Rajd IX – woj. łódzkie


/

Sulejowski Park Krajobrazowy – Piotrków Trybunalski, 6 lipca 2019 r. (start o g. 11)

Baza rajdu: Hala „Relax”, OSiR Piotrków Trybunalski, al. 3 Maja 6b (parkingi i wejście również od ul. Batorego)

 

Letnią odsłonę tegorocznej edycji rajdów z cyklu „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” zaczynamy od wizyty nad Pilicą i Zalewem Sulejowskim. Spotykamy się w Piotrkowie Trybunalskim – bogatym historycznie mieście wielu kultur, zabytkowych kamienic i często goszczących ekip filmowych, a co najważniejsze z punktu widzenia kolarstwa amatorskiego – mieście położonym nad… Stravą [tudzież Strawą].

Świadomi rozpoczynającej się właśnie kanikuły spróbujemy przezwyciężyć narastającą chęć do wakacyjnego lenistwa, dlatego proponujemy rundę tyleż sportową, co rekreacyjną. W pierwszej części trasa będzie wiodła w kierunku północnego krańca wspomnianego Zalewu Sulejowskiego, a następnie – po przekroczeniu zapory między Swolszewicami a Smardzewicami – popłynie w górę rzeki Pilicy do Przedborza (można korzystać z rowerów wodnych, ale nie dostarczamy bufetu na pokład). Będzie więc okazja pohasać po okolicznych lasach, przetestować kilka długaaaśnych prostych o bardzo przyzwoitej nawierzchni oraz z perspektywy rowerowego siodełka wypatrzyć najbardziej dogodne miejsce do rozłożenia kocyka na popołudniowy odpoczynek. Dystans rajdu wyniesie 127 [raczej płaskich] kilometrów, ale gdyby miało okazać się to zbyt wiele – będzie można skorzystać z wersji skróconej do 85 km (i zaglądnąć przy tym do Sulejowa).

Mimo generalnie łagodnego charakteru, trasa jest przyjemnie urozmaicona. Można by nawet rzec, że na cztery strony świata – z jednej strony wyznaczone przez Pilicę, a z drugiej przez drogi krajowe nr 12 i 74. W północnej części będzie więcej kluczenia i zmian w otoczeniu, a kulminacyjnym punktem będzie zapora Zalewu Sulejowskiego. Z kolei w południowej części – oczywiście w pewnym uproszczeniu – jedna nitka wiedzie „tam”, a druga „z powrotem”. Część wschodnia zdaje się być bardziej wyciszona, zapewne ze względu na większe zalesienie, a także wyczuwalną bliskość rzeki. W części zachodniej przeważają natomiast otwarte przestrzenie, skrzętnie poskładane z rozległych pól i łąk. Ciekawym uzupełnieniem krajobrazu są okoliczne miasta i miasteczka jak choćby Sulejów, Przedbórz czy Ręczno. Niewątpliwe warto poświęcić też dłuższą chwilę na poznanie Piotrkowa Trybunalskiego – w Centrum Informacji Turystycznej czeka wiele nieoczywistych propozycji na atrakcyjne spędzenie czasu.

Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku” – będą stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony… – wszystko z naszej kolekcji ;) [UWAGA – nie prowadzimy sprzedaży wysyłkowej!]

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

 

Podsumowanie / na co zwrócić szczególną uwagę / inne niebezpieczeństwa:

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO; Trasa liczy ponad 125 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa o łagodnym profilu wysokościowym, bez większych podjazdów czy choćby wzniesień; niezbyt wymagająca fizycznie (z ewentualnym zastrzeżeniem w kontekście dystansu) i dość łatwa technicznie (aczkolwiek zdarzają się ostre zakręty czy przewężenia);

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie dobra i bardzo dobra, ale zdarzają się też odcinki w pogorszonym stanie. Przeważnie są one krótkotrwałe, a niechlubny wyjątek stanowi 11-kilometrowy odcinek Faliszew-Przedbórz, rozpoczynający się w okolicach 70. km (nawierzchnia jest tam w większości nie tyle dziurawa, co bardzo nierówna). Pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ natężenie ruchu: zróżnicowane. Na większości trasy niewielkie (a nawet minimalne), natomiast na odcinkach poprowadzonych drogami krajowymi – w sobotę powinno być umiarkowane. Większego ruchu można spodziewać się w Piotrkowie Trybunalskim i w Sulejowie, ewentualnie w Przedbórzu czy w pobliżu zapory w rejonie Swolszewic i Smardzewic. Z kolei w Przygłowie – zamiast czekać na zielone i pchać się na bardzo ruchliwą drogę krajową – zalecamy skorzystanie na odcinku ok. 300 m ze ścieżki rowerowej;

⇒ ostrożność zachować należy cały czas, również w stosunku do współuczestników;

⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych i wakacyjnych kierowców!!

⇒ zachodzi także możliwość spotkania pojazdów rolniczych czy leśnych zwierząt;

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. [Bufet będzie po ok. 50 km, przed rozjazdem tras MINI i MAXI, czyli w okolicy m. Jaksonek i Dąbrowa]

 

Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!

 

Dystans: 127,5 km; łączne przewyższenie: ok. 500 m (płasko)

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2019 łódzkie.gpx”]

 

Dystans MINI: 85 km; łączne przewyższenie: ok. 350 m (płasko)

[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2019 łódzkie MINI.gpx”]

 

Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Ponadto, trasy będą oznakowane strzałkami na asfalcie.

 

Pliki do pobrania: