Tam Gdzie Szumią Bory (Tucholskie)
Tuchola, 28 września 2025
Baza rajdu: Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Warszawska 17
Start g. 11 (rejestracja 8:30-10:30)
Na ostatni akord tegorocznej zabawy pod hasłem „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” zapraszamy w kujawsko-pomorskie! Gospodarzem rajdu będzie Gmina Tuchola, do której z niezmiennym i niegasnącym upodobaniem zawitamy już po raz piąty :) Tym sposobem nasza perła w krajobrazowej koronie północnej części kraju znów wraca na sam finał edycji – tym razem 2025!
Mimo upływu lat i odwiedzenia naprawdę wielu lokalizacji wciąż trudno wskazać nam o tej porze roku lepsze miejsce na rowerową eskapadę 🤩 Z jednej strony zachwyca tu tajemnicza cisza leśnych gęstwin – a z drugiej imponuje spokój łagodnie chylących się ku jesieni łąk i pól. W tym czasie wszechobecna zieleń zaczyna zmieniać swoje barwy i przechodzić w efektowne czerwono-brązowe odcienie. Dlatego z nieukrywaną radością odkryjemy przed Wami najciekawsze kolarskie szlaki Borów Tucholskich – choć przez wzgląd na charakter i nazwę cyklu ograniczymy się tylko do tych pokrytych asfaltem ;) (w większości zresztą bardzo dobrej jakości 👌).
Ponieważ ciekawych odcinków o nowej nawierzchni regularnie tu przybywa, to w porównaniu do poprzednich edycji tradycyjnie już namieszamy troszkę w środkowej części trasy. Tym razem przejedziemy m.in. „drogą, której nie było” (czyli Bysławek-Lubiewo), a stamtąd skierujemy się w stronę położonych na zupełnym uboczu świeżutkich dywaników w rejonie Lipienicy nad jez. Zaleskim. Jednocześnie nie zabraknie naszych absolutnie ulubionych „pozycji obowiązkowych”, czyli fragmentów mających swój początek i koniec w Tucholi – tj. przez Gostycyn i Zamrzenicę do Klonowa (w części rozgrzewkowej) oraz od Lniana przez Brzemiona, Wierzchy i Zdroje (w części finałowej). Kolarskim sztosem jest również dodatkowa runda wytyczona z myślą o dystansie Podróżniczym, gdzie oczy cieszą zarówno toskańskie pola z Brzezin do Miedzna, autentyczna leśnostrada z Rybna do Jeżewa czy robiący zawsze świetne wrażenie przejazd nad kanałem Wdy w Gródku. Na dystansie Rekreacyjnym z oczywistych względów tych atrakcji będzie mniej, ale okrojoną ilość kilometrów częściowo powinna zrekompensować pierwszorzędna trasa rowerowa z Tucholi do Szumiącej (i dalej zadrzewioną aleją do Bysławka) 😍
A przechodząc do cyferek i konkretów – trasę rajdu możemy zaproponować w 3 wariantach o różnej długości:
[poniższe mapy pochodzą z programu VeloPlanner i po kliknięciu otwierają się w nowym oknie. Pod każdą z map znajdują się również odnośniki do tras w aplikacji Strava – natomiast kilometrówki z wyszczególnieniem istotnych punktów trasy znajdują się na dole niniejszej strony]
=> STRAVA (link do trasy MINI)
UWAGA!
=> Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii, a zajęte miejsce nie ma większego znaczenia (ta zasada dotyczy obydwu grup Rekreacyjnych – zarówno na dystansie MINI jak i PRO). Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy (do Szybkościowców lub Zapalonych Frajdowców) lub ewentualnie podróżniczy!
=> Pliki GPX ze śladem trasy przesyłamy zarejestrowanym Uczestnikom wraz z komunikatem startowym przeważnie we czwartek przed rajdem (w razie nieotrzymania komunikatu startowego – w piątek prosimy sprawdzić SPAM!).
=> Trasy Sportowa i Rekreacyjna są znakowane strzałkami na asfalcie – Podróżnicza częściowo wymaga samodzielnej nawigacji.
=> Trasa znakowana jest w ten sposób, że tam gdzie jedziemy z pierwszeństwem przejazdu (pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc.), to nie stosujemy dodatkowego oznakowania – po prostu jedziemy „po głównej”. Oznakowanie pojawia się tam, gdzie z drogi głównej zjeżdżamy – oraz tam, gdzie na nią wjeżdżamy.
Po rajdzie zapraszamy po okolicznościowe medale, na smaczny posiłek z tucholskiej kuchni, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym dostępne będą elementy naszej odzieżowej kolekcji – stroje kolarskie, czapeczki, buffy, rękawki, ochraniacze na buty, ręczniki, skarpetki, t-shirty, kubeczki, bidony (…) ;)
Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:
- modne i wygodne stroje kolarskie oraz dodatki z naszej autorskiej kolekcji przygotowanej przez MARTOMBIKE,
- vouchery na zakup znakomitych i bezkompromisowych kół rowerowych od stylowych kołodziejów z DANDYHORSE,
- budujące formę i gubiące wagę plany treningowo-żywieniowe od ambitnych entuzjastów z NA OSI – Trening & Dietetyka,
- znane i lubiane sportowe okulary przeciwsłoneczne marki GOG,
- przyjemnie orzeźwiające i lekko dopingujące, a przy tym absolutnie bezalkoholowe piwa SOMERSBY i ŻATECKY od CARLSBERG POLSKA,
- wytrzymałe i nieznoszące przebić opony DeliTire,
- odporne na wstrząsy i uderzenia – a przy tym wygodne kaski od EKOI Polska (a także inne akcesoria czy elementy odzieży),
- mocno pulsujące gadżety od firmy Sport Konsulting – wyłącznego dystrybutora produktów marki POLAR w Polsce,
- i wreszcie pamiątkowe medale, statuetki oraz upominki – od nas i od naszych Gospodarzy, czyli Miasta i Gminy Tuchola :)
Nagrodą specjalną ostatniego weekendu edycji 2025 jest 4-dniowy pobyt w podkrakowskiej Cienistej Dolinie, która oferuje komfortowe domki w malowniczej scenerii Ojcowskiego Parku Narodowego i Puszczy Dulowskiej (za to w bezpiecznej odległości 20km od regularnie ziejącego ogniem Smoka Wawelskiego!).
Nagrodami głównymi w edycji 2025 są 3 wspaniałe wyjazdy kolarskie z wiodącym na polskim rynku organizatorem takich wypraw, czyli z doświadczonym i niezwykle pomysłowym MJProTour. Dodatkowo – na hasło „RajdyDlaFrajdy” – wszyscy chętni przeżyć niezapomnianą przygodę otrzymują specjalny rabat powitalny w wysokości 200 zł!
!! NAGRODY I UPOMINKI wręczamy w różnych kategoriach – NIE TYLKO DLA NAJSZYBSZYCH !! :)
Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:
⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :) A gdyby komuś numer ocierał o ramę, to zapraszamy po taśmę izolacyjną!
⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;
⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.
⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);
⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)
⇒ trasa o profilu lekko pagórkowatym – z kilkoma niewielkimi podjazdami, ale i zupełnie płaskimi fragmentami. Trasa nie jest szczególnie wymagająca fizycznie ani technicznie – ewentualne zmęczenie będzie raczej kwestią wybranego tempa :)
⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie bardzo dobra – odcinków o pogorszonej jakości jest niewiele (najsłabiej pod tym względem prezentuje się fragment od Lubiewa w stronę Lipienicy, ale tragedii też tam nie ma). Natomiast bardzo ostrożnie polecamy pokonać mostek nad torami kawałek za Lipienicą, bo kryje go warstwa wściekłego bruku ;)
Oczywiście pomniejsze nierówności, elementy zwalniające czy pojedyncze dziury zawsze mogą się zdarzyć – warto więc jechać czujnie;
⇒ natężenie ruchu: Na większości trasy niewielkie, a nawet minimalne – w zasadzie jedynie w okolicach samej Tucholi można spodziewać się większego ruchu „miejsko-podmiejskiego”;
⇒ Przejazd przez Tucholę liczy 2 km i ma charakter „honorowy”. Prosimy o zachowanie zwiększonej ostrożności – oraz czujności w pilnowaniu przebiegu trasy (uwaga też na odcinki brukowe!). Nabieranie rajdowego tempa sugerujemy rozpocząć dopiero po wyjeździe z miasta;
W wariancie Rekreacyjnym odcinek z Tucholi do Szumiącej należy pokonać bardzo sensowną drogą rowerową (uwaga na pierwszych kilometrach, gdzie ścieżka ma charakter bardziej miejski niż rekreacyjny!);
⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, pieszych, pojazdów rolniczych oraz… weekendowych kierowców!
⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!
⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie. Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie.
⇒ obowiązuje BEZWZGLĘDNY nakaz stosowania się do sygnalizacji świetlnej, kolejowej etc. W razie utknięcia przed przejazdem ewentualnych „uciekinierów” – zawodnicy dojeżdżający później proszeni są o zachowanie fair-play i opóźnienie restartu (a przynajmniej spowolnienie);
⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet przewidujemy albo przy wspomnianym wyżej mostku nad torami za Lipienicą, albo nieco dalej w stronę Świekatowa. Dla dystansów PRO i GT wypadnie to po ok. 55-60km, a dla dystansu MINI po ok. 30km;
⇒ finiszowa „kreska” usytuowana będzie „tam gdzie zawsze” – czyli na lekkim wzniesieniu przy wjeździe do Tucholi, kilkaset metrów przed „ruchliwą” częścią miasta. Przypominamy o fair play – oraz że finisz lewą stroną drogi jest ZABRONIONY, a konsekwencją może być dyskwalifikacja lub przesunięcie na koniec grupy.
Do finiszu prowadzi blisko 20-kilometrowy, bardzo piękny i w większości płaski odcinek przez serce Borów Tucholskich. Dopiero na ostatnich 3km pojawiają się delikatne procenty, potem krótki dynamiczny zjazd – i po łuku w prawo 300-400m lekko pod górkę do mety. Kto nie lubi zostawiać wszystkiego na ostatnią chwilę – polecamy rozerwać towarzystwo np. na odcinku Wierzchy-Zdroje-Trzebciny, czyli na ok. 20-30km przed metą :)
⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 90 minut od przyjazdu pierwszych zawodników. W tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zrobić rozjazd, zaglądnąć nad leżące tuż obok jezioro Głęboczek – a w bazie rajdu zjeść posiłek i odświeżyć się pod prysznicem.
Po dekoracji etapowej planujemy dekorację w Klasyfikacji Generalnej i podsumowanie edycji 2025. Niewykluczone, że część podsumowania zostanie przeniesiona pod dach jednej z tucholskich restauracji – zainteresowanych serdecznie zapraszamy ;)
⇒ krótki wyciąg z regulaminu:
1) lemondki i kierownice czasowe w sportowej grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE.
2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem zatrzymania się – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Poza tym – towarzyszącymi autami bardzo psujecie sobie zdjęcia!
3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie “podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy do Szybkościowców czy Zapaleńcy do Podróżników).
4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.
I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;)
Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie udostępnione tu mapy i kilometrówki do wydruku. Trasy PRO i MINI będą też oznakowane strzałkami na asfalcie – trzeba jednak pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.
Rozjazd tras Sportowej (PRO) i Rekreacyjnej (MINI) następuje tuż po starcie – dystans PRO skręca w prawo i przejeżdża przez centrum Tucholi, natomiast dystans MINI skręca w lewo i z wykorzystaniem drogi rowerowej wyjeżdża w kierunku Świecia. Trasy łączą się w Bysławku – i do końca biegną już razem.
Rozjazd trasy Podróżniczej (GT) następuje w Lnianie, tj. po 71km. W centrum miejscowości Podróżnicy skręcają w prawo (kier. Drzycim / Świecie) i rozpoczynają „swoją” część trasy. Zwracamy uwagę że ani rozjazd, ani dalsza część trasy przewidziana dla tego dystansu nie są oznakowane strzałkami na asfalcie (zalecane urządzenie do nawigacji). Powrót na „wspólną” część rajdu następuje w Brzemionach, tj. po 133km (na 35km przed metą).
Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!






