Rajd III – woj. mazowieckie


Świdrująco-Mazowiecki Park Krajobrazowy – Celestynów, 12 maja 2018 r.

Dystans: 115,5 km; łączne przewyższenie: ok. 500 m (płasko)

 

Dystans MINI: 90,4 km; łączne przewyższenie: ok. 400 m (płasko)

… a dla kogo MINI też oznacza zbyt długi dystans – dojeżdża do Siennicy, robi sobie solidny odpoczynek – i zawraca na Kołbiel. W ten sposób wychodzi 57,2 km (chociaż traci się odcinki najładniejsze widokowo odcinki).

 

Na mazowiecki etap „GRAND PRIX AMATORÓW NA SZOSIE – Rowerem przez Polskę” w edycji 2018 ponownie zapraszamy w sąsiedztwo Mazowieckiego Parku Krajobrazowego. W porównaniu do zeszłorocznej edycji trasę poprowadziliśmy zupełnie inaczej i na przyległych do Parku ścieżkach spędzimy nieco więcej czasu, szczególnie w początkowej fazie. Zamiast bowiem od razu z gościnnego i spokojnie położonego Celestynowa mknąć na wschód, pośród szumiących lasów zawiniemy na przedmieścia Otwocka i dopiero tam przyjmiemy zachodni wiatr na plecy ;)

Motywem przewodnim dalszej części rajdu będzie niewielka rzeczka o wdzięcznej nazwie Świder, wzdłuż której będziemy sunąć, krążyć a także kilkukrotnie ją przecinać. Można by nawet zażartować, że wyruszymy w kierunku jej źródeł, bo z każdym przekroczeniem będzie skromniejsza i mniejsza. I tak naprawdę przyjdzie zwrócić na nią większą uwagę właśnie tam, gdzie będzie rozlewać się dość niepozornie, za to przy samiuteńkiej drodze wiodącej przez… Gołełąki. Z uwagi na niewielką ilość domostw to bardziej siedlisko niż wieś, rozłożone pośród kolorowych pól i oczywiście łąk, choć bynajmniej nie „gołych”, a wręcz zachęcających soczystą zielenią. I tak świdrując przemierzymy Przedświdrze, Nadświdrze i Zaświdrze – aż dotrzemy w pobliże Wielgolasu, na bufet (czyli lekką i wzmacniającą przegryzkę).

Za bufetem – rozjazd. Kto nie będzie czuł się na siłach pokonać dystansu wynoszącego 115 km – może skręcić w lewo i zawrócić w kierunku Siennicy (skrót pozwala zaoszczędzić 25 km – ze swojej strony zachęcamy jednak, by pokusić się o pełen dystans). Większość pewnie skręci w prawo – i przez kilka kilometrów będzie miała okazję przypomnieć sobie fragment zeszłorocznej trasy. Ci Uczestnicy ostatecznie też zawitają do Siennicy, ale droga nie będzie już tak krótka – za to niezwykle przyjemna, po bardzo dobrym asfalcie i dość spokojna.

Na trzecią (a może już czwartą?) część trasy wjedziemy na powrót w bardziej zalesione tereny – i w dużej mierze przyjrzymy się początkowi ubiegłorocznej rundy „od drugiej strony”. Z lekko słabnącym impetem będziemy bowiem nacierać na Kołbiel i Celestynów, licząc jednocześnie, że w sobotnie popołudnie ruch w tym rejonie (zwłaszcza na DK 50) nie będzie specjalnie uciążliwy. Uczestnicy pełnej wersji do lądowania w Celestynowie podejdą podobnie jak piloci wojskowych samolotów – najpierw z zachowaniem pewnego dystansu przefruną obok celu, następnie zatopią się w gęstwinie celestynowskiej puszczy by wyrównać lot, zawrócić i z impetem natrzeć od Regutu wprost na metę. Skoro etap jest płaski, to aby uniknąć najazdu hordy rozpędzonych kolarzy finałowe metry ulokowaliśmy na podjeździe – niezbyt długim, niezbyt stromym, ale jednocześnie mamy nadzieję że wystarczającym do ustalenia kolejności wjazdu na „kreskę”.

Dla Uczestników Rajdu przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

… a to pewnie jeszcze nie wszystko!

 

Po rajdzie zapraszamy na posiłek regeneracyjny, na wspomnianą wyżej dekorację i wręczenie nagród, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku” (będą stroje kolarskie, potówki, czapeczki, buffy, rękawki, skarpetki, t-shirty, bidony… – wszystko z naszej kolekcji ;) UWAGA – nie prowadzimy sprzedaży wysyłkowej!)

 

Podsumowanie / na co zwrócić szczególną uwagę / inne niebezpieczeństwa:

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO; Trasa liczy ponad 100km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ wersja MINI przeznaczona jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na pełny dystans!;

⇒ trasa jest relatywnie łatwa – płaska i o niskim stopniu trudności technicznej;

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, w większości dobra i bardzo dobra; w pierwszej części dwa odcinki o pogorszonej nawierzchni (Rudzienko – Grzebowilk oraz Siennica – Starogród); oczywiście krótkie fragmenty gorszej jakości i pojedyncze dziury wszędzie mogą się zdarzyć; uwaga na prowadzone miejscami roboty drogowe!

⇒ natężenie ruchu: na głównych drogach umiarkowane, na bocznych niewielkie – ale czujność zachować należy cały czas!

Natężenie ruchu na odcinkach Drogi Krajowej nr 50 może być zwiększone, ale przebywanie na niej jest krótkotrwałe i nie powinno być uciążliwe. Ponadto z odcinków tych przeważnie korzystamy albo w terenie zabudowanym, albo z wydzielonym poboczem. Niemniej należy mieć na uwadze, że są to jednak drogi krajowe, projektowane i użytkowane pod kątem ruchu samochodowego!

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE!

 

Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!

 

Ślady GPX:

1. Pełna wersja – 115,5 km: www.strava.com/routes/12412753

2. Wersja MINI – 90 km, a więc „godzinkę mniej”: www.strava.com/routes/12412767

3. Wersja MINI-MINI – 57 km, a więc krócej już nie warto!: www.strava.com/routes/13144553

 

Pliki do pobrania: