Rajd XVI – woj. zachodniopomorskie



Puszcza Koszalińska

Jezioro Byszyno (gm. Białogard), 4 października 2020 (start o g. 11)

Baza rajdu: Teren rekreacyjny nad Jeziorem Byszyno (wjazd od DW-163 Białogard – Połczyn-Zdrój)


Na zakończenie tegorocznej edycji – Wielki Miks! Wszystkiego!

Po pierwsze – lokalizacja. Niby znana, koszalińska – ale zupełnie nowa! W Gminie Białogard będziemy z naszym cyklem gościć po raz pierwszy, a spotkamy się na terenie wybitnie rekreacyjnym – nad prześlicznie położonym labeliowym jeziorem Byszyno. Jednocześnie “przytulimy się” do zeszłorocznej trasy krawędziami, a kilka kilometrów nawet się powtórzy. Ba! Tam, gdzie w Połczynie-Zdrój wjeżdżaliśmy na szlak dawnej kolei wąskotorowej, pojedziemy w przeciwnym kierunku zupełnie nową ścieżką wybudowaną w ramach sieci “Rowerem przez Pomorze Zachodnie”! (DDR hula już od kilku miesięcy, ale na śladzie widać, że strava jeszcze się go uczy).

Po drugie – trasa. Na wiele sposobów zaskakująca! Krnąbrna, niełatwa, interwałowa – ale krajobrazowo bardzo smakowita. Swoim charakterem może do złudzenia przypominać wiosenne niderlandzkie klasyki. Bez większych podjazdów, ale krótkich i czasem dość sztywnych pagórków kilka się pojawi. Łatwych i płaskich odcinków również nie zabraknie – wystarczy “spuścić” 2-3 km/h ze średniej prędkości, by niezła orka zamieniła się w przyjemną wycieczkę. Nawierzchnia przeróżna – bruków raczej nie będzie, ale od pachnącej świeżo wylanym asfaltem aż po mocno zmęczone fragmenty. Szerokie dywany dróg wojewódzkich – i wąziutkie niteczki skrajem nadleśnictwa. Jak na Puszczę Koszalińską przystało – zdecydowana większość jesiennie rzedniejącym lasem, ale dla wielbicieli otwartych przestrzeni także się coś znajdzie.

Po trzecie – czas. W październiku przeważnie organizujemy już wydarzenia spoza etapowego kalendarza, ale w tym sezonie i tak jest wszystko poprzesuwane. Wbrew jesiennym obawom, akurat pogoda w tym czasie lubi być całkiem przyjemna (często nawet przyjemniejsza niż we wrześniu) – i liczymy, że tak się właśnie stanie! W przeciwnym razie – znajdzie się dobry argument, żeby powtórkę wydarzenia zorganizować w maju! ;)

Reasumując w jednym zdaniu: będzie w tym finałowym rajdzie coś przywodzącego na myśl każdy z poprzedzających 15 – plus oczywiście zachodniopomorski “tajemniczy składnik” na ukoronowanie tegorocznych zmagań!

Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny (będzie nietypowy!), dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…)

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

  • pierwszorzędne stroje i akcesoria kolarskie z kolekcji zaprojektowanej specjalnie na nasze Rajdy przez MARTOMBIKE,
  • przeciwsłoneczne okulary spod znaku sportowej elegancji od GOGGLE,
  • wytrzymałe i nieznoszące przebić opony Deli Tire,
  • poręczne i przydatne uchwyty na telefon FINN, na co dzień do kupienia w AlpinBIKE,
  • pamiątkowe medale, puchary i niespodzianki – od nas i od naszych Gospodarzy – czyli Gminy Białogard i Powiatu Białogardzkiego :)

Nagrody i upominki wręczamy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)


Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.

Ponadto – zabrania się udziału w rajdzie osobom z podejrzeniem lub objawami wirusa COVID-19, jak również podlegającym kwarantannie.


Podsumowanie / co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy sporo ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ trasa o lekko pagórkowatym, dość nieregularnym profilu, ale bez znaczących podjazdów – choć jednego-dwóch na upartego można by się doszukać, to bliższe realiom jest stwierdzenie, że “na trasie znajduje się kilka hopek”. Runda jest raczej umiarkowanie wymagająca fizycznie. ale miejscami niełatwa technicznie – zwłaszcza w środkowej części trafiają się przewężenia, zakręty czy dynamiczne garby, gdzie przy większej prędkości można nawet wylecieć z drogi (!) Niektóre “trudności” dodatkowo spotęgowane są nie zawsze idealnym stanem nawierzchni ;)

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie dobra, czasem bardzo dobra, ale miejscami też niedobra. Kiepski jest zwłaszcza odcinek Doble-Białowąs (km 25-30), a pozostałe “niewygody” mają charakter krótkotrwały. Zdarza się jednak, że i na zupełnie dobrym odcinku pojawiają się pęknięcia, przełomy czy korzenie pod asfaltem – o zalegających liściach nie wspominając.

Pojedyncze dziury oczywiście wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ natężenie ruchu: Na głównych drogach umiarkowane bądź niewielkie, a na bocznych minimalne. Większego ruchu można spodziewać się w Połczynie-Zdroju i epizodycznie na odcinkach dróg wojewódzkich. Około 6 km poprowadzonych jest zupełnie nową, wyłączoną z ruchu aut drogą rowerową (uwaga więc na innych rowerzystów!).

Nieoczywiste mogą być zachowania kierowców w związku z objazdem spowodowanym remontem przepustu w Wygodzie (DW-163 Połczyn-Zdrój – Białogard) – mogą jeździć zdezorientowani, zawracać na środku drogi czy stać bezradnie (warto też mieć to na uwadze planując dojazd na rajd z kierunków południowych!). Na naszą trasę również ma to wpływ, ponieważ zmuszeni jesteśmy nieco przesunąć finisz.

⇒ Udostępniona niedawno droga rowerowa od Połczyna-Zdrój nie doczekała się jeszcze aktualizacji na mapie, w związku z czym nie udało się poprawnie wytyczyć śladu na Stravie (w rzeczywistości DDR biegnie pomiędzy śladem a drogą wojewódzką). Ale bez obaw – układ drogowy jest klarowny, a ewentualne wątpliwości powinno rozwiać oznakowanie na asfalcie i zlokalizowany tuż obok bufet.

⇒ Jak wspomniano powyżej – na trasie jest kilka miejsc wymagających zachowania dodatkowej ostrożności, zwłaszcza odcinki Motarzyn-Białowąs (i dalej do Barwic) oraz Parchlino – Luboradza – Piaski. Im dalej w rajd, tym droga staje się szersza i bardziej “przejrzysta”;

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, również w stosunku do współuczestników;

⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie;

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Bufet przewidujemy przy zjeździe na drogę rowerową za Połczynem-Zdrój, po 65 km trasy (dla wersji MINI – po 41 km);

⇒ Ze względu na remont przepustu, finisz sportowej rywalizacji zmuszeni jesteśmy przesunąć 1-2 km wcześniej (szczegółowe info na odprawie przed rajdem). Bez względu na okoliczności – pamiętajcie o bezpieczeństwie i fair-play! Ze swojej strony uprzedzamy, że finiszowanie lewą stroną jezdni jest zabronione i równoznaczne z dyskwalifikacją;

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 70 minut od ukończenia rajdu przez pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować koleżankom i kolegom, zrobić rozjazd, zjeść posiłek czy też się odświeżyć;

⇒ w razie korzystania z „prywatnych pojazdów towarzyszących” (samochodów, motocykli, znajomych rowerzystów) prosimy zwrócić uwagę kierowcom, by zachowali odstęp min. 200 m od kolarzy, zarówno z przodu jak i z tyłu. Zwracamy uwagę, że jadąc w pobliżu Uczestników często w sposób niezamierzony zakłócają przebieg rajdu – niejednokrotnie powodują „korki”, wydłużają kolumnę i utrudniają wyprzedzanie innym kierowcom, przez co niepotrzebnie rośnie liczba sytuacji „stresowych”. Oprócz tego – najzwyczajniej psują Wam zdjęcia!

Zgodnie z Regulaminem, przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie, ale trzeba pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc.

 POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!


Dystans: 115 km; łączne przewyższenie: ok. 900 m



Dystans MINI: 91 km; łączne przewyższenie: ok. 600 m

[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]


Na 2-3 dni przed rajdem wszyscy zarejestrowani Uczestnicy na podany adres e-mail otrzymują przedstartowy komunikat organizacyjny (w razie nieotrzymania – w piątki prosimy sprawdzić SPAM!).


Pliki do pobrania: