Stobrawski Park Krajobrazowy – Dobrzeń Wielki, 5 sierpnia 2018 (start o g. 11)
Dystans pełny: 125,5 km; łączne przewyższenie: ok. 300 m (płasko)
[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2018 opolskie.gpx”]
Dystans MINI: 81 km; łączne przewyższenie: ok. 200 m (płasko)
[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/GPA 2018 opolskie (MINI).gpx”]
Podobnie jak w poprzednim roku, na rajd w woj. opolskim zapraszamy do Stobrawskiego Parku Krajobrazowego – obszaru wpisanego w romb, którego wierzchołkami są Opole, Brzeg, Namysłów oraz Kluczbork. Po jego południowo-zachodniej ścianie niespiesznie płynie sobie Odra, pośrodku leży Pokój, a na północno-wschodnim krańcu czekają Czaple – Stare i Wolne. Mimo bliskości jednego z największych bloków energetycznych w kraju (czyli Elektrowni Opole), okolica jest zdumiewająco spokojna – gęstych zabudowań czy większego przemysłu tam brak. W krajobrazie dominują malownicze pola i łąki oraz lasy, które potrafią być tak gęste, że nietrudno zatopić się w ich czeluściach. Nie brakuje też dzikiej zwierzyny, o czym regularnie przypominają borsuki apelujące o ostrożną jazdę z rozstawionych wzdłuż szosy oryginalnych znaków drogowych. Przy odrobinie uwagi – oprócz szumu wiatru i opon – do uszu Uczestników powinny docierać przeróżne odgłosy, jak choćby ptasie trele czy cykanie świerszczy. Natomiast zwolennikom otwartych przestrzeni powodów do radości powinny szczególnie dostarczyć okolice Świerczowa czy Stobrawy.
Zeszłoroczna trasa została poddana pewnym modyfikacjom, a można nawet przyjąć, że przygotowaliśmy dwie trasy, które pokrywają się odcinkami. Pewne zmiany podyktowane są przeniesieniem miejsca startu – tym razem spotykamy się w jednym z większych ośrodków Regionu SPK, czyli w Dobrzeniu Wielkim, który poprzednio… ominęliśmy sprytnym skrótem ;) Inaczej też pojedziemy przez „Puszczę” na odcinku od Wołczyna do Zagwiździa – zamiast najkrótszą drogą przez Wierzchy i Grabice, trasa prowadzi przez Bogacicę i Budkowice. W ten sposób zyskujemy nowe widoki i perspektywę całego rajdu, a także lepszą nawierzchnię w kilku punktach. Owszem – dokładamy kilometrów i sprawiamy, że w „pełnej wersji” rajd należy do zdecydowanie najdłuższych w tegorocznej edycji [co zapewne ma tyle samo zwolenników, co i przeciwników], ale jednocześnie są to niemal najbardziej płaskie kilometry, jakie można sobie wyobrazić. W dalszym ciągu trasa pozostaje niezwykle łatwa w nawigowaniu – punktów zmiany kierunku ruchu jest raptem kilka, a „lewoskręty” są zaledwie dwa!
Gdyby jednak „pełnowymiarowa” runda miała okazać się ze względu na całkowity dystans wyzwaniem zbyt wymagającym – dostępny będzie wyraźnie krótszy wariant. Krajobrazowo być może nawet piękniejszy, bardziej intrygujący i „dziki” – z rzadka odwiedzający wsie, osady i szeroko rozumianą cywilizację. Jakkolwiek wersja ta charakteryzuje się nieco gorszą nawierzchnią, to przy prędkościach rzędu 20-25 km/h (i przy często zerowym ruchu samochodowym) sporadyczne omijanie dziur czy nierówności nie powinno być specjalnie uciążliwe. W nagrodę będzie można za to zajrzeć do Paryża, nieopodal którego czai się Zawiść (z racji pogodnego charakteru Rajdów – my jednak wybieramy Święciny).
Po rajdzie zapraszamy na posiłek regeneracyjny, po pamiątkowe medale za uczestnictwo, na dekorację i wręczenie nagród w rozmaitych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku” – będą stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony… – wszystko z naszej kolekcji ;) [UWAGA – nie prowadzimy sprzedaży wysyłkowej!]
Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:
- stroje i akcesoria kolarskie z kolekcji zaprojektowanej specjalnie na nasze Rajdy (!),
- wybitnie sportowe okulary GOGGLE,
- niezawodne sakwy turystyczne SPORT ARSENAL oraz uchwyty na telefon FINN – wszystko od AlpinBIKE,
- puchary, upominki i niespodzianki od nas i od naszych Gospodarzy – Gminy Dobrzeń Wielki oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego.
Podsumowanie / na co zwrócić szczególną uwagę / inne niebezpieczeństwa:
⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.
⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);
⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO; Trasa liczy 125 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)
⇒ wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!;
⇒ trasa jest łatwa technicznie i niemal zupełnie płaska;
⇒ ewentualnych trudności mogą przysporzyć nieco większy dystans i warunki pogodowe (upał czy wiatr); w razie zwiększonego zapotrzebowania na wodę, będzie ona dostępna także poza wyznaczonym bufetem – z samochodu będącego na trasie jako wsparcie techniczne. Nie podajemy wody w trakcie jazdy – należy zatrzymać się na poboczu.
⇒ nawierzchnia: asfaltowa, w większości dobra i bardzo dobra; pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;
Na pełnym dystansie brak w zasadzie odcinków o złej nawierzchni – podniszczony asfalt sporadycznie występuje na drodze z Dobrzenia do Brzegu oraz na powrocie – z Zagwiździa do Murowa. Przed dojazdem do bufetu w Świerczowie jest też ok. 700 m kostki (można ją ominąć jadąc ścieżko-chodnikiem).
Na dystansie MINI drogi są przeważnie w nieco gorszym stanie, a dziur czy wertepów zdarza się więcej. Jednak przy prędkościach rzędu 20-25 km/h (i przy często zerowym ruchu samochodowym) nie powinno być to szczególnie uciążliwe – czasem warto będzie pojechać bliżej osi jezdni czy zwyczajnie „slalomem”. Największej uwagi wymagają odcinki Popielów-Karłowice, Zbica-Domaradz oraz przejazd przez Mąkoszyce.
⇒ natężenie ruchu: na głównych drogach umiarkowane, na bocznych znikome – ale ostrożność zachować należy cały czas (również w stosunku do pojazdów rolniczych czy leśnych; możliwe leśne zwierzęta!);
⇒ wzdłuż trasy prowadzą niekiedy ścieżki rowerowe – nawet gdy nie jest to wymagane przepisami, zachęcamy by z niektórych skorzystać;
⇒ potencjalne niebezpieczeństwa
- wzdłuż trasy mogą mieć miejsce odpusty kościelne, które mogą oznaczać wzmożony ruch pieszych i częściowe zajęcie pasa drogi – należy zachować zwiększoną ostrożność;
- zwiększoną ostrożność zalecamy zachować na końcowych kilometrach – lewoskręty w Zagwiździu oraz przy wjeździe na DW 454 pomiędzy Murowem a Kup (mocno ograniczona widoczność); z kolei na odcinku pomiędzy Kup a Dobrzeniem okresowo występuje wzmożony ruch (jest to droga wojewódzka).
- obowiązuje BEZWZGLĘDNY nakaz zatrzymania przy przejazdach kolejowych w przypadku opuszczenia zapór! (występują 2 takie przejazdy na DK 42);
- Wołczyn Rynek – przejazd jest mało intuicyjny, średnio czytelny – ale pozostajemy cały czas na drodze głównej (DK 42). Nie skręcać na Byczynę!
⇒ Bufet dla obydwu dystansów usytuowany jest w Świerczowie – zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu.
Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!
Ślady GPX trasy:
Pliki do pobrania:
- harmonogram dnia
- mapa 125 km
- kilometrówka 125 km
- mapa 81 km
- kilometrówka 81 km