Rajd IV – woj. mazowieckie



Kurpie Białe nad Narwią

Pułtusk – nowy termin! – 5 lipca (start o g. 11)

Baza rajdu: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (Stadion), ul. Sportowa 2A, Pułtusk


Na rajd przez Nizinę Mazowiecką zapraszamy w malownicze i wiosennie rozćwierkane dorzecze Narwi! Spotykamy się ponownie „w nowoczesnym mieście z tradycjami”, czyli kwitnącym w oczach Pułtusku. Tym razem baza rajdu zostanie ulokowana przy położonym nieopodal Starego Miasta stadionie MOSiR-u, ale podobnie jak zeszłego roku zawitamy też na skraj najdłuższego Rynku w Europie (o niewiarygodnej długości 380m w jedną stronę!). Rozpoczniemy bowiem od honorowej rundy po nie tak już wściekłym bruku, za to wciąż w dostojnym towarzystwie dawnego pałacu biskupów płocckich, miejskiego Ratusza i z widokiem na XVI-wieczną Bazylikę. Natomiast start właściwy (podobnie jak finisz kilka mgnień szprychy później) będzie miał miejsce na przepięknie położonym moście rowerowym, z którego rozpościera się widowiskowa panorama kojącego nastrój rozlewiska Narwi. W takich okolicznościach przyrody wskaźnik doznań estetycznych mocno rozbłyśnie już na starcie!

Do Pułtuska zapraszamy na rajd szybszy od lipcowego wiatru i gorętszy od lipcowego słońca! Dlaczego tak? Ponieważ zgodnie z mazowieckim zwyczajem będzie płasko, niemal płaściuteńko – bez większego wysiłku będzie więc można rozwijać znakomite prędkości. Warunek jest jeden podstawowy – trzeba odnaleźć się w odpowiedniej grupie! Jeśli będzie wiało, to jazda z wiatrem przebiegnie niemal za całkowitą „darmoszkę”. Natomiast podczas jazdy pod wiatr wystarczy przepedałować na swojej zmianie kilka kilometrów, a resztę spędzić w komforcie za plecami współtowarzyszy. Jechać oczywiście należy tempem swoim ulubionym – bo tak naprawdę nie ma potrzeby donikąd się spieszyć :)

Planowana trasa jest łudząco podobna do tej z poprzedniego roku, ale jak to w naszym przypadku bywa – wprowadziliśmy kilka urozmaiceń. W pierwszej kolejności rezygnujemy z wizyty nad Bugiem – trochę z ciężkim sercem, ale miniona zima nie pozostawiła po sobie śniegu ani wody i zamiast wspaniałego rozlewiska smutno miały spoglądać wysuszone poldery (zdaje się, że dopiero ostatnie ulewy nieco odmieniły stan rzeczy). W tej sytuacji ciężar trasy postanowiliśmy przenieść na stronę północną, gdzie wytyczyliśmy 24-kilometrową rundkę po stosunkowo niedawno oddanych asfaltach (na szczęście pojawiły się już aktualizacje na open maps i stravie).

W wersji podstawowej dystans wyniesie 122 szybko mijających kilometrów, natomiast dla amatorów jazdy czysto rekreacyjnej przygotowaliśmy wersję skróconą do bardzo przyjemnych 90 km.

Po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników na posiłek regeneracyjny, po odbiór medali, na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji (stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony…)

Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

Nagrody i upominki przyznajemy w różnych kategoriach – nie tylko dla najszybszych! :)

Uwaga! W związku z zagrożeniem koronawirusowym, w trakcie wydarzenia obowiązują przepisy i zalecenia dotyczące zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa – w szczególności podczas przebywania w przestrzeni publicznej przed rozpoczęciem i po zakończeniu rajdu.


Podsumowanie / co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie;

⇒ trasa o zupełnie płaskim profilu, łatwa technicznie i nieszczególnie wymagająca fizycznie – ewentualne zmęczenie to raczej kwestia tempa czy dystansu;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, przeważnie dobra i bardzo dobra; zdarzają się odcinki, gdzie skrajna część jezdni jest już nieco nadwyrężona, ale zazwyczaj wystarczy wówczas przesunąć tor jazdy bliżej osi jezdni;

oczywiście pojedyncze dziury wszędzie mogą się zdarzyć;

⇒ natężenie ruchu: generalnie niewielkie – rajd w większości przebiega bocznymi drogami, gdzie bywa nawet zupełnie pusto;

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników;

⇒ uwaga też na innych rowerzystów, turystów pieszych, mieszkańców oraz… weekendowych kierowców!!

⇒ przed startem właściwym będzie miała miejsce krótka „defilada rowerowa” – przez Rynek Starego Miasta przejedziemy wspólnie, w jednej kolumnie pilotowanej przez patrol. Pewnie będzie dość ciasno, a część rundy prowadzi po kostce – prosimy o spokojną jazdę i nieprzeciskanie się do przodu (na moście rowerowym i tak nastąpi zatrzymanie peletonu, przegrupowanie zgodnie z przypisaną kolejnością startową – i dopiero start właściwy)

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. [Bufet przewidujemy przy rozjeździe trasy podstawowej i skróconej, czyli w Chrzciance Włościańskiej, po 55 km trasy];

⇒ przysłowiowa „kreska” usytuowana będzie przy wjeździe na ten sam most, z którego wystartujemy (wyjeżdżając warto się więc przyjrzeć końcówce). Będzie wąsko, dlatego w przypadku jazdy w większej grupie – zachęcamy do przeprowadzenia kilku żwawych akcji „uszczuplających” liczbę pretendentów do wygranej ;) A tak poważnie – pamiętajcie o bezpieczeństwie i fair-play!;

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 70 minut od przecięcia finiszu przez pierwszych zawodników – w tym czasie można pokibicować kolegom, zrobić rozjazd, zjeść posiłek czy też się odświeżyć.

⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

– boczne drogi bywają wąskie – należy mieć to na uwadze jadąc w parach czy omijając nierówności;

– relatywnie wąska jest droga wyjazdowa i wjazdowa przez kładkę pieszo-rowerową – nie spodziewamy się na niej aut, ale mogą pojawić się spacerowicze czy inni rowerzyści. Prosimy mieć to na uwadze zarówno podczas „gęstego” startu, jak i podczas finałowych metrów;

Ponieważ trasa wiedzie drogami o zróżnicowanej widoczności, apelujemy o zabranie oświetlenia rowerowego czy też jaskrawych elementów odzieży.

Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się zaktualizowane ślady tras udostępnione w formacie GPX (wersja pełna / wersja MINI), ewentualnie do wydruku (poniżej). Trasy będą też oznakowane strzałkami na asfalcie, ale trzeba pamiętać, że w okresach deszczowych / burzowych takie oznakowanie jest słabo widoczne.

Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!



Dystans: 122 km; łączne przewyższenie: ok. 300 m



Dystans MINI: 90 km; łączne przewyższenie: ok. 250 m

[wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!]

Pliki do pobrania: