom Bugu”. A w samym sercu utworzonego tam parku krajobrazowego – pośród pachnących zielenią lasów oraz łąk i pól ciągnących się aż za horyzont – leży owiany legendami Janów Podlaski. I to właśnie tam zapraszamy Was na ostatni w tegorocznej edycji rajd z cyklu „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę”.
Choć cała trasa zapowiada się niezwykle przyjemnie i sielankowo, to jej kwintesencją jest ponad 30-kilometrowy odcinek prowadzący z Terespola wzdłuż Bugu do Janowa Podlaskiego. Ma on tę cudowną właściwość, że nie prowadzi szczególnie donikąd, nie stanowi też ważnej drogi tranzytowej – dzięki temu ruch samochodowy jest tam minimalny, mimo że jezdnia szeroka i w pierwszorzędnej kondycji. Naszym zdaniem jest to jednocześnie jeden z najciekawszych i najbardziej „spójnych” fragmentów szlaku GreenVelo (zachodzi więc możliwość spotkania też innych rowerzystów!). Zastrzegamy jednak, że panująca cisza zapewne nie będzie absolutna – oprócz szumu kół i napędów będą ją bowiem przerywać przychodzące czwórkami sms’y oznaczające, że do Waszych telefonów próbują dobrać się operatorzy białoruskich sieci komórkowych ;)
Całkowity dystans wyniesie 112 w większości łatwych kilometrów, a możliwości wytyczenia wersji skróconej są tym razem dość mocno ograniczone (trasa długości 99km – pomijająca najciekawsze fragmenty, za to z dodatkowym odcinkiem „po dziurach” jest raczej mało atrakcyjną alternatywą…).
Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku” – będą stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony… – wszystko z naszej kolekcji ;)
A ponieważ jest to rajd kończący tegoroczną edycję, to z pewnością pokusimy się też o krótkie podsumowanie oraz wręczenie nagród i upominków w Klasyfikacji Generalnej. Jednocześnie nic nie stoi na przeszkodzie, by „podsumowanie i rozmowy kuluarowe” po oficjalnym zakończeniu przenieść na dalszą część popołudnia :)
Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:
- pierwszorzędne stroje i akcesoria kolarskie z kolekcji zaprojektowanej specjalnie na nasze Rajdy przez MARTOMBIKE,
- przeciwsłoneczne okulary spod znaku sportowej elegancji od GOGGLE,
- zawsze przydatne sakwy i torebki podsiodłowe SPORT ARSENAL oraz uchwyty na telefon FINN – na co dzień do kupienia w AlpinBIKE,
- pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Gminy Janów Podlaski oraz Województwa Lubelskiego!
Podsumowanie / na co zwrócić szczególną uwagę / inne niebezpieczeństwa:
⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.
⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);
⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO; Trasa liczy ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)
⇒ NIE ŚMIECIMY!! Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie.
⇒ trasa o łagodnym profilu – płaska, a nawet wybitnie płaska – przez co niezbyt wymagająca fizycznie, a przy tym łatwa technicznie (drogi są szerokie, a zakręty – nie licząc kilku skrzyżowań, gdzie trzeba dodatkowo uważać – łagodne). Niemniej od Terespola ze 3 „mikropodjazdy” można odnotować (w tym jeden na wiadukt);
⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie dobra i bardzo dobra. Szczególnie komfortowo jedzie się ostatnie 50 km, natomiast „w pierwszej części” są dwa fragmenty o mocno nadwyrężonej nawierzchni: 1) Błonie-Rokitno (6,5 kilometra); 2) Ortel Królewski – Dobrynka (ok. 14 km, z czego denerwujące są pierwsze 2 km, a dalej jest „raz lepiej – raz średnio”).
pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;
⇒ natężenie ruchu: na sporej części trasy niewielkie, a nawet minimalne; ruch samochodowy może być odczuwalny w samym Janowie Podlaskim, w rejonie Białej Podlaskiej oraz Terespola – zachęcamy do korzystania z wytyczonych równolegle dróg i ciągów rowerowych! Zresztą przejazd przez Białą Podlaską prowadzi w znacznym stopniu jedną z takich dróg rowerowych – skorzystanie z niej jest obligatoryjne, albowiem na jezdni obowiązuje zakaz poruszania się rowerem.
⇒ za Białą Podlaską i w Terespolu znajdują się dwa przejazdy kolejowe, w wersji z sygnalizacją i szlabanami – należy zachować dodatkową ostrożność oraz bezwzględnie stosować się do sygnałów!
⇒ Na trasie jest kilka miejsc wymagających zachowania dodatkowej ostrożności.
Droga Rokitno-Biała Podlaska – znajduje się w końcowej fazie remontu. Jedzie się nią bardzo dobrze, natomiast mogą pojawić się słupki ostrzegawcze, zwężenia, niespodziewany żwir czy błoto, a także 1-2 krótkie odcinki jeszcze bez wierzchniej warstwy asfaltu;
Biała Podlaska – jazda w ruchu miejskim, choć wyprowadzona w zasadzie na obrzeża miasta. Na sporym odcinku przebiega po drodze rowerowej, ale w tym przypadku nie jest to żadna „kara”, tylko bardzo sensowna alternatywa;
Terespol – na pierwszych kilkunastu metrach drogi obowiązuje zakaz poruszania rowerem (potem znaku już nie ma) – zlokalizowaną po lewej stronie ścieżkę można akurat wykorzystać do włączenia się do ruchu (w lewo); 800 m przejazdu główną drogą Terespola może, ale i nie musi być uciążliwe (dużo zależy od otwarcia przejazdu kolejowego); UWAGA – skrzyżowanie na Łosice / Janów Podlaski znajduje się od razu za przejazdem kolejowym!
Kukuryki – znajdujący się tam wiadukt ma dość osobliwą konstrukcję oraz łączenia – uważać, by nie wpaść kołem w szczelinę!!
⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, również w stosunku do współuczestników;
⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych i wakacyjnych kierowców!!
⇒ bufet będzie zlokalizowany w rejonie Dobrynki, tj. po ok. 61 km (stamtąd rozpocznie się „drogowe eldorado”);
⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu.
Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocny powinien okazać się ślad trasy udostępniony w formacie GPX, ewentualnie do wydruku (poniżej). Ponadto, trasa będzie oznakowana strzałkami na asfalcie.
Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!
Dystans: 112 km; łączne przewyższenie: ok. 250 m (płasko)
[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2019 lubelskie.gpx”]
Pliki do pobrania:
- harmonogram dnia
- mapa lubelskie
- kilometrówka
Przejdź do REJESTRACJI